plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۹۰۰۰

کرونا حریف «سعدی» نشد

به‌مناسبت اول اردیبهشت یادروز سعدی
اول اردیبهشت‌ماه که عطر بهارنارنج در شیراز می‌پیچد دوستداران سعدی هم در آرامگاه این شاعر جمع می‌شوند تا یاد او را گرامی‌ بدارند. امسال اما در کنار عطر بهارنارنج و سعدی، کرونا هم بود که شکل مراسم بزرگداشت شاعر غزلیات عاشقانه را تغییر داد، ولی باعث نشد تا چراغ یاد او خاموش شود.
کرونا حریف «سعدی» نشد
به گزارش ایصال نیوز، آیین گرامی‌داشت یادروز سعدی ساعت ۲۰:۳۰ شامگاه یکشنبه (۳۱ فروردین‌ماه) بی‌حضور مشتاقانش در آرامگاه او برگزار شد و علاقه‌مندان مراسم را در فضای مجازی دنبال کردند.

در این مراسم یادروز سعدی که به صورت زنده از سایت‌ها و اینستاگرام از جمله صفحه‌های مرکز سعدی‌شناسی و سازمان میراث فرهنگی فارس پخش می‌شد، کوروش کمالی سروستانی - مدیر مرکز سعدی‌شناسی - در سخنانی گفت:
«منت خدای را که ما را یاری فرمود تا امسال نیز چون سالیان گذشته، بر خوان سعدی بنشینیم، اگرچه به دلیل شرایط محنت‌زای کرونایی ایران و جهان به‌صورت مجازی و بی‌حضور فیزیکی سعدی‌پژوهان و سعدی‌دوستان در آرامگاه مبارکش.

اول اردیبهشت‌ماه یادروز سعدی است که به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های اندیشه سعدی چون شعر و نامش جهانگیر شد.
گرامی‌داشت این شاعر به مدت هفت روز در شیراز و برخی از شهرهای ایران و جهان به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

بر خود فرض می‌دانم که از همۀ نهادها و سازمان‌ها و انجمن‌های فرهنگی، علما، پژوهشگران، استادان و سعدی‌شناسان که به گونه‌های مختلف در فضای مجازی درصددند که بخشی از دین خود را به سعدی، آموزگار زبان و اندیشه، که ذهن و زبانش سرشار از ایجاز و اعجاز است سپاسگزاری کنم و ضمن همدردی با داغ‌دیدگان بلای محنت‌زای کرونا، قدردان همت طبیبان و پرستاران گران‌مایه سرزمین‌مان باشم.

سعدی، ستاره‌ای تابناک است که دیرگاهی بر این سرزمین و در ذهن و زبان مردمان خوش درخشیده است. اگر امروز پس از ۷۵۰ سال برخوان او نشسته‌ایم و از آن توشه بر می‌گیریم، به دلیل نبوغ سعدی و غنای فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

سعدی از شاعران بزرگ کلاسیک ایران و جهان است و از همین‌روست که هر نسلی با باورها و داشته‌ها و نگاه‌های تازه به خوانش آثارش می‌پردازد و سعدی خود را می‌آفریند.

ما به سعدی مدیونیم که زبان فارسی را روحی تازه بخشید. ما به سعدی مدیونیم که نثر و شعر فارسی را غنایی ماندگار بخشید. ما به سعدی مدیونیم که دوستی، همدلی، دستگیری و رواداری را به ما آموخت.

ما به سعدی مدیونیم که حکمت علمی و نظری را در حکایت‌های زیبا و دلنشین، در بوستان و گلستانش در قصاید و مجالسش، نقش ماندگار بخشید. ما به سعدی مدیونیم که در غزل‌های نابش، عشق به پروردگار و انسان را به ما آموخت. ما به سعدی مدیونیم، که گوهر انسانی را یگانه یافت و کرامت انسانی را ارج نهاد. ما به سعدی مدیونیم، که از آمیزش میمون فرهنگ ایرانی و اسلامی و جهانی و شیرازی در عصر خود، آثار ماندگار، با نگاه به فرداها و ستایش خرد و آزادی و عشق و انسان‌دوستی آفرید.

خوشا بر ما، که از خوان بزرگانی چون سعدی شیرازی آب حیات می‌نوشیم و هم به مدد یزدان پاک، توشه معرفت می‌اندوزیم.

ما به سعدی مدیونیم و نیازمند که در این روزگار سخت، به همدلی و همراهی و دستگیری بینوایان و زیردستان و بیماران بپردازیم که آموزۀ شیخ ما این بود:

خنک آن‌که آسایش مرد و زن
گزیند بر آرایش خویشتن

و در محک آزمون مهربانی راهی به سوی عاقبت‌خیری بگشاییم:

راهی به سوی عاقبت خیر می‌رود
راهی به سوی عاقبت، اکنون مخیری»

همچنین حیدر اسکندرپور - شهردار شیراز - در مراسم بزرگداشت سعدی شیرازی گفت: سعدی شاعر صلح و مدارا و همیاری است و ما در این ایام پرملال به باورهای او نیازمندیم تا آرام خویش را در آرامش و سلامت همنوعان خود بیابیم.

او افزود: امروز آموزه‌های سعدی ما را مکلف می‌کند به یاری مردمانی بپردازیم که نیازمند همدلی و همراهی و سخاوت ما هستند.

در پایان این مراسم گروه موسیقی همنوازان ایران به خوانندگی محمد رضازاده غزل‌هایی از سعدی اجرا کردند. بنا بر اعلام، این مراسم بیش از پنج‌هزار بازدیدکننده هم‌زمان داشت.

انتهای پیام/*
۴
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما