plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۸۹۶۹
در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد

روحانی: در ماه مبارک رمضان مراسم تجمع و افطاری در اماکن مقدس و مساجد تا نیمه اردیبهشت نداریم

دانشگاه ها و آموزش و پرورش همچنان به امر آموزش از طریق مجازی ادامه خواهند داد
رئیس جمهور با بیان اینکه در کنار تلاش بی وقفه کادر درمانی کشور، مردم و کسبه نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی به روند مبارزه با بیماری کرونا بسیار کمک کرده اند، اظهارداشت: دانشگاه ها و آموزش و پرورش همچنان به امر آموزش از طریق مجازی ادامه خواهند داد.
روحانی: در ماه مبارک رمضان مراسم تجمع و افطاری در اماکن مقدس و مساجد تا نیمه اردیبهشت نداریم
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: با شروع شیوه های جدید غربالگری در استان ها، از افراد نزدیک به مبتلایان به کرونا نیز تست گرفته می شود و این گام مهم ما را به شرایط مهار بیماری نزدیک می کند.

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

لازم می‌دانم از ملت فهیم و بزرگ ایران تشکر کنم؛ بخاطر اینکه از 23 فروردین کسب و کارهای کم ریسک در استان‌های مختلف شروع به فعالیت کردند و البته در تهران از دیروز فعالیت این کسب و کارها آغاز شد و برای ما خیلی مهم بود که آیا همکاری مردم عزیز‌ کامل یا ناقص است.

در مجموع گزارشی که دیروز و امروز داشتیم این است که مردم بسیار کمک و همکاری کردند؛ کسبه پروتکل‌ها را مراعات کردند؛ دلیلش این است که هیچ هجومی در مسأله مبتلا شدن و یا مراجعه به بیمارستان نداشتیم و البته این بدان معنا نیست که موضوع کرونا تمام شده و یا باید مراعات نکنیم؛ این موفقیت هم بخاطر مراعات مردم و کسبه محترم است.

از طرف دیگر باید از کادر درمانی بسیار تشکر کنیم که شبانه‌روز در بیمارستان‌های مختلف در زمینه غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می‌کنند.الحمدالله آمارشان در این روزهای اخیر هر روز خوشحال‌کننده‌تر بوده است؛ هم بستری‌ها کمتر شدند و هم بستری‌هایی که حالشان خطرناک است، نسبت به قبل یک مقدار کمتر شدند و هم آمار فوتی‌ها در این روزها کاهش پیدا کرد.

همه اینها برای ما بسیار مغتنم است. از یک طرف مردم همکاری کردند و از طرف دیگر کادر درمانی انصافاً با همه توان و تلاش خودش فعالیت کرده است.

همچنین امروز در این جلسه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسایلی را مطرح کرد که نشان می‌دهد با شیوه‌های جدید، هم غربالگری ادامه پیدا می‌کند و هم شناسایی افرادی که مبتلا هستند یا شرایط‌شان در وضعیت قرمز است دنبال می‌شود و هم راجع به درمان کار می‌شود که امیدواریم در هفته‌های آینده بتوانند به یک مسیر و چارچوبی برسند که این دوره بیماری را کوتاه کنند.

در اینجا نکته‌ای می‌خواهم اضافه کنم و به بحث امروز ما مربوط می‌شود که شرایط این روزها برای همه مردم و در سراسر دنیا سخت است و کشوری نداریم که با این ویروس درگیر نباشد و مشکل نداشته باشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی آنها و در سیاست‌های جهانی و اقتصاد جهان تأثیرگذار بوده است اما برای مردم ما سخت‌تر بوده و هست که یکی به دلایل تحریم است که بسیاری از کشورها شرایط تحریم را ندارند و الان 2 سال است در شرایط تحریم بسیار سخت هستیم.

مسأله بعدی که شاید برای ما سخت‌تر بود و اینکه این روزها، ایام نوروز داشتیم و در ایام نوروز سبک‌های سنتی که به آن عادت داشتند و دید و بازدید و رفت و آمدها که یک مراسم ملی بود، تعطیل کردیم و برای مردم سخت بود.

همه کشورها این مراسم را نداشتند و ما جزو کشورهایی بودیم که این مراسم را در سطح بالا داریم و سبک زندگی ما به گونه‌ای است که این شرایط برای ما سخت‌تر شده است یعنی در شادی‌ها و عزاها اجتماعات بزرگ داریم.

رفت و آمد خانوادگی و صله رحم در خانواده ایران با غرب متفاوت است و فرق می‌کند و همه اینها در این ایام دچار مشکل شدند و از طریق تلفن و پیامک و فضای مجازی انجام شد. پس شرایط سخت شده است.

یکی از شرایطی که برای ما و شاید برای همه مسلمان‌ها وضعیت را سخت‌تر کرده، ماه مبارک رمضان است که در پیش داریم و خیلی این روزها فکر شد که برای ماه مبارک رمضان چه کنیم و چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم و مسجد جزو مکان‌هایی است که تجمع است و این تجمع در ماه رمضان به مراتب بیشتر می‌شود که همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان این جاذبه‌ بیشتر می‌شود.

اماکن مقدس همیشه برای ما جاذبه زیادی دارند که در ماه مبارک رمضان بیشتر می‌شود. این هم برای ماه رمضان سخت شده که ناچاریم به مردم بگوییم که شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه دهید و قبل از نیمه اردیبهشت جلساتی را تشکیل می‌دهیم و وزارت بهداشت و درمان مطالعه و بحث می‌کند و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیم جدیدی را در آن مقطع اتخاذ می‌کنیم.

 از همه مردم عزیز می‌خواهیم که در این روزهای پایانی شعبان و در هفته آینده که وارد ماه رمضان می‌شویم بخاطر این شرایط راز و نیاز فردی خیلی عمیق‌تر و بیشتر از گذشته خواهد بود وجمعی نداریم. مسلماً دل‌ها بیشتر سوخته است و ماه مقدس و مبارک است. ان‌شاء الله خداوند دعای مردم را مستجاب کند و  در اینجا درخواست می‌کنم چون در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری به آن صورتی که بوده نداریم، همه مردم به یاری افراد نیازمند بشتابند؛ می‌شود از طریق مالی، از طریق هدیه کالاها و اجناسی که مورد نیاز مردم است یک مقدار مشکلات اقشار آسیب‌پذیر در این ماه مبارک رمضان کمتر شود؛ مردم کمک‌های بسیار خوبی را در این ایام شروع کردند؛ چه برای کسب و کار و چه برای کمک به نیازمندان، و دولت هم نهادهای عمومی غیردولتی و هم بخش خصوصی و هم مردم خیر یک بار سنگینی بر دوش دارند که اگر همه در کنار هم باشیم راحت‌تر می‌توانیم در این ماه مقدس از این مشکلات عبور کنیم.

در اینجا می‌خواهم در این شرایط سخت تشکر کنم از ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که در اسفند و فروردین به فعالیت عمرانی خودشان سختکوشانه ادامه دادند؛ البته پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کردند و الحمدالله به افتتاح‌های بزرگ رسیدیم.

در همین هفته‌ای که گذشت چهار افتتاح بزرگ در آب و برق داشتیم و باز در هفته‌های آینده تا پایان ماه رمضان و بعد از ماه رمضان افتتاح‌های بزرگ خواهیم داشت؛ واقعا این به آن معناست که نگذارند اشتغال با مشکل مواجه شود؛ هر چه این طرح‌ها فعال باشد و ادامه پیدا کند، مردم هم مشغول اشتغال‌ هستند؛ کارگران، مهندسین، مدیران، همه مشغول کار هستند و اتفاقا ما باید کاری کنیم که طرح‌های جدیدی را داشته باشیم. به بخش اقتصادی گفتم که در این زمینه فکر کند که چه تسهیلاتی را بگذاریم برای سرمایه گذار و کار‌آفرین تا او بیاید و کار را در این شرایط شروع کند؛ ما هم امکاناتی را در اختیار او بگذاریم و بعضی از موارد را آسان تر کنیم برای اینکه شغل و کار ایجاد شود، چون خیلی از مردم در این شرایط بیکار شدند و در فشار سختی قرار گرفتند.

باید تشکر کنم از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که سهام را در هفته گذشته به بازار بورس و سرمایه عرضه کرد؛ این کار بسیار مهمی بود و یک نشاطی را در این مقطع به وجود آورد و از همه دستگاههای دولتی، دستگاههای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی که می‌توانند، می‌خواهم شرکت‌هایشان و سهامشان را بیاورند و در بورس عرضه و مردم را شریک کنند.

اینکه شستا عرضه شد و دو میلیون نفر آمدند و سهام خریدند یعنی دو میلیون نفر را خوشحال کردیم و در زندگی‌شان یک تحول مختصری ایجاد شده؛ خیلی مهم است که این کار را بتوانیم ان شاءالله به همین صورت ادامه دهیم.

 مواردی را هم امروز در جلسه مورد تصویب قرار دادیم که به یک مورد آن اشاره کردم که مساله اماکن مقدس و مساجد بود که فعلا تا نیمه اردیبهشت شرایط قبلی ادامه پیدا می‌کند تا باز هم جلساتی را بگذاریم امیدواریم راهی ایجاد شود تا نیمه اردیبهشت بتوانیم کاری کنیم که مردم از این اماکن متبرکه بتوانند استفاده و بهره‌برداری کنند.

البته جلسه اول پیشنهاد آن پایان اردیبهشت بود ولی جناب آقای اعرافی از حوزه علمیه قم که در اینجا حضور دارند، نظرشان این بود و اعضا هم همه قبول کردند که تا نیمه اردیبهشت، یک بار دیگر برای این کار فکر کنیم و تصمیم بگیریم.

مساله بعدی مساله شروع به کار شغل‌های متوسط ریسک بود، یک سری مشاغل کم ریسک بوده که کارشان را در استان‌ها از هفته قبل شروع کرد و از این هفته در تهران شروع کردند. یک سری مشاغل هم داریم که ریسک آنها متوسط است و کم ریسک نیستند مثل آن مغازه‌دارهایی که در جایی مسقف در بازار هستند یا در یک جمعی به نام پاساژ در کنار هم قرار دارند. ریسک اینها را از اول متوسط در نظر گرفتیم. اینها هم بنا شد فعالیت خودشان را با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی که باید مدنظر قرار بدهند از اول اردیبهشت شروع کنند اما اگر در بازار یا در پاساژ یک شغل پرریسکی وجود دارد مثلا یک رستورانی وجود دارد یا یک قهوه خانه که مردم در آن اجتماع می‌کنند، پرریسک‌هایی هستند که همچنان تعطیل هستند حالا اگر کسی غذایی در جایی درست می‌کند یا رستوران می‌تواند غذای آماده به مشتری بدهد. اما اگر مردم بخواهند آنجا در کنار هم بنشینند و غذا صرف کنند این جزو موارد پرریسک است یا ورزشگاهها یا همه جاهایی که محل  اجتماع است، سمینار، کنفرانس، مجالس شادی، مجالس مصیبت و مجالس عبادی، فرق نمی‌کند هر جایی که اجتماعات است و همچنین مشاغلی که در آن اجتماعات است و آنها که پرریسک هستند همچنان تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند تا ببینیم در مراحل بعدی به کجا می‌رسیم.

در واقع مردم عزیز بدانند در این حالت پلکانی هر قدمی که برمی داریم بعدا وزارت بهداشت و درمان همه اینها را بررسی می‌کند و وزارت  کشور با استانداران خود مداوم آنرا بررسی می‌کند اگر ببینیم یک جایی مشکل ایجاد می‌کند حتما ناچاریم قدمی را که جلو گذاشتیم، پس بگذاریم.

بنابراین خواهش می‌کنم از همه کسبه و از همه مردم که دقت کرده و همه اصول بهداشتی را مراعات کنند.

 به خاطر اینکه اجتماع موقع غروب زیاد نشود البته بازار که به طور معمول اینطور هست ولی در پاساژها هم، در کل تصمیم گرفتیم که ساعت 6 بعدازظهر کسب و کار تعطیل شود یعنی از صبح که می‌آیند پایان آن 6 بعدازظهر باشد به خاطر اینکه باز همین اجتماعات را نداشته باشیم.

همچنین در این جلسه تصمیمات اقتصادی از قبل برای وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه و برای تسهیلات بانکی که در اختیار برخی از مشاغل قرار داده بودیم، گرفته و اعلام کرده بودیم که یک مشکلی داشت و می‌بایست در این جلسه تصویب می‌شد و آن اینکه افرادی که وام می‌گیرند چون از بانک وام می‌گیرند یک مقرراتی دارد که به هر حال کسی که می‌خواهد وام بگیرد باید چک برگشتی و معوقات نداشته باشد و همه این شرایطی که دارد در این وام‌ها نباید مدنظر قرار بگیرد.

 یعنی همه افراد یارانه بگیری که مایل هستند از این وام یک میلیونی استفاده خواهند کرد و همه آن کسب و کارهایی که به آنها اعلام می‌شود و وام دریافت می‌کنند بخاطر اینکه در این شرایط دچار مشکل شدند به شرط اینکه کارگری را اخراج نکرده باشند و به شرط اینکه این وامی که به آنها می‌دهیم شفاف اعلام می‌شود یعنی وام‌هایی که داده می‌شود بعد اعلام خواهد شد چه کسی وام گرفته و چه مقدار وام گرفته و بنابراین اگر پذیرفتند اشکالی ندارد این وام را بگیرند و آن مقررات مثل چک برگشتی باز در اینجا در این زمینه مدنظر نخواهد بود.

در زمینه زندانی‌ها که قبلا در اینجا تصمیم گرفته بودیم تا پایان فروردین در مرخصی باشند چون امروز، روز پایانی آن است که البته جلسه قبل هم این بحث شد و به تاخیر انداختیم و البته خودِ قوه قضاییه تصمیمات بسیار خوبی را دارد و ان شاءالله عمل می‌کند که برخی از تصمیماتش هم فوق این تصمیمی است که ما امروز اینجا اتخاذ می‌کنیم و ما با همان شرط قبلی که قبلا هم شرط ما این بود که زندانی که آزادی‌اش خطری را ایجاد نکند در مرخصی باشد با همان شرط این مرخصی تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند.

 نسبت به آموزش و پرورش و دانشگاه‌‌ها تصمیمی جدیدی نگرفتیم جز اینکه دانشگاه‌ها در زمینه تحصیلات دکترا می‌توانند حضوری فعالیت آموزشی داشته باشند و بقیه موارد به همین صورت می‌ماند تا ببینیم شرایط آینده ما چه خواهد شد. فعلاً به همان صورت کلاس‌های مجازی و غیر حضوری ادامه می‌دهند.

 بحثی در جلسه بود که خلاصه‌اش این بود که ایرانیان عزیزی که در خارج از کشور چه دانشجو و چه غیردانشجو هستند و می‌خواهند به ایران برگردند، یک پروتکلی دارد که اعلام شده است.

همه باید پروتکل ‌را رعایت کنند؛ از آن کشوری که وارد ایران می‌شوند حتماً یک قرنطینه‌ای برای اینها خواهد بود و در این قرنطینه از اینها تست گرفته می‌شود؛ اگر تست همه اینها منفی بود جمعی که با آن پرواز آمدند، می‌روند و به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند؛ اما اگر تست تعدادی از اینها مثبت بود، مقرراتی وزارت بهداشت و درمان دارد و باید آن مقررات انجام شود و آنها باید مدتی در قرنطینه بمانند؛ این مقررات را وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت و درمان با مشارکت همدیگر انجام می‌دهند و به مردم اعلام می‌کنند؛ به همه ایرلاین‌ها اعلام کردند و باید طبق مقررات اعلام شود که ما مشکلی نداشته باشیم.

آخرین نکته‌ای که در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت مسأله حمل و نقل در شهرهای بزرگ مخصوصاً تهران بود؛ ما دچار یک تضادی شدیم؛ اگر به مردم توصیه کنیم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهر را انجام دهند، اجرای اشکال بهداشتی آن پروتکل‌ها سخت است؛ اگر هم بخواهیم بگوییم مردم از وسیله شخصی‌شان استفاده کنند، ترافیک درست می‌شود؛ ما راه دوم را انتخاب و مردم را تشویق کردیم با ماشین شخصی بیایند؛ بنابراین، این ترافیک ایجاد شده است؛ از آن طرف اگر بخواهیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنیم، حداقل تعداد اتوبوس در کلان‌شهرها از جمله در تهران کم است.

بنا شد آن مقدار اتوبوسی که می‌توانند خریداری بکنند و این اتوبوسها تا پایان اردیبهشت در اختیار آنها قرار بگیرد؛ دولت هم به آنها کمک کند و همچنین اتوبوس‌هایی که الان خوابیده و اینها گران شده است بخاطر اینکه مشکل تعمیراتی یا قطعه دارند؛ بنا شد اورهال اینها انجام بگیرد و دولت هم در اورهال کمکی انجام دهد و در زمینه رفت و آمد مردم در شهرهای بزرگ انجام بگیرد؛ البته در حدی که نیاز است اتوبوس بین شهری بتوانند اضافه کنند؛ یک مواردی بود که اتوبوس‌های شخصی است که طلب دارند و بنا شد در آن زمینه به آنها کمک کنیم که این کار را انجام دهند؛ امیدواریم این مصوبات به خوبی انجام شود و مردم عزیز ما همچنان گوش به فرمان همه اصول و دستورالعمل‌ها برای سلامت خود و عزیزانشان باشند؛ در ماه مبارک رمضان که بیشتر دعا و ثنای ما با خداوند بزرگ خصوصی است ان‌شاء الله صدا و سیما و همچنین فضای مجازی به مردم کمک کنند که این وسایل  آن فضای معنوی را به خانه مردم بیاورند؛ ان‌شاء الله بتوانیم از این مشکل و معضل عبور کنیم و همین طور که این چند روز آمار وزارت بهداشت و درمان امیدوارکننده بوده از خداوند می‌خواهیم تلاش پزشکان و تلاش مردم را پر ثمر کرده و روزهای آینده بتوانیم مسیر کاهشی را تا پایان داشته باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما