plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۸۱۲۸

افغانستان و برگزاری دو مراسم تحلیف در ارگ و سپیدار

مذاکرات برای جلوگیری از برگزاری دو مراسم تحلیف ادامه دارد
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز دوشنبه ۹ مارس (۱۹ اسفند) در توئیتی اعلام کرد که مراسم تحلیف محمد اشرف غنی به بعدازظهر امروز موکول شد. عبدالله عبدالله نیز اصرار دارد مراسم تحلیف خود را همزمان برگزار کند. مذاکرات برای مصالحه و تقسیم قدرت ادامه دارد.
افغانستان و برگزاری دو مراسم تحلیف در ارگ و سپیدار
به گزارش ایصال نیوز، ارگ ریاست جمهوری افغانستان و ریاست اجرائیه (سپیدار) قرار است امروز دوشنبه، به‌طور جداگانه مراسم تحلیف برای اشرف غنی و عبدالله عبدالله برگزار کنند. در روزهای اخیر تصویرهایی از دعوت‌نامه هر دو مراسم تحلیف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامی که نامش اعلام نشده است، گفت که اشرف غنی، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و عبدالله عبدالله از صبح دوشنبه جلسات مشترک خود را ادامه می‌دهند تا در صورت رسیدن به توافق از برگزاری دو مراسم تحلیف جلوگیری شود.

طلوع نیوز نوشت که روز گذشته زلمی خلیل‌زاد، برای میانجی‌گری در این موضوع با عبدالله عبدالله چندین بار دیدار کرده است. به گزارش همین شبکه خبری، برغم میانجیگری زلمی خلیل‌زاد، اختلافات اشرف غنی و عبدالله عبدالله حل نشده و آقای عبدالله «پیشنهاد ۴۰ درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح» از سوی اشرف غنی را نپذیرفته است و سمت نخست وزیری و نیز ریاست شورای وزیران را می‌خواهد. پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح نیز به آقای عبدالله داده شده است، ریاستی که می‌بایست به رییس‎‌ جمهوری گزارش دهد.

ظاهراً رئیس‎ جمهور غنی با نقش اجرایی عبدالله در حکومت آینده، موافق نیست و آقای عبدالله این پیشنهاد را نیز رد کرده است.

حدود ۲۰ روز پیش همزمان با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله نتیجه انتخابات را قبول نکرد و گفت که اعلام «پیروزی اشرف غنی بر اساس آرای تقلبی» است. او سپس در یک نشست خبری خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و گفت: «ما پیروزیم و دولت دیگری تشکیل می‌دهیم.»

پیش از این قرار بود مراسم تحلیف اشرف غنی در تاریخ ۸ اسفند برگزار شود اما به‌دلیل امضای توافق‌نامه صلح بین طالبان و آمریکا این مراسم به تعویق افتاده بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ ششم مهر برگزار شده بود اما با این حال نتایج آن پس از حدود پنج ماه اعلام شد. طبق نتایج اعلام شده، محمد اشرف غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ آرا را کسب کرده است که معادل ۵۰.۶۴ درصد مجموع آراء می شود.

همچنین عبدالله عبدالله، رقیب اصلی محمد اشرف غنی با کسب ۳۹.۵۲ درصد آراء جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

میزان مشارکت مردم افغانستان در این انتخابات بطور قابل توجهی پایین بود. از مجموع ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار رای دهنده‌ای که برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده بودند، تنها ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رای خود را به صندوق‌ها ریختند و از این تعداد رای نیز نزدیک به ۱ میلیون رای به دلایل متعدد، باطل اعلام شد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما