کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توافق سودان و آمریکا درباره حادثه ناوچه آمریکایی در سال 2000

پرداخت غرامت 30 میلیون دلاری به خانواده قربانیان

العام , 24 بهمن 1398 ساعت 17:34

وزارت دادگستری سودان اعلام کرد که با خانواده کشته شدگان حادثه ناوچه آمریکایی در سال ۲۰۰۰ به توافق رسیده است. شورای حاکمیتی سودان قبلاً از تحویل «عمر البشیر» و دیگر افراد تحت تعقیب به دادگاه کیفری بین‌المللی در آینده خبر داده بود.


به گزارش ایصال نیوز، وزارت دادگستری سودان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که در راستای تلاش برای پاک کردن نام سودان از فهرست تروریستی آمریکا، با خانواده کشته شدگان حادثه ناوچه «USS COLE» که در سال ۲۰۰۰ رخ داد، برای پرداخت غرامت به توافق رسیده است.

به نوشته وبگاه «السودان الان» در بیانیه وزارت دادگستری سودان آمده است که در توافق امضاء شده بر عدم مسئولیت دولت سودان در این حادثه یا هر حادثه یا اقدام تروریستی دیگر تأکید شده است و قرار شده است 30 میلیون دلار به خانواده 17 تن از قربانیان پرداخت شود.

این بیانیه می‌افزاید: «دولت سودان در راستای تلاش برای از بین بردن اتهامات تروریستی که حکومت سابق از خود به جا گذاشته و با هدف اجرای شروط دولت آمریکا برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم و عادی‌سازی روابط با این کشور و دیگر کشورهای جهان، وارد این توافق شده است.»

در ۱۲ اکتبر ۲۰۰۰ یک قایق مملوء از مواد مفجره خود را به ناوچه «یواس‌اس کول» در بندر عدن کوبید و در پی آن ۱۷ نظامی آمریکایی کشته و ۳۹ تن دیگر زخمی شدند. گروهک تروریستی القاعده مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و دولت آمریکا سودان را مسئول این حمله دانست و 13 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده این کشور را به خانواده نظامیان کشته شده پرداخت کرد. از آن زمان تا کنون نام سودان در لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار دارد.

این توافق همچنین در شرایطی انجام می‌شود که «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان به سرعت در حال عادی‌سازی روابط خارطوم با رژیم صهیونیستی و دولت آمریکاست. دیدار وی با «بنیامین نتانیاهو» در ۱۴ بهمن ماه موجی از انتقادات را در سودان موجب شده است.

شورای حاکمیتی سودان روز یکشنبه نیز اعلام کرد که «عمر البشیر» و دیگر افراد تحت تعقیب را به دادگاه کیفری بین‌المللی(دادگاه لاهه) تحویل خواهد داد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 7668

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/7668/توافق-سودان-آمریکا-درباره-حادثه-ناوچه-آمریکایی-سال-2000

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir