کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سوریه «نسل کشی ارامنه» توسط عثمانی‎ها را به رسمیت شناخت

سانا سوریه , 24 بهمن 1398 ساعت 17:40

نمایندگان مجلس سوریه، در اقدامی کم سابقه در کشورهای اسلامی، «نسل‌کشی ارامنه» در ابتدای قرن بیستم توسط امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناختند. این اقدام سوریه باعث خشنودی آمریکا، آلمان، روسیه و ارمنستان خواهد شد. ارمنی‌ها سالهاست که به دنبال به رسمیت شناخته شدن کشتارهای سالهای 1915-1917 علیه ارمنی از سوی ترکان عثمانی به عنوان "نسل‌کشی" در سطح بین‌المللی هستند.


به گزارش ایصال نیوز، پارلمان سوریه «نسل‌کشی ارامنه» در ابتدای قرن بیستم(1915) بدست دولت عثمانی را به اجماع به رسمیت شناختند. به گزارش خبرگزاری سانای سوریه، نمایندگان پارلمان سوریه امروز (پنجشنبه) به ریاست «حمود صباغ» به طور اجماع «نسل‌کشی ارامنه» را به رسمیت شناخت و محکوم کرد.

پارلمان سوریه همچنین «هرگونه تلاشی برای انکار این جنایت و تحریف حقیقت تاریخی در خصوص آن را» محکوم و تأکید کرد که «نسل کشی ارامنه» از شنیع‌ترین جرائم ضد بشری بوده است.

نمایندگان سوری در قطعنامه خود از دیگر پارلمان‌های جهان نیز خواستند تا «نسل کشی ارامنه» را به رسمیت بشناسند و آن را محکوم کنند.

«حمود صباغ» رئیس مجلس نیز در سخنانی به اقدامات ترکیه در شمال سوریه پرداخت و گفت: “ترکیه در اقدامات خصمانه خود به تفکر عثمانی پایبند است. اجداد اردوغان جنایت زشتی را علیه ارمنی‌ها مرتکب شدند و مردم سوریه به خوبی اینگونه جنایت‌ها را درک می‌کنند؛ چرا خود که در معرض این نوع تروریسم وحشیانه و جنایتکارانه هستند و اینکه این مردم سوریه بودند که فراریان ارمنی از وحشیگری‌های عثمانی را پناه دادند”.

رئیس مجلس سوریه گفت: نباید این حادثه فراموش شود و باید با محکومیت اینگونه جرایم، مانع اردوغان برای انجام جنایتی مشابه شد.

“نورا آریسیان” عضو شورای دوستی سوریه و ارمنستان نیز از به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» در پارلمان سوریه استقبال کرد و گفت این قطعنامه مانع تکرار جنایات مشابه می‌شود.

گفتنی است مجالس برخی کشورها از جمله آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه و رژیم صهیونیستی قبلا نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی را به رسمیت شناخته و محکوم کرده اند. ارمنی‌ها سالهاست که به دنبال به رسمیت شناخته شدن کشتارهای سالهای 1915-1917 علیه ارمنی از سوی ترکان عثمانی به عنوان "نسل‌کشی" در سطح بین‌المللی هستند. به نظر می رسد، تنش های اخیر سیاسی و نظامی میان ترکیه و سوریه و فشار روسیه بر سوریه باعث شد تا مجلس سوریه تن به این اقدام دهد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 7671

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/7671/سوریه-نسل-کشی-ارامنه-توسط-عثمانی-ها-رسمیت-شناخت

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir