plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۸۸۲۶
در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد

روحانی: مردم همچنان به اصول بهداشتی توجه کنند و رفت و آمدها در حد ضرورت باشد

چهار اصل وزارت بهداشت، مبنای تصمیم گیری ها درباره بیماری کرونا است
رئیس جمهور با قدردانی از همه کسانی که برای سلامت و رفاه مردم ایران می کوشند، تصریح کرد: وضع ما در مقابله با بیماری کرونا، در حالی که با ویروس بدتر از کرونا یعنی تحریم ها هم مواجه ایم، از کشورهای اروپایی بهتر است و این یک واقعیت است و جای افتخار برای مردم ما است.
روحانی: مردم همچنان به اصول بهداشتی توجه کنند و رفت و آمدها در حد ضرورت باشد
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهارداشت: مبنای هرگونه تصمیم گیری در روند مبارزه با بیماری کرونا در ایران چهار اصل وزارت بهداشت است.

متن سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، درباره تصمیمی جلسه قبل برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، بحث و بررسی انجام دادیم؛ که یکی از برنامه‌های فاصله‌گذاری هوشمند، شروع کسب و کارهای کم‌ریسک برای استان‌ها به جز تهران است که این کار از دیروز شروع شده است و در این راستا وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اصناف هماهنگ کردند که هر صنفی می‌خواهد شروع به کار کرده و کسب و کاری فعال شود، وارد آن سامانه شود و در آن سامانه ثبت نام و کد مربوط را دریافت کند و همیشه وزارت بهداشت از طریق این سامانه با آنها مرتبط باشد.

اکثر افراد قاعدتاً این کد را دریافت کردند و در ارتباط بودند؛ ممکن است افرادی جا مانده باشند و یا هنوز این ارتباط با این سامانه برقرار نشده باشد؛ همه کسبه و فعالین اقتصادی که کار را دیروز شروع کردند و به سامانه متصل نشدند، در فرصت ایام همین هفته جاری کاری کنند که امروز و فردا و یا حداکثر پایان هفته به این سامانه متصل شوند و این یک کاری است که برای آینده کشور و برای خود کسبه مفید است.

قرار شد در پایان این دوره افراد و بنگاه‌هایی که در این زمینه خوب فعالیت کردند، دارای امتیاز باشند و امتیاز آنها هم به یک صورت خاصی مشخص شود؛ یک تابلویی به آنها ارایه شود که مردم بدانند کدام یک از مغازه‌ها، بنگاه‌ها و کسب و کارها، بیشتر برای سلامت مردم و جامعه تلاش کردند و ان‌شاء الله این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

دیروز در جلسه‌ای که با روسای کمیته‌ها داشتیم این بحث شد که با کمک وزارتخانه های بهداشت، کشور و صمت ، برای کسب و کارهای پرریسک هم فکر و برنامه ریزی کنند و هر موقع این طرح آماده شد بتوانیم در آینده در خصوص کسب و کارهای پرریسک هم با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که تصمیم گیری می‌شود، اجرا و عملیاتی شود.

نسبت به تهران هم همانطور که مردم مستحضر هستند، از شنبه سی‌ام فروردین کسب و کارهای کم‌ریسک با همان پروتکل‌های بهداشتی و با همان اتصال به سامانه و دریافت کد شروع می‌شود؛ برای کسب و کارهای پرریسک هم مطالعه و فکر شده و در اطلاع‌ ثانوی به مردم خبر داده می‌شود تا آن بررسی‌ها را به پایان برسانیم.

نکته دوم؛ درباره حمل و نقل است. در این باره جلساتی در وزارت کشور در کمیته امنیتی – اجتماعی برگزار شده و آنجا در نهایت با وزارت بهداشت و درمان، توافق شده که هر وسیله نقلیه عمومی اعم از اتوبوس و مترو که می‌خواهد فعالیت کند، باید از آغاز کار و پایان کار ضدعفونی شوند.

رانندگان محترم این وسایل باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و باید به تعداد صندلی و نه بیش از صندلی، مسافر سوار بکنند. بنابراین، این مصوبه‌ای بوده که دیروز در آن کمیته بررسی و تصویب شده و اینجا هم مورد تأیید است و بر این مبنا انجام خواهد گرفت.

برای تهران و شهرهای بزرگ، مقداری وسایل نقلیه کم داریم به همین علت، توصیه ما فعلاً این است که مردم از وسایل شخصی، تاکسی و اسنپ استفاده کنند که اینها بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی است.

آنهایی هم که لازم می‌دانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد.

در مرحله اول باید وزارت راه، اتوبوس‌های بین شهری را برای رفع مشکل کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در تهران و کلان‌شهرها آماده کرده و در اختیار بگذارد و در مرحله دوم اتوبوس هایی که مورد نیاز است، خریداری شود.

اگر در تهران مثلاً 500 اتوبوس مورد نیاز است و استان‌های دیگر هم مجموعاً 1500 اتوبوس است که مورد نیاز است اگر بتوانند، اتوبوس داخلی و یا خارجی را ظرف ماه اردیبهشت تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، یعنی تحویل داده شود، آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه کمک کنیم مخصوصاً در قسط اولی که باید پرداخت کنند تا اتوبوس آماده شود، به عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند. وزارت کشور بنا شد اینها را بررسی کند و در بررسی ها به ما بگوید تا بتوانیم اقدامات دیگر را انجام دهیم.

نکته دیگری که در جلسه مورد بحث قرار گرفت که البته تصمیم‌گیری‌اش برای جلسه‌ آینده می‌ماند، مسأله اجتماعات در ماه مبارک رمضان در مساجد و اماکنی است که مردم معمولاً در ماه رمضان اجتماع می‌کردند.

معمولاً مردم در ماه رمضان، مراسم‌های گوناگون در حسینیه، مسجد و یا هر جایی به صورت جمعی دارند و مراسم تبلیغی و عبادی و قرآن خوانی و دعا برگزار می کنند. تصمیم‌گیری نهایی در این مورد را برای جلسه آینده گذاشتیم.

ولی اگر شرایط ما در کشور به همین صورت باشد که امروز مشاهده می‌کنیم، قاعدتاً اجتماع حضوری نخواهیم داشت و باید این زحمت را صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی مجازی به عهده بگیرند و مردم از طریق صدا و سیما و شبکه‌های مجازی استفاده بکنند.

اگر تحولی رخ دهد، باز هم در جلسه آینده این تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصولی دارد که آن اصول برایش مهم است و بر مبنای آن اصول است که می‌گوید این کسب و کار راه بیفتد و یا راه نیفتد و این اجتماعات نباشد و بر مبنای آن اصول است و اولین اصل ظرفیت خود وزارت بهداشت است.

از لحاظ تخت بیمارستانی، نیروی انسانی، پزشک، پرستار، تخت‌های ویژه، وسیله تنفس مصنوعی و امکاناتی که می‌خواهد داشته باشد و به هر حال امکانات وزارت بهداشت و درمان علیرغم اینکه خوب بوده و خوب است، اما در عین حال محدود است و نامحدود نیست و این مبنای کار ما در تمام تصمیم‌گیری‌ها است که این یکی از مبانی است که ما مد نظر قرار می‌دهیم.

مبنای دیگر توانمندی وزارت بهداشت و درمان با همه عواملی که دارد از جمله عوامل پیراپزشکی، آزمایشگاه‌ها و همه آنهایی که کمک می‌کنند، قدرت و توانایی تست باید داشته باشد و بتواند تست‌های مورد نیاز را انجام دهد.

فردی آمده و مشکوک است و ناچار است تست بگیرد تا تست وی مشخص شود که مثبت و منفی است و باید امکان تست داشته باشد و این امکان انجام تست هم به عنوان یکی از پارامترهایی است که باید مد نظر قرار دهیم.

مسأله دیگری که وزارت بهداشت، درمان به عنوان یک اصل مد نظر قرار می‌دهد، اینکه اگر فردی به کرونا مبتلا بود، بتواند نزدیکانش و آنهایی را که با او در روزهای قبل در تماس نزدیک بودند، شناسایی کند و علی‌القائده آنها را هم آلوده کرده است بنابراین، این توانمندی را باید داشته باشد و ما امروز در یک آمار نمونه‌ای که در همین جلسه اعلام شد و این آمار نمونه مربوط به زنجان بود، دیدیم افرادی که در آن آمار نمونه مورد بررسی قرار گرفته بودند، 18 درصد مبتلا بودند و بعد در مرحله بعد چه کسانی با این 18 درصد در تماس بودند و وقتی بررسی شد مشخص گردید 21 درصد اینهایی که در تماس بودند، مبتلا هستند بنابراین، این توانمندی هم برای ما مهم است.

نکته چهارم اینکه باید همه آمار و ارقام به وزارت بهداشت و درمان بگوید که روند در حال نزولی است؛ اگر روند در حال صعودی است، نگرانی دارد و نگرانی‌اش به حق است؛ بنابراین، این 4 اصل را وزارت بهداشت و درمان مد نظر قرار می‌دهد؛ بر همین مبانی است که اگر برای کسب و کاری که می‌خواهد شروع به کار کند اینقدر سختگیری می‌کنیم و می‌گوییم این اصول مراعات شود و اگر سوار اتوبوس و مترو می‌شوند سختگیری می‌کنیم؛ همه اینها بر این مبناست که با این 4 اصل بتوانیم درست حرکت کنیم و قدم به قدم در نهایت از نقاطی که امروز می‌توانیم بگوییم نقاط قابل تحمل است به نقاط قابل قبول و از نقاط قابل قبول به نقاط مطلوب برسیم.

حالا این تقسیم‌بندی من است و بهداشت و درمان برای خودش تقسیم‌بندی دیگری به عنوان کنترل و مهار دارد؛ این تقسیم‌بندی است که با زبان می‌گویم به این صورت باید به جلو برویم و به یک نقطه‌ای برسیم که نقطه مطلوب است.

در اینجا چند نکته را می‌خواهم خدمت مردم عزیز عرض کنم؛ یکی اینکه امروز در جلسه ما وزارت راه و شهرسازی یک آماری مربوط به اواخر اسفند و اوایل فروردین را ارایه کرد، مثلاً تا هشتم فروردین و آمار دوم مربوط به نهم فروردین به بعد است؛ این 2  آمار، آمده بود روی نمودار قرار گرفته بود و در این نمودار این 2 خط آنقدر بهم نزدیک بود که بعضی جاها کاملاً بهم چسبیده بود و بعضی‌ جاها فاصله‌اش خیلی کم است و این بدان معناست، در عمل مردم بین آن زمانی که هیچ الزام، فشار، اجبار و سختگیری نداشتیم، با آن زمانی که سختگیری‌ها را خیلی زیاد کرده بودیم، فاصله چندانی نمی‌بینیم این معنایش این است که مردم عزیز ما همان که با زبان و بیان ساده حقایق برایشان بیان می‌شود و آنها متوجه می‌شوند که برای سلامت خود و جامعه‌شان اموری لازم است، عمل می‌کنند و نیاز به سختگیری و بگیر و ببند ندارد.

این آمار خیلی قشنگ و زیبا، نشان دهنده این است که فرهنگ مردم ما فرهنگ بسیار بلندی است و در اینجا از مردم بسیار عزیزمان، هم در این مرحله‌ای که این هفته در شهرستان‌ها و استان‌ها شروع شده؛ غیر استان تهران؛ و کسب و کارها برای کم‌ریسک‌ها آغاز شده است، خواهش می‌کنم باز هم به اصول بهداشتی توجه کنند؛ باز هم رفت و آمدشان و مراجعه‌شان به محل کسب و کار و به مغازه‌ها در حد ضرورت باشد.

کاسبان و تجار محترم؛ عزیزان در بخش اقتصاد؛ آنها هم همه اصول بهداشتی را مراقبت کنند و مد نظر قرار دهند؛ با کمک و همراهی هم می‌توانیم به موفقیت برسیم و تا امروز هم هر چه به موفقیت رسیدیم بخاطر همین همراهی‌ها بوده است؛ همه در کنار هم بودیم و همراهی و گذشت کردیم.

می‌دانیم در خانه ماندن سخت است، بعضی‌ها کسب و کار دارند و تعطیلی آن سخت است، بچه‌هایی که مدرسه می‌رفتند، ماندن در خانه برایشان سخت است؛ ولی چاره‌ای نبوده جز اینکه با کمک همدیگر از این ویروس خطرناک به خوبی عبور کنیم.

 خبر تکمیل می شود...
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما