plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۷۷۹۴

رونمایی از نقشه راهبردی اروپا برای توسعه «هوش مصنوعی مسئول و انسان‌محور»

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا بر شیوه ترویج مسئولانه و انسان محور در استفاده از تکنولوژی‌ هوش مصنوعی با هدف اعتمادسازی برای شهروندان‌ تأکید کرد.
رونمایی از نقشه راهبردی اروپا برای توسعه «هوش مصنوعی مسئول و انسان‌محور»
به گزارش ایصال نیوز، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از استراتژی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد تا هم اروپا از رقابت با ایالات متحده آمریکا و چین در این زمینه عقب نماند و هم راهی برای از بین بردن ترس از کنترل «برادر بزرگ» (Big Brother) بر زندگی شهروندان پیشنهاد کند.

از رُبات‌های خانگی تا تکنولوژی تشخیص چهره، هوش مصنوعی را به‌عنوان تکنولوژی آینده می شناسند و اروپا علاقمند است که نقش محوری در تعریف قواعد این تکنولوژی بازی کند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا درباره این تکنولوژی می‌گوید: «خواسته ما این است که شیوه استفاده از این تکنولوژی‌های جدید مستحق اعتماد شهروندان‌مان باشد. به همین دلیل ما به دنبال ترویج رویکردی مسئول و انسان‌محور به هوش مصنوعی هستیم.»

مقامات اتحادیه اروپا به این نکته اذغان دارند که اروپا نخستین انقلاب اینترنتی را که به خلق دنیای آنلاین تحت سلطه گوگل، فیسبوک و اپل و همچنین بازیگران قدرتمند چینی چون شرکت «تنسنت» انجامید، از دست داد و از آن عقب افتاد. اکنون اتحادیه اروپا می خواهد از تکرار تاریخ جلوگیری کند و به همین منظور نقشه راهبردی تکنولوژی‌های هوش مصنوعی را ارائه داده است که اولین گام در مسیری طولانی برای قانونگذاری است و بروکسل امیدوار است پیش‌نویس قوانین مربوط به این حوزه را تا پایان سال جاری میلادی تصویب کند.

با این حال این نقشه راهبردی با موانعی از جمله لابی های قدرتمندی چون غول‌های بزرگ تکنولوژی و دولت‌ها مواجه خواهد شد و همچنین پارلمان اروپا باید آنرا تصویب کنند. سران گوگل و فیسبوک در بازدیدهای اخیرشان از بروکسل نظراتشان را درباره این موضوع با مقامات اتحادیه اروپا در میان گذاشته‌اند.

مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی و معاون اجرایی کمیسیون اتحادیه اروپا در امور سیاست‌های دیجیتال می گوید: «هوش مصنوعی به خودی خود خوب یا بد نیست. همه چیز بستگی به این دارد که چطور و برای چه منظوری از آن استفاده شود.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفته است که هوش مصنوعی بازتولید کننده «زبانی انسانی» است که می تواند یک نرم‌افزار گپ و گفتگو با آن ساخت و تجربه بهتری برای مصرف کننده به دنبال داشته باشد و هم می تواند برای تولید اخبار فیک (کذب) از آن استفاده کرد.

کمیسیون اروپا تلاش دارد موفقیتی که در تنظیم «مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها» کسب کرد و این مقررات به استاندار جهانی برای محافظت از حریم داده‌های خصوصی آنلاین تبدیل شد را در حوزه هوش مصنوعی تکرار کند.

اتحادیه اروپا می گوید که «اعتماد» اصل راهنمای اروپا در حوزه هوش مصنوعی است و خطر بالای استفاده از این تکنولوی در حوزه بهداشت، امنیت و حمل و نقل ما را با مطالبات جدی‌ای برای شفافیت و نظارت بر انسان‌ها مواجه می کند.

یکی دیگر از بلندپروازی‌های اتحادیه اروپا در این زمینه ایجاد یک بازار واحد برای داده‌هاست به شکلی که شرکت‌ها و دانشگاه‌ها بتوانند به کوهی از داده‌هایی که از هوش مصنوعی بدست می آید، دسترسی آزاد داشته باشند.

در میان کاربردهای گوناگون هوش مصنوعی، تکنولوژی تشخیص چهره از بحث‌برانگیزترین آنهاست و اتحادیه اروپا از درخواست ممنوعیت استفاده از این تکنولوژی، عقب نشینی کرده است.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما