plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۸۱۴۶
بازار جهانی انرژی در بحران

آمریکا، ریاض و مسکو را به دستکاری و ایجاد شوک در بازار نفت متهم کرد

شدت گرفتن جنگ نفتی عربستان و روسیه
سخنگوی وزارت انرژی آمریکا «فعالان دولتی» از جمله در عربستان و روسیه را به تلاش برای دستکاری و برانگیختن شوک در بازارهای نفتی متهم کرد. «دونالد ترامپ» نیز «رسانه‌های جعلی» و اختلافات عربستان سعودی و روسیه بر سر کاهش عرضه نفت را مقصر افت بازار سهام در آمریکا دانست.
آمریکا، ریاض و مسکو را به دستکاری و ایجاد شوک در بازار نفت متهم کرد
به گزارش ایصال نیوز، شایلین هاینز سخنگوی وزارت انرژی آمریکا گفت: ایالات متحده در مقابل تلاش های فعالان دولتی برای دستکاری در بازارهای نفت خواهد ایستاد. بهای نفت خام آمریکا به دلیل ترس ناشی از اشباع نفت در بازارها در جنگ بین دو تولیدکننده عمده نفت، عربستان و روسیه، بر سر سهم خود در بازار، ۲۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش رویترز، هاینز دوشنبه گفت: دولت دونالد ترامپ از نزدیک پیامد نشست هفته گذشته اوپک پلاس بر بازارهای جهانی نفت را تحت نظر دارد... چنین تلاش هایی از سوی فعالان دولتی برای سوء استفاده و ایجاد شوک در بازارها بر اهمیت نقش آمریکا به عنوان تامین کننده معتبر انرژی شرکا و متحدانش در جهان تاکید دارد.

این مقام آمریکایی افزود: ایالات متحده به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت و گاز می تواند با چنین نوساناتی مقابله کند و چنین کاری را انجام خواهد داد.

قیمت نفت روز دوشنبه نسبت به سه دهه گذشته بیشترین کاهش در روز را داشت و نفت خام آمریکا ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. این کاهش بعد از آن بود که تولیدکنندگان نفت درباره کاهش بیشتر در عرضه برای جبران تقاضای ضعیف این محصول به دلیل شیوع ویروس کرونا به توافق نرسیدند. نگرانی ها درباره این که شیوع ویروس کرونا ممکن است به رکود اقتصادی در جهان منجر شود باعث فرار سرمایه گذاران از خطر و وخامت فروش نفت شده است.

شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روز دوشنبه با کاهش ۲۴.۶ درصدی بشکه ای ۳۱.۱۳ درصد به فروش رفت که بر اساس آمار، کمترین قیمت در یک روز از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون بوده است. نفت خام آمریکا بیشتر با رسیدن به ۲۷.۳۴ درصد به کمترین قیمت از بهمن ۹۴ (فوریه سال ۲۰۱۶ ) رسید. بهای نفت خام آمریکا در سال ۲۰۰۸ همزمان با رکود بزرگ اقتصادی جهان ۵۳ درصد کاهش یافت.

برنت شاخص نفت از مراجع قیمت گذاری نفت خام جهانی در لندن کاهشی ۲۴ درصدی را داشت و هر بشکه ۳۴.۳۶ دلار معامله شد که پیشتر با رسیدن به ۳۱.۰۲ درصد بیشترین کاهش در قیمت را در چهارسال گذشته داشت.

خودداری روسیه و اوپک به ریاست عربستان برای دستیابی به توافقی برای کاهش بیشتر تولید نفت برای جبران کاهش تقاضا در نتیجه بحران شیوع ویروس کرونا باعث شد قیمت نفت سقوط کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما