plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۸۷۵۴
در جلسه ساماندهی تسهیلات حمایتی برای اقشار آسیب دیده از کرونا

اسحاق جهانگیری: طبقات ضعیف جامعه مطمئن باشند دولت از آن‌ها حمایت می‌کند

سازمان‌های مردم نهاد در مقطع شیوع کرونا به کمک محرومین آمدند
معاون اول رئیس جمهور با بيان اينكه اقشار ضعيف و گروه هاي آسيب پذير جامعه بيشترين آسيب ها را در جريان شيوع كرونا متحمل شده اند گفت: طبقات ضعيف جامعه مطمئن باشند كه دولت با جديت به دنبال راهكارهايی است تا با كمك نهادهای حاكميتی و سازمان های مردم نهاد از آنها حمايت كند.
اسحاق جهانگیری: طبقات ضعیف جامعه مطمئن باشند دولت از آن‌ها حمایت می‌کند
به گزارش ایصال نیوز از معاون اول رئیس جمهوری، جلسه ساماندهی تسهیلات حمایتی برای اقشار آسیب دیده از کرونا عصر امروز(چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

دكتر اسحاق جهانگيري در اين جلسه با بيان اينكه اقشار ضعيف و گروه هاي آسيب پذير جامعه بيشترين آسيب ها را در جريان شيوع كرونا متحمل شده اند گفت: طبقات ضعيف جامعه مطمئن باشند كه دولت با جديت به دنبال راهكارهايي است تا با كمك نهادهاي حاكميتي و سازمان های مردم نهاد از آنها حمايت كند.

معاون اول ریيس جمهور از شيوع ويروس كرونا به عنوان پديده اي نوظهور و معضلي جهاني نام برد و افزود: اين ويروس چالش بزرگي در سطح بين المللي ايجاد كرده است و حتي به اذعان كشورهاي بزرگ صنعتي، پس از جنگ جهاني، اين بزرگترين چالشي است كه دنيا را تهديد می کند.

دكتر جهانگيري با يادآوري اينكه در همه كشورها بخشي از جامعه بيش از سايرين تحت تأثير شيوع ويروس كرونا و تبعات آن هستند، خاطرنشان كرد: اقشاري كه درآمد آنها بر اساس فعاليت و كار روزانه است در اين مقطع با مشكلات و گرفتاري هايي مواجه شده اند و مسئولين كشورها به اين باور رسيده اند كه اگر مي خواهند طرح فاصله گذاري اجتماعي با موفقيت انجام شود، بايد طبقات ضعيف و اقشار كم درآمد جامعه را مورد توجه و حمايت قرار دهند.

معاون اول ریيس جمهور با اشاره به برنامه هاي حمايتي دولت از اقشار آسيب پذير و طبقات ضعيف جامعه تصريح كرد: دولت در گام نخست اعلام كرد كه با شناسايي 3 ميليون نفر از افرادي كه تحت پوشش نهادهاي حمايتي نيستند اما از شرايط نامطلوب اقتصادي رنج مي برند، از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان به هر يك از آنها كمك مي كند.

دكتر جهانگيري افزود: عده ديگري نيز در اين طرح شناسايي شدند كه اگرچه به اندازه گروه قبلي مشكل ندارند اما بايد از نظر معيشتي مورد حمايت قرار گيرند. به اين افراد در قالب 4 ميليون خانوار يك تا دو ميليون تومان تسهيلات قرض الحسنه اعطا خواهد شد.
 
وي ادامه داد: برنامه ديگر دولت براي حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه اين است كه براي تمام خانوارهاي يارانه بگير، يك ميليون تومان واريز شود تا بتوانند برخي از نيازهاي اوليه را تأمين كنند و اقساط آن نيز ظرف 24 ماه از مبالغ يارانه آنها كسر خواهد شد.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با اشاره به حضور و مشاركت ارزشمند برخي نهادهاي حاكميتي براي كمك به اقشار ضعيف جامعه خاطرنشان كرد: اين نهادها بر اساس حساسيت هاي خودشان نسبت به معيشت مردم و نيز بر اساس رهنمودها و توصيه هاي مقام معظم رهبري، وارد ميدان شدند و نسبت به ارايه كمك هاي نقدي، بسته هاي معيشتي و اقلام بهداشتي اقدام كردند.

دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به حضور و مشاركت جدي خيرين و مردم در روند پيش گيري و مقابله با كرونا و نيز ارايه كمك هاي معيشتي تصريح كرد: مردم ايران مردمي نوع دوست هستند و علاوه بر آنكه در آموزه هاي ديني ما كمك به افراد ناتوان و نيازمند توصيه شده، فرهنگ مردم ايران نيز همواره آنها را به مشاركت در امور خير و كمك افراد ضعيف ترغيب كرده است.

معاون اول ریيس جمهور بر ضرورت سازماندهي كمك هاي نهادهاي دولتي، عمومي و مردمي براي حمايت از اقشار نيازمند تأكيد كرد و افزود: اگر اين حمايت ها سازماندهي نشود ممكن است در اين ميان، برخي از خانوارها و گروه هاي خاص فراموش شوند.

دكتر جهانگيري تصريح كرد: بايد در اين احساس وظيفه مشترك يك تقسيم كار دقيق و هماهنگي مناسبي صورت گيرد تا بتوانيم در اين مقطع حساس هرچه در توان داريم براي كمك به اقشار آسيب پذير به صحنه بياوريم.

معاون اول ریيس جمهور با قدرداني از حمايت هاي نهادهاي حاكميتي نظير سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد اجرايي فرمان امام(ره)، بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي، كميته امداد امام خميني(ره)، جمعيت هلال احمر، سازمان بهزيستي و مجموعه ها و گروه هاي مردمي، اقدامات صورت گرفته از سوي آنها را ارزشمند توصيف كرد و گفت: سازمان های مردم نهاد همواره در مواقعي كه نياز بوده در صحنه حاضر شده اند و طبقات نيازمند جامعه را مورد حمايت قرار داده اند.

دكتر جهانگيري ضرورت توجه به برخي مراكز نظير مراكز شبانه روزي نگهداري از سالمندان، معلولين و شبه خانواده ها كه متولي نگهداري از كودكان فاقد سرپرست هستند را مورد تأكيد قرار داد و گفت: افرادي كه تحت حمايت اينگونه مجموعه ها قرار دارند در واقع افرادي با آسيب پذيري بيشتر هستند كه دولت و نهادهاي حمايتي بايد توجه دوچندان به آنها داشته باشند.

معاون اول ریيس جمهور همچنين با اشاره به افزایش مراجعات در ايام شيوع كرونا به نهادهاي حمايتي نظير كميته امداد و سازمان بهزيستي خاطرنشان كرد: بايد سازوكاري تعريف شود تا كمك هايي به اين افراد که در نوبت و منتظر هستند که تحت پوشش قرار گیرند، ارايه شود.

دكتر جهانگيري تصريح كرد: اگر مردم اطمينان پيدا كنند كه كمك هاي آنها به نحو مطلوب در اختيار نيازمندان و اقشار ضعيف جامعه قرار مي گيرد، حتماً بيش از گذشته پاي كار خواهند بود و شاهد افزايش چشمگير كمك هاي مردمي در مقطع شيوع كرونا خواهيم بود.

در اين جلسه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز با بيان اينكه آمارهاي جهاني نشان مي دهد آثار و تبعات كرونا بر اشتغال و وضعيت معيشتي اقشار ضعيف جوامع بيش از ديگران است، گفت: بايد همه كساني كه قادر به كمك و حمايت هستند به صحنه بيايند و با همبستگي ملي براي جلوگيري از بحران فقر در جامعه تلاش كنيم.

معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم در ادامه اين جلسه گزارشي از برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي هماهنگي نهادهاي دولتي، عمومي و مردمي براي حمايت از اقشار نيازمند جامعه ارايه كرد و گفت: بانك اطلاعاتي دقيقي از همه افراد تهيه شده و جامعه هدف براي دريافت حمايت ها و كمك ها به سه گروه خانوارهاي نيازمند، خانوارهاي آسيب پذير و خانوارهاي غيرآسيب پذير تقسيم شده اند كه اين دسته بندي بر اساس ميزان آسيب پذيري خانوارها از تبعات شيوع بيماري كرونا انجام شده است.

وي همچنين توضيحاتي در خصوص ساختار پيشنهادي براي هماهنگي ميان نهادهاي عمومي، دولتي و مردمي براي كمك به اقشار آسيب پذير ارايه كرد و افزود: با استفاده از آمارها و دسته بندي هاي صورت گرفته مي توان همكاري و هم افزايي ميان دستگاه هاي اجرايي و نهادهاي عمومي و موسسات مردمي و خيريه ها را افزايش داد.

ریيس ستاد اجرايي فرمان امام(ره) نيز در اين جلسه گزارشي از اقدامات صورت گرفته و برنامه هاي اين نهاد براي كمك به اقشار آسيب ديده از تبعات شيوع كرونا ارايه كرد وگفت: از روز نخست شيوع كرونا ستادي در اين نهاد تشكيل شد و اقدامات خود را در سرفصل هاي مختلف نظير تامين دارو و تجهيزات پزشكي و نيز توزيع كمك هاي معيشتي سازماندهي كردیم.

محمد مخبر افزود: در حال حاضر 31 دستگاه توليد ماسك را در كشور مستقر كرده ايم به گونه اي كه ظرفيت بالايي در توليد انواع ماسك ايجاد شده كه به زودي شاهد رفع كمبودها در اين زمينه خواهيم بود.

ریيس ستاد اجرايي فرمان امام(ره) همچنين از اقدامات صورت گرفته توسط اين ستاد در حوزه درمان خبر داد و گفت: در زمينه پلاسمادرماني كارهاي خوبي انجام شده و در حوزه توليد واكسن كرونا نيز به نقاط خوبي دست يافته ايم و در اين زمينه از ساير كشورها عقب نيستيم.

وي با اشاره به ضدعفوني كردن 500 نقطه در كشور و توزيع اقلام و بسته هاي بهداشتي در ميان نيازمندان خاطرنشان كرد: اين ستاد 6 هزار ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه براي اجراي طرح هاي مشاغل خرد و خانگي تدارك ديده تا به سرعت بتواند 165 هزار فرصت شغلي ايجاد كند.

اختصاص اعتبار براي جهش توليد، ايجاد سه هزار فروشگاه مجازي، تخصيص 200 ميليارد تومان تنخواه براي شركت هاي دانش بنيان كه در اين مقطع دچار مشكل شدند، توزيع يك ميليون اقلام بهداشتي و توزيع يك ميليون بسته غذاي خشك از ديگر اقدامات ستاد اجرايي فرمان امام(ره) بود كه توسط محمد مخبر گزارش داده شد.

ریيس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي نيز در اين نشست به تشريح اقدامات و برنامه هاي اين بنياد براي كاهش تبعات شيوع كرونا پرداخت و گفت: خريد، تجويز و ارايه تعدادي آمبولانس و آماده سازي اماكن براي استقرار پرسنل درماني و بيماران از اقداماتي است كه بنياد مستضعان در اين مدت انجام داده است.

پرويز فتاح از بخشودگي دو ماهه اجاره بهاي واحدهاي زيرمجموعه خود خبر داد و با اشاره به اينكه اين بخشودگي تمديد خواهد شد گفت: در سراسر كشور اعلام كرده ايم كه نياز بيماران به برخي مواد غذايي نظير شير، آبميوه و مواد لبني را تأمين خواهيم كرد.

وي تهيه و توزيع روزانه چندين هزار بسته غذاي گرم و ارايه 110 ميليارد تومان به كميته امداد و سازمان بهزيستي براي كمك به اقشار آسيب پذير ناشي از كرونا را از ديگر اقدامات اين بنياد برشمرد و گفت: از طريق هماهنگي با برخي استانداران كشور مبالغي را به صورت نقدي به كولبران پرداخت كرده ايم و مبالغي نيز از طريق شهرداري ها به دستفروشان، كاركنان بهشت زهرا و كاركنان حوزه پسماند پرداخت شده است.

رئيس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي همچنين از اعطاي كمك هاي نقدي به خيريه كهريزك و خادمين مساجد كشور خبر داد و گفت: از طريق هماهنگي با قوه قضاييه كمك هاي نقدي به 100 هزار نفر از زندانيان پرداخت خواهيم كرد.

شهردار تهران نيز در اين جلسه با اشاره به وجود بانك اطلاعات و افراد در شبكه سراي محله هاي استان تهران افزود: از طريق اين اطلاعات كمك هايي به زنان سرپرست خانوار و افراد ساكن در گرمخانه ها ارايه شده و برنامه توليد ماسك در سراي محله ها توسط خود مردم در حال انجام است.

در اين جلسه ریيس سازمان بهزيستي كشور نيز با اشاره به اينكه از مجموعه هاي زيرمجموعه اين سازمان در 31 استان كشور فقط در 13 استان آلودگي به كرونا مشاهده شده است گفت: از 49 هزار نفر سالمند و معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي، 175 نفر به ويروس كرونا مبتلا شده اند كه از اين تعداد 35 نفر جان باخته اند كه البته 21 نفر آنها بالاي 80 سال سن داشتند.

وحيد قبادي دانا گزارشي از اقدامات حمايتي سازمان بهزيستي كشور ارايه كرد و گفت: براي كودكان كار، كارتن خواب ها و افراد بي خانمان با حمايت هاي بنياد مستضعفان اقدامات خوبي صورت گرفته و از آنها حمايت شده است.

وي همچنين از فعاليت سامانه 1480 براي مشاوره به افراد جامعه خبر داد و گفت: در اين سامانه مشاوره هاي روانشناسي در خصوص مشكلات اضطرابي و نگراني به مردم ارايه مي شود.

نماينده كميته امداد امام خميني(ره) هم در اين جلسه با اشاره به اقدامات ويژه صورت گرفته در راستاي پيشگيري و مقابله با شيوع كرونا توسط كميته امداد گفت: با هم افزايي خيرين استان ها و با بسيج شش هزار مددكار در سراسر كشور اقدامات خوبي براي كاهش تبعات شيوع كرونا انجام شده است.

وي افزود: در راستاي تأمين اقلام بهداشتي واحدهاي اشتغالزاي تحت پوشش كميته امداد تغيير كاربري داده اند و در حوزه توليد اقلام بهداشتي فعال هستند.

كريم همتي ریيس جمعيت هلال احمر نيز در اين جلسه از آمادگي اين سازمان براي همراهي با دولت در جهت ارايه كمك ها به اقشار نيازمند خبر داد و گفت: شناسايي 500 هزار بيمار خاص و سرطاني و توزيع كمك هاي بهداشتي و معيشتي به درب منزل اين افراد از جمله اقدامات جمعيت هلال احمر در اين مقطع است.

در اين جلسه كه سخنگوي دولت نيز حضور داشت، پيشنهادات و راهكارهاي مختلف براي ايجاد هماهنگي ميان نهادهاي دولتي، عمومي و مردمي براي حمايت از اقشار نيازمند و كاهش تبعات شيوع كرونا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد كمك ها و حمايت هاي نهادهاي حاكميتي از طريق تشكيل ستادهاي استاني با سازوكاري مشخص ساماندهي شود و به صورت مستقيم در اختيار اقشار ناتوان جامعه و طبقات آسيب پذير قرار گيرد.

گفتني است در اين جلسه تعدادي از نمايندگان شبكه ها و موسسات نيكوكاري نيز ضمن ارايه گزارش از اقدامات صورت گرفته، از آمادگي همه جانبه خود براي همراهي با دولت در جهت كاهش تبعات شيوع كرونا خبر دادند.

انتهای پیام /*
۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما