plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۸۰۴۳

مدیر کل آژانس اتمی: ایران با ما همکاری نکند وارد بحران می‌شویم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد چهارشنبه مدعی شده چنانچه ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل نکند بحران ایجاد خواهد شد.
مدیر کل آژانس اتمی: ایران با ما همکاری نکند وارد بحران می‌شویم
«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) مدعی شده چنانچه ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل نکند «بحران» ایجاد خواهد شد. گروسی در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری انگلیسی رویترز ادعا کرده چنانچه ایران از پاسخگویی به آژانس درباره فعالیت‌های گذشته اتمی در سه سایت خود توضیح ندهد وارد بحران جدیدی خواهد شد.

مدیر کل آژانس اتمی گفت: «ما از ایران قدری اطلاعات و دسترسی خواسته‌ایم اما به اطلاعاتی که درخواست کرده‌ایم دست پیدا نکرده‌ایم.»

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «اصرار کرده‌ایم و علی‌رغم همه تلاش‌هایمان نتوانسته‌ایم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم... معنای این موضوع این است که ایران دارد در توانایی آژانس برای انجام کارش مانع‌تراشی می‌کند.» گروسی که در پاریس صحبت می‌کرد گفت که این موضوع جدی است و امیدوار است که ایران بعد از نشست هفته آینده اعضای شورای حکام آژانس در هفته آینده به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد.

گروسی گفت: «صادقانه امیدوارم ایران به حرف ما و حرف جامعه بین‌المللی در شورای حکام گوش فرا دهد و به این ارزیابی برسد که به نفع خودشان است که با ما همکاری کنند.»

به نوشته خبرگزاری رویترز، گروسی در ادامه گفت: «[اگر چنین نشود] به سمت بحران خواهیم رفت». آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز سه‌شنبه در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد مدعی شده که ایران همچنان محدودیت‌های کلیدی که در توافق هسته‌ای وجود داشته از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم را «نقض کرده است.»

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن «فعالیت‌های پنهان هسته‌ای» را رد و تأکید کرده است برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است.

گفتنی است در تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دیروز منتشر شد، آژانس تاکید می‌کند که این سازمان به راستی آزمائی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تاسیسات که به‌طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سوی ایران درچارچوب موافقت نامه پادمان‌های آن اظهار شده، ادامه می‌دهد.  

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما