plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۷۹۷۰
بر اساس توافق با آمریکا

طالبان از امروز به حملات خود در افغانستان پایان می دهد

شمارش معکوس برای امضای توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان در دوحه قطر آغاز شد. گروه شبه‌نظامی طالبان امروز (شنبه) در آستانه امضای توافقی با دیپلمات‌های آمریکایی با هدف ایجاد صلح در افغانستان دستور داد که همه نیروهایش "درخصوص هرگونه حمله خویشتنداری نشان دهند".
طالبان از امروز به حملات خود در افغانستان پایان می دهد
به گزارش ایصال نیوز، برداشتن گام نهایی توافقنامه صلح بین مقامات آمریکایی و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، روز شنبه ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه) آغاز شد. با امضا و اجرای این توافق، شمار نظامیان آمریکایی حاضر در خاک افغانستان کاهش قابل توجه خواهد داشت، طالبان حملات خود را متوقف خواهد کرد و میلیون‌ها افغان به آرزوی دیرین خود خواهند رسید. هر چند هستند کسانی که به تحقق چنین آرزویی خوشبین نیستند.

طالبان پایان دادن به جنگ در افغانستان را منوط به خروج تمامی نظامیان خارجی و خصوصا آمریکایی از خاک افغانستان کرده است.

به گزارش یورونیوز، کارشناسان و منتقدان این توافق صلح را «قمار سیاست خارجی» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌نامند و می‌گویند که امضای این توافق توسط طرف آمریکایی به گروه اسلامگرای طالبان مشروعیتی بین‌المللی خواهد بخشید.

هیات ۳۱ نفره طالبان به قطر رسیده‌اند و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان توافقنامه صلح را در هتل «شرایتون» در دوحه امضاء خواهد کرد.

علاوه بر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، شاه محمد قریشی، همتای پاکستانی و عبدالعزیز کاملوف همتای ازبکستانی وی، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، مارکس پوتزل نماینده ویژه آلمان، هیات شش نفره دولت افغانستان که ظاهرا دعوت رسمی نیستند و همچنین نمایندگان برخی کشورها و سازمان‌ها نیز در مراسم امروز حضور دارند.

شاه محمد قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در آخرین اظهار نظرهای خود، روز شنبه را روزی مهم خواند و گفت که کشورش خواهان «خروج مسئولانه نظامیان آمریکایی از افغانستان است».

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان توافق‌ با طالبان را مشروط دانسته و پایداری توافقنامه صلح را به دست از جنگ کشیدن این گروه منوط کرده است.

همزمان و از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) که در کابل به سر می برد روز شنبه با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار کرد. آقای عبدالله در این دیدار ضمن تشکر از نقش ناتو در مبارزه با تروریسم در افغانستان، امروز را روزی تاریخی و سرنوشت‌ساز برای کشورش خواند.

گفتنی است، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفت: امروز به همه نیروها دستور داده شده تا برای شادی ملت در برابر هرگونه حمله خویشتن داری پیشه کنند. وی افزود: بزرگ‌ترین مساله این است که امیدواریم آمریکا به تعهداتی که در جریان مذاکرات و توافق صلح داده، پایبند بماند.

امروز ساعاتی پیش از امضای توافق با طالبان، سفارت امریکا در پیامی توییتری نوشت: شنبه روز بسیار بزرگ و مهمی برای افغانستان است. این در مورد برقراری صلح و ایجاد آینده‌ای روشن‌تر است. ما در کنار افغانستان ایستاده‌ایم.

انتهای پیام/*
 
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما