plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۹۰۷۵
با اشاره به شعار "جهش تولید" به عنوان شعار سال

عباس رضایی: اصفهان در حرکت رو به رشد خود متوقف نخواهد شد

استقرار ۵۲۰ واحد دانش بنیان در شهرک تحقیقاتی اصفهان
استاندار اصفهان با اشاره به موفقیت‌ها و چالش‌های پیش روی استان، گفت: اصفهان در حرکت روبه رشد خود متوقف نخواهد شد و از آزمون بزرگ جهش تولید با موفقیت بیرون خواهد آمد.
عباس رضایی: اصفهان در حرکت رو به رشد خود متوقف نخواهد شد
به گزارش ایصال نیوز از استانداری اصفهان، دکتر عباس رضایی با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال "جهش تولید"، اظهار کرد: این نامگذاری در واقع تاکید بر ضرورت حرکت جهادی رونق تولید است، به گونه ای که در زندگی مردم تغییر مثبت محسوس شود.

وی با بیان اینکه لازمه رونق و جهش تولید داشتن برنامه و چشم انداز در تمام سطح است، ادامه داد: شناخت ظرفیت ها و توانمندیها از یک سو و شناخت چالش ها و آسیب ها از سوی دیگر می تواند در ترسیم این نقشه راه موثر باشد.

استاندار اصفهان افزود: همچنین باید ببینیم چه مسیری را طی کرده ایم و در کجا قرار داریم و باید به چه نقطه و هدفی حرکت کنیم.

وی در تشریح ظرفیت ها و توانمندی های استان اصفهان، به جایگاه این استان در علم و فناوری اشاره کرد و گفت: استان اصفهان دارای ۳۰۰ هزار دانشجو است که در ۱۶۵ مرکز آموزش عالی دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی، فنی حرفه ای، موسسات آزاد و دانشگاه فرهنگیان با ۶ هزار ۲۴۴ عضو هیات علمی فعالیت علمی و آموزشی خود را دنبال می کنند.

رضایی با بیان اینکه استان اصفهان با ۲هزار و ۸۰۰ نخبه و استعداد برتر بعد از تهران بیشترین تعداد نخبه را داراست، تاکید کرد: این استان با آغاز فعالیت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موسس اولین پارک علم و فناوری کشور بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ‌۵۲۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی استان مستقر است که یک هزار و ۲۰۰ فناوری این شرکت ها تجاری سازی شده است و ۷۶ فناوری نیز در قالب فروش فناوری یا سرمایه گذاری در تجاری سازی آماده منفعت رسانی به جامعه است.

استاندار اصفهان به ظرفیت های استان در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی استان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۶ میلیون واحد دامی در مجموع ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید کرده است که حدود ۵درصد از تولیدات کشاورزی کشور و ۱۱.۵ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: برداشت گندم در سال آبی ۹۷-۹۸ بالغ بر ۲۷۰ هزار تن و سطح زیر کشت و تولید این محصول ۳.۲ درصد از اراضی کشاورزی کشور بوده است، در حالی که برداشت گندم در سال آبی ۹۶-۹۷حدود ۱۴۸ هزار تن و سطح زیر کشت و تولید این محصول ۲.۷ درصد از اراضی کشاورزی کشور بوده است.

رضایی افزود: استان اصفهان با یک هزار ۸۵۶ هکتار سطح کشت گلخانه‌ای در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۷۲ هزار تن تولید گلخانه‌ای معادل یک سوم تولید باغی استان را داشته است.

وی گفت: اصفهان با تولید سالانه یک هزار و ۳۷۰ تن شیرخام، ۸ هزار تن بوقلمون، هزار تن گوشت شتر مرغ، ۶۹ میلیون قطعه ماهی تزئینی، ۳۰۰ هزار تن پیاز، ۶ هزار ۹۵۲ تن مینی تئوری سیب زمینی و گلرنگ، ۱۱ میلیون گلدان شب‌بو، سه میلیون نهال شناسنامه‌دار و ۹۹۵ تن ماهی گرمابی رتبه اول تولید این محصولات را به خود اختصاص داده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: این استان با تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ، هفت هزار تن عسل، ۱۲هزار و ۳۰۰ تن میوه "به" و هفت هزار و ۳۰۰ تن گل محمدی رتبه دوم این محصولات و با تولید ۴۸۵ هزار تن سیب زمینی، ۲۴۳ هزار تن سیب درختی و ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن قارچ جایگاه سوم کشوری این محصولات و با تولید ۶۹ میلیون شاخه انواع گل شده بریده جایگاه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به قرار گرفتن استان اصفهان در چهار راه مواصلاتی کشور و همجواری با ۹ استان گفت: سال گذشته یک هزار و ۲۵۵ قلم انواع محصولات و تولیدات استان به ۹۸ کشور صادر شد که در راس آن صادرات چدن، آهن، فولاد، فرش دستی و ماشینی، فراورده های نفتی، محصولات لبنی و پلاستیکی قرار دارد.

رضایی ادامه داد: ارزش کل صادرات استان در سال گذشته ۷ میلیون ۴۱۵ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار است که اصفهان را در جایگاه پنجمین استان صادراتی کشور قرار داده است و ۹۵ درصد محصولات استان ساخته و فرآوری شده در خود استان بوده است.

وی به حضور ۳۶۰ هزار گردشگر خارجی در سال گذشته در استان اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۳۸۰ پروژه در حوزه گردشگری با بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه در بخش خصوصی در حال ساخت است که در دهه فجر سال گذشته ۶۸ پروژه آن با اعتباری بیش از پنج هزار میلیارد ریال افتتاح شد.

رضایی اظهار کرد: دهه فجر سال گذشته یک هزار ۸۲۶ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۳ هزار و ۷۵۲ میلیارد ریال در استان به بهره برداری رسید که از این میان ۲۵۲ پروژه سه هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و ملی استانی شده، ۱۲۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۹۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی، ۱۷۳ پروژه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرداری‌ها، ۲۱۵ پروژه با اعتباری افزون بر ۴۷۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری‌ها و یکهزار و ۶۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۷هزار و ۴۵۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات بخش خصوصی، صنایع، تعاونی‌ها و منابع داخلی دستگاه‌ها تامین شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۲۹۶ تسهیلات بانکی با بیش از ۹هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال در استان پرداخت شد که از این تعداد ۲۲۸ تسهیلات با ارزشی بالغ بر پنج هزار و ۱۸۲ میلیارد ریال در قالب طرح رونق تولید و تعداد ۶۸ تسهیلات به ارزش ۴هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ بخش صنعت ارائه شده است.

استاندار اصفهان به ساخت سه پروژه شاخص اجرای سد کوهرنگ۳، تونل کوهرنگ ۳ و خط سامانه دوم آبرسانی در حوزه آبرسانی اشاره کرد و گفت: همچنین تکمیل و احداث آزاد راه شرق اصفهان به عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب، اجرای پروژه قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران، آغاز عملیات اجرایی قطار خونه ای بین اصفهان، شاهین شهر، مبارکه و بهارستان از دیگر پروژه‌های شاخص عمرانی استان است.

وی با بیان اینکه در پاییز سال ۹۷، نرخ بیکاری در استان اصفهان ۱۴.۱ درصد و در کشور ۱۱.۸ درصد بوده است، افزود: این میزان در سال ۹۸ در استان اصفهان ۱۱ درصد و در کشور ۱۰.۶ درصد بود که نشان از کاهش سه درصدی بیکاری در اصفهان است.

استاندار اصفهان در خصوص مشارکت اقتصادی در استان نیز گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۹۷ در استان ۴۸.۸ درصد و در کل کشور ۴۴.۵ درصد بود ولی در سال ۹۸ در استان ۴۶.۱ و در کشور ۴۴.۳ رسید.

وی تصریح کرد: سال گذشته شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی۱۳ جلسه اصلی، ۵۳ جلسه کارشناسی و ۷جلسه پیگیری با هدف بهبود فضای کسب و کار و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ۲۴۷ جلسه ۴۶۹ مصوبه بانکی، ۱۷۵ مصوبه در خصوص بیمه‌ای، ۱۳۸ مصوبه مالیاتی، ۳۷۷ در سایر بخشها اعم از آب و برق گاز و ..داشته است.

رضایی افزود: سال گذشته استاندار اصفهان ۳۲ جلسه و ملاقات مردمی با فعالان اقتصادی به صورت هفتگی در روزهای یکشنبه داشت و در این مدت با ۵۵۵ فعال اقتصادی ملاقات و مشکلات این افراد بررسی، پیگیری و رفع شد.

وی گفت: همچنین در این مدت ۹بازدید حضوری با ۷۲ مصوبه از شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با هدف شناسایی و حل مشکلات این بخش، ۳ جلسه کمیسیون هماهنگی تعزیرات با ۱۶ مصوبه، ۲۲ جلسه کارگروه تنظیم بازار با ۱۷۶ مصوبه، ۲۴ جلسه کمیسیون نظارت مرکز استان با ۸۹ مصوبه و چهار جلسه کارگروه توسعه صادرات با ۲۰ مصوبه برگزار شده است و در این جلسات تنظیم بازار ۱۰۰ قلم کالای مصرفی، بررسی و سیاستگذاری امور صنفی استان و پیگیری مسائل و مشکلات صادرکنندگان بررسی شده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: این آمار و ارقام نشان از حرکت و سیر صعودی یک ساله استان است و قطعا تحقق شعار جهش تولید نیازمند آن است که ضمن داشتن نگاهی به پشت سر نگاهی واقع بینانه به پیشرو داشته باشیم.

وی اضافه کرد: امروز مساله بیماری کرونا به عنوان یک چالش بین المللی، و تحریم های ظالمانه به عنوان یک چالش ملی، و کم آبی و مشکلات زیست محیطی به عنوان چالش هایی انسانی و مهاجرت بی رویه و کنترل نشده، حاشیه نشینی و پروژه های نیمه تمام به جا مانده از سالهای گذشته به‌عنوان مشکلات برخی شهرهای استان پیش روی ما است‌ و این مساله مستلزم برنامه ریزی دقیق و همه جانبه و داشتن طرح‌ها و دیدگاه‌های تو را چند برابر می کند.

وی اضافه کرد: البته مردم شهید پرور استان که با تقدیم ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید، ۵۰ هزار جانباز و سه‌هزار و ۵۰۰ آزاده همواره نشان داده اند که دفاع از آرمان‌های الهی و مقدس خود تا پایان جان ایستاده اند، از این امتحان بزرگ الهی نیز بیرون خواهند آمد و دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص جهش تولید را عملی خواهند کرد.

انتهای پیام/*
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما