plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۷۸۴۰
در مراسم تجلیل از دانشجویان برگزیده

جهانگیری: در شرایط اقتصادی پیچیده، دشوار و سختی قرار داریم

نیروی انسانی پیش‌نیاز توسعه کشور
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که در شرایط اقتصادی پیچیده، دشوار و سختی قرار داریم، گفت: با تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی قدرتی مثل آمریکا روبرو هستیم که به سخت‌ترین روش که تا الان در سطح بین الملل بی سابقه بوده علیه کشور ما وضع شده است.
جهانگیری: در شرایط اقتصادی پیچیده، دشوار و سختی قرار داریم
«اسحاق جهانگیری» عصر شنبه در بیست و هشتمین مراسم تجلیل از دانشجویان برگزیده اظهارداشت: تحریم جدید FATF و لیست سیاهی که متاسفانه مجددا ناجوانمردانه ایران در آن قرار داده شد، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور  و کرونا همه موضوعات مهمی هستند. 

وی گفت: نیروی انسانی پیش‌نیاز توسعه همه جانبه و توسعه علمی کشور است کسی در آن تردید ندارد. توسعه علمی پایه و جایگاه آن دانشگاه‌های کشور هستند در این هم تردید وجود ندارد. این که طی سال‌های اخیر دانشگاههای ما در توسعه علمی کشور کار بزرگی انجام دادند و جایگاه مطلبوبی بدست آوردند این هم از آمارهای بین المللی است. 

معاون اول رییس جمهوری گفت: در آمارهای بین المللی که منتشر می شود ایران در بین ۵۷ کشور اسلامی و منطقه رتبه اول را دارد که جایگاه بسیار خوبی است و به اعضای علمی و روسای دانشگاه ها و وزیران که این بار را به خوبی بر دوش کشیدند، صمیمانه تبریک می گویم.

جهانگیری یادآور شد: ایران تا الان بیش از اینکه به نیروهای انسانی و جایگاهی که از نظر ظرفیت علمی پیدا کرده شناخته شود، به عنوان کشوری که منابع طبیعی، نفت و گاز دارد معروف شده است. در کنار فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که ایران دارد شاید سرآمد و بزرگترین سرمایه ملی که امروز در اختیار ایران است همین جوانانی هستند که نخبگان علمی‌اند که می توانند آینده کشور را رقم بزنند.

وی با بیان این که در شرایط اقتصادی پیچده، دشوار و سختی قرار داریم، گفت: ما از یک طرف با تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی قدرتی مثل آمریکا روبرو هستیم که به سخت‌ترین روش که تا الان در سطح بین الملل بی سابقه بوده علیه کشور ما وضع شده است. هدفشان هم این بود که اقتصاد کشور را دچار فروپاشی کنند. راهکاری که ما پیش‌بینی کردیم  اقتصاد کشور را از این تحریم را عبور دهیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است که کشور را تا حد زیادی در مقابل تکانه های تحریم مقاوم کند و تاب آوری کشور و مردم را بالا ببرد.

معاون اول رییس جمهوری به جهت‌گیری اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: یکی از رویکرد ۵ گانه اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان کردن اقتصاد ایران است که با دوستانمان در وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و روسای دانشگاه‌ها روی دانش بنیان کردن اقتصاد کشور  خیلی بحث و گفت و گو کرده‌ایم.

جهانگیری با بیان اینکه محصولات دانش بنیان امروز در سطح بین‌المللی قابل طرح و ارائه است، گفت: من بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان که اعضای هیات علمی و یا دانشجویان دانشگاه‌ها ایجاد و یا محصولی تولید کرده‌اند و به بازارهای معتبر بین‌المللی صادر کرده‌اند را دیده‌ام که افتخار بزرگی است و ان‌شاءالله باز هم از این قبیل خواهیم داشت.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: بنگاه‌های بزرگی در ایران هستند، و اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است. ۲ سال دیگر، نفت در تحریم است، نفت در شدیدترین تحریمی که می‌توانسته وضع شده است و خصوصا روی نفت ایران فشار خاصی گذاشته شده است تا فروخته نشود.

وی با اشاره به حجم ۲۰۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران اظهارداشت: بخشی مانند نفت که بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی حداقل در این دوران اخیر داشته و برخی مواقع وقتی که قیمت نفت روی ۱۰۰ یا ۱۲۰ دلار در هر بشکه می‌رفت، درآمد ما از نفت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بوده است .اکنون باید دید چه عاملی باعث شده با وجود این فشار بر روی نفت، اقتصاد کشور به‌هم نریخته است. بنابراین پیداست بنگاه‌های یک مجموعه‌های از رشته‌های مختلف از پتروشیمی، فولاد، صنایع معدنی تا صنایع غذایی هستند.

جهانگیری یادآورشد: وقتی می‌گوییم دانش‌بنیان یعنی این شرکت‌ها هم دانش بنیان می‌شوند. یعنی یک مجموعه‌ای از نیروهای درجه یک علمی کشور و دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده و ببینند که چگونه می‌توانند بنای این شرکت‌ها را اصلاح کنند که مغز انسان‌ها در تولیدات این شرکت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. بنابر این یک جهت، این جهت‌گیری است که ما باید اقتصادمان را دانش‌بنیان کنیم.
 
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما