plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۷۴۵۸

واکنش ها به معرفی محمد توفیق علاوی بعنوان نخست وزیر عراق

شخصیت ها و مقامات عراقی، سازمان ملل، سفارت آمریکا و معترضان عراقی به انتخاب محمد علاوی بعنوان نخست وزیر عراق واکنش نشان دادند، نخست وزیر جدید عراق ضمن دعوت معترضان به ادامه تظاهرات، اعلام کرد هدفش حمایت از عراق در برابر هرگونه مداخله خارجی است و اجازه نخواهد داد عراق صحنه تسویه حساب‌های دیگران باشد.
واکنش ها به معرفی محمد توفیق علاوی بعنوان نخست وزیر عراق
به گزارش ایصال نیوز، هیئت سازمان ملل در عراق از مکلف شدن محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت جدید این کشور استقبال کرده و از او خواست برای اصلاحات لازم تلاش کند. به گزارش سومریه نیوز، هیئت سازمان ملل در عراق ضمن استقبال از ماموریت محمد توفیق علاوی برای تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد، سازمان ملل به حمایتش از ملت عراق و دولت آن برای ساخت عراقی آرام‌تر، عادل‌تر و شکوفاتر ادامه خواهد داد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق در بیانیه‌ای اظهار کرد،‌ علاوی باید هر چه سریع‌تر برای اجرای اصلاحات ریشه‌ای و پاسخگویی به مطالبات قانونی مردم وارد میدان شود.

از سوی دیگر، سفارت آمریکا در بغداد نیز درباره مکلف شدن علاوی اظهار نظر کرد و گفت، شرایط کنونی عراق و منطقه می‌طلبد دولتی مستقل و شفاف روی کار بیاید، نامزدی علاوی به عنوان نخست وزیر جدید باید در راستای تلاش‌های واقعی جهت تضمین تحقق این هدف باشد. سفارت آمریکا در بیانیه‌ خود افزود: این دولت باید متعهد به پاسخگویی به نیازهای ملت عراق باشد.

همچنین به گزارش سومریه نیوز، برت مک گورگ، نماینده ویژه سابق رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: محمد توفیق علاوی گزینه بسیار خوبی برای پست نخست وزیری است و وی شایستگی حمایت کامل را دارد.

در عراق، مقتدی صدر روز شنبه درپی تعیین "محمد علاوی" به عنوان نخست وزیر جدید این کشور با صدور پیامی ضمن حمایت از انتخای محمد علاوی به سمت نخست وزیری عراق اعلام کرد: امروز در تاریخ عراق به عنوان روزی که ملت و نَه فراکسیون های پارلمانی نخست وزیر خود را انتخاب کردند، ثبت خواهد شد.

در واکنش دیگر ائتلاف فتح (به رهبری هادی العامری) ضمن حمایت از نخست وزیری محمد توفیق علاوی، امضای هرگونه سندی که شامل تعیین شروطی برای «محمد توفیق علاوی» پیش از مامور شدن برای تشکیل کابینه عراق، را تکذیب کرد.

همچنین عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی در تماس تلفنی با علاوی نخست وزیر جدید عراق، نامزدی وی برای تصدی نخست‌وزیری را تبریک گفت.
معترضان عراقی نیز ضمن اعلام مخالفت اولیه خود از انتخاب محمد علاوی با صدور بیانیه ای اعلام کردند که تصمیم گرفته اند اگر علاوی با وجود مخالفت ها به عنوان نامزد (سمت نخست وزیری شود) بماند، اعتراضات ادامه یابد.

معترضان تاکید کردند: «نامزد کردن علاوی نشان خواهد داد که دستگاه سیاسی ارزشی برای معترضان از روز اول اکتبر (2019) تاکنون قائل نیست. معترضان همچنان بر مطالبات خود پافشاری می کنند و با هر نامزد جامع الشرایطی که به وظایفی از جمله تحویل تک تیراندازانِ عامل قتل معترضان در روز اول اکتبر (2019) و همدستان آنها پایبند باشد، موافقت خواهد کرد. معترضان حرف خود را زدند و از مطالبات خود دست نخواهند کشید و حرف آخر را آقای رئیس جمهوری خواهد زد و حرف ایشان راهنمای همه انقلابیون عراق خواهد بود.»

«محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق در پیام تصویری پس از اعلام اینکه به این سمت انتخاب شده از معترضان خواست که تا زمان تحقق مطالبات شان به تجمع خود ادامه دهند.

 وی افزود: «به تحقق امنیت، مبارزه با فساد و محصور بودن سلاح در دستان دولت و حمایت از تظاهرات کنندگان نیز متعهد خواهم شد.» مامور تشکیل کابینه عراق در ادامه سخنانش گفت: «هرگز اجازه نخواهیم داد که عراق به عرصه‌ای برای تسویه حساب‌ها تبدیل شود و به حمایت از عراق از هرگونه مداخله خارجی متعهد می‌شوم.»

انتهای پیام/*
۳
مرجع : ایرنا-سومریه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما