کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا و ناتو بر تداوم همکاری‌های نظامی در عراق و افغانستان تأکید کردند

پاسخ مثبت ناتو به ترامپ

ایرنا , 24 بهمن 1398 ساعت 9:42

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا عصر چهارشنبه در آستانه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، دیدار و بر تداوم همکاری‌های نظامی دو طرف در عراق و افغانستان تأکید کردند.


به گزارش ایصال نیوز، در این دیدار، اهمیت موضوع موشک‌های میانبرد جدید روسیه و همچنین تأکید بر تخصیص حداقل ۲ درصد درآمد ناخالص ملی اعضا، در حوزه دفاعی مورد اشاره قرار گرفت.

وزیر دفاع آمریکا و دبیر کل ناتو پیش از این با وزیر دفاع انگلیس نیز به طور جداگانه ملاقات کردند.

نشست وزرای دفاع ۲۹ کشور عضو ناتو از روز چهارشنبه آغاز و تا امروز پنجشنبه در بروکسل ادامه خواهد داشت.

در سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، دچار چالش‌های مهمی شده است.

ترامپ از آغاز ریاست جمهوری خود همواره اعضای ناتو را برای پذیرفتن مسوولیت های بیشتر تحت فشار قرار داده و از عدم تخصیص بودجه کافی توسط اعضا انتقاد کرده است. از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها نشان دهنده کاهش محبویت ناتو در آلمان و فرانسه به عنوان دو عضو کلیدی ناتو هستند.

این در حالی است که کشورهای شرق اروپا مانند لهستان به دلیل همسایگی با روسیه، بیش از پیش به ناتو تکیه می کنند. سال گذشته و در نشست لندن، اعضای ناتو به این توافق رسیدند که اکنون چین به یک دغدغه امنیتی برای غرب و ناتو تبدیل شده است.

در این میان، ترکیه که به نقش خود به عنوان دومین نیروی زمینی ناتو مباهات می کند، خود به یک بحران برای ناتو تبدیل شده است. این بحران که با درگیری ارتش ترکیه با نیروهای کرد شمال سوریه تشدید شده بود، موجب شد که در نشست سال گذشته، رؤسای جمهوری ترکیه و فرانسه از عبارات تندی علیه یکدیگر استفاده کنند.

آخرین خبر از نشست ناتو حاکی است ناتو آموزش نظامیان عراقی را تا زمانی که دولت عراق موافق باشد ادامه خواهد داد. 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو شامگاه چهارشنبه پس از نشست مشترک با وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: «اصل مساله انتقال بخشی از فعالیت‌های ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش با نیروهای ناتو در جلسه امروز تصویب شد». قرار است ناتو به‌ویژه در بخش آموزش نیروهای عراقی فعال‌تر عمل کند.

انتهای پیام/*
 


کد مطلب: 7654

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/7654/آمریکا-ناتو-تداوم-همکاری-های-نظامی-عراق-افغانستان-تأکید-کردند

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir