plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۷۴۸۷
در نخستین جشنواره بیمارستان بهره‌ ور

وزیر بهداشت: در برنامه های توسعه کشور، جایگاه انسان توسعه یافته مشخص نشده است

رونمایی از سامانه مدیریت هوشمند
دکتر نمکی با اشاره به شش برنامه توسعه بعد از انقلاب و پنج برنامه توسعه‌ قبل از انقلاب، عنوان کرد: متاسفانه در هیچ‌کدام از این برنامه‌ها جایگاه انسان توسعه یافته مشخص نشده است. این در حالی است که انسان توسعه یافته محور بهره ‌وری است.
وزیر بهداشت: در برنامه های توسعه کشور، جایگاه انسان توسعه یافته مشخص نشده است
به گزارش ایصال نیوز، دکتر سعید نمکی، در نخستین جشنواره بیمارستان بهره‌ ور و رونمایی از سامانه مدیریت هوشمند (HIM) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه دیدگاه وابسته به بیمارستان باید در وزارت بهداشت به توجه و تمرکز بر جامعه تغییر کند، اظهار کرد: باید با توسعه طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» به جامعه برگردیم. به عبارت دیگر سامانه توسعه بهره‌ وری باید در درون خانه و جامعه نیز دیده شود.

وی با اشاره به حضور دکتر زالی به عنوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تقدیر از تلاش و دستاوردهای مدیران سابق دانشگاه، گفت: دکتر زالی به عنوان فردی تکامل یافته در مدیریت بهینه و به روز در نظام سلامت شناخته شده هستند.

 دکتر نمکی ادامه داد: به عنوان وزیر بهداشت و فردی که سال‌ها عمر خود را صرف آموختن و قبول مسئولیت‌های اجرایی در جایگاه‌های مختلف کرده‌ام، معتقدم که فراتر از محیط بیمارستان باید به موضوع بهره ‌وری بنگریم.

عدم بهره‌ وری مساوی است با بی خبری

وی با ذکر نام افرادی همچون میلسپو، مورگان شوستر، مک لوید و جرج بندیکت بالدوین که با نگاه برنامه ‌ریزی سال‌ ها پیش وارد ایران شدند، اظهار کرد: نگاه این افراد در بهره وری با نگاه ما متفاوت بود، چراکه عدم بهره‌ وری مساوی است با بی خبری، موضوعی که در بیان بسیاری از بزرگان ادبیات ما همچون خیام نیز دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه بهره وری در هیچ‌کجای دنیا بدون انسان توسعه یافته فراهم نمی شود، اظهار کرد: حتی همین سیستم های هوشمند بدون وجود انسان‌های توسعه یافته و معتقد در بهره ‌وری میسر و محقق نمی شوند. اولین گام در افزایش بهره‌ وری ایجاد زیرساخت برای توسعه انسانی است.

انسان توسعه یافته، محور بهره ‌وری است

وزیر بهداشت با اشاره به شش برنامه توسعه بعد از انقلاب و پنج برنامه توسعه‌ قبل از انقلاب، عنوان کرد: متاسفانه در هیچ‌کدام از این برنامه‌ها جایگاه انسان توسعه یافته مشخص نشده است. این در حالی است که انسان توسعه یافته محور بهره ‌وری است.

وی با تقدیر از دستاورد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راه اندازی سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، تصریح کرد: در این سامانه باید در کنار توجه به ارتقای کیفیت به ارتقای رضایت گیرندگان خدمت یعنی مردم و بیماران توجه شود؛ چراکه این نوع بازخوردها به ما قدرتمندی بیشتری برای ادامه راه می ‌دهد. بنابراین، مهم‌ترین توصیه بنده این است که قبل از خود، مردم را ببینیم و در جهت نهادینه سازی این ارتباط دوسویه اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اگر با رضایت ۸۰ تا ۹۰ درصدی بیماران و مراجعین روبرو بودیم، در آن زمان می توان در بهره وری و ارتقای آن موثر بود.

 هزینه کردن در آموزش و پژوهش سرمایه گذاری محسوب می شود

دکتر نمکی با اشاره به ضرورت تغییر دیدگاه نظام سلامت از نگاه بیمارستان محور به جامعه محوری، اظهار کرد: هزینه کردن در آموزش و پژوهش سرمایه گذاری محسوب می شود؛ درصورتیکه اثرات آن در یک پروسه ۳ تا ۵ ساله در اقتصاد ملی کشور قابل ارزیابی باشد.

وی با اشاره به آمار تربیت نیروی انسانی در نظام سلامت کشور اعم از تخصص، فوق تخصص و پزشک عمومی و غیره، تاکید کرد: باید ارزیابی شود که این مساله چقدر به ارتقای بهره‌ وری ملی کمک کرده و تاثیر آن در GDP باید قابل محاسبه باشد.

 به گفته وزیر بهداشت، بررسی تربیت نیروی انسانی، توزیع و اعزام نیرو به استان‌ها و تهیه دستگاه های گرانقیمت از منابع عمومی و تاثیر آن در افزایش بهره وری یکی از مباحث جدی است که باید به آن پرداخته شود. به عبارت دیگر، در آموزش علوم پزشکی باید به بهره‌ وری فکر شده و در جذب نیرو و دانشجو نیز باید بررسی شود که این مساله تا چه میزان با منطق بهره‌وری هماهنگی دارد.

 ضرورت ارزیابی بهره‌ وری پژوهش‌ های حوزه سلامت

وی با تاکید بر اهمیت توجه به هماهنگی پژوهش های نظام سلامت با بهره وری، اظهار کرد: باید بررسی شود که هزینه و ارزهای صرف شده برای ورود مواد اولیه و انجام پژوهش‌های حوزه سلامت تا چه میزان در ارائه خدمات سلامت تاثیر داشته و گره گشا بوده است. همچنین، باید بررسی شود که مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت تا چه میزان در ایجاد بهره ‌وری و رفع مشکلات نظام سلامت نقش آفرینی می ‌کنند.

وی با طرح این سوال که آیا افزایش تخت‌های بیمارستانی به معنای افزایش بهره ‌وری است یا ارائه خدمت در درمان سرپایی، اظهار کرد: باید بررسی شود که کدامیک در نظام بهره‌ وری اولویت بالاتری دارد. به عبارت دیگر، برای بهره‌ وری و تحقق آن باید به فراتر از بیمارستان فکر شود.

دکتر نمکی با تقدیر از این دستاورد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ایجاد ساختار مدیریت هوشمند بیمارستانی، ادامه داد: در تحقق ساختار هوشمند باید ظرفیت های خود را سنجیده و از تمام ظرفیت های خالی بهره ‌مند شویم. این در حالی است که در حال حاضر، ۱۲ صدم درصد GDP صرف دارو می شود در حالیکه این رقم در کشورهای توسعه یافته چیزی حدود ۶ تا ۷ دهم است.

تاکید بر ضرورت کاهش زمان بستری بیمار در بیمارستان

وی با تاکید بر ضرورت کاهش زمان بستری بیمار در بیمارستان، عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی دارای مهارت برای کار با سیستم های هوشمند از دغدغه‌های دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر بهداشت در خاتمه با تاکید بر اینکه باید با ساختار ادغام یافته به همه چیز نگاه کنیم، تصریح کرد: نباید بیمارستان را منفک از درمانگاه یا بخش‌های پیشگیری و آموزش نگاه کنیم، بلکه باید کل پکیج به صورت ادغام یافته و با هم دیده شود.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : وبدا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما