plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۴
کد مطلب : ۷۴۵۱

تیر خلاص! 

جواد منصوری*
اشتباه راهبردی واشنگتن در ترور سردار سلیمانی به‌طور حتم، تیر خلاص را به هیمنه این کشور خواهد زد و مستأجر متوهم کاخ سفید به‌زودی سیلی سخت را دریافت کرده و مجبور به ترک منطقه خواهد شد.
تیر خلاص! 
آنچه این روزها در منطقه با شتاب بسیار در حال وقوع است، همان سلسله اتفاقاتی است که استراتژیست‌های کاخ سفید از آن هراس داشتند.

از نظر راهبردی، ایران پیش از ترور سپهبد سلیمانی یکه‌تاز منطقه بود و تا دورترین نقطه غرب آسیا، نفوذ و حضور داشت اما پس از وقوع این نقطه عطف بسیار کلیدی، دومینویی از اتفاقات علیه منافع کاخ سفید در حال وقوع است که سیاستمداران آمریکایی دیگر قادر به کنترل آن نیستند.

هنوز سطح امنیتی سفارت آمریکا در عراق از وحشت واکنش نیروهای مقاومت کاهش نیافته و هر روز را با ترس انتقام وعده داده شده به شب می‌رسانند که با رونمایی ترامپ از معامله قرن، خشم مردم نیز در برابر گستاخی اخیر آمریکا در خصوص قبله اول مسلمانان غلیان کرده است.

از یک طرف، عربستان به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه، به هدفی سهل‌الوصول برای یمنی‌ها تبدیل‌شده و تأسیسات نفتی آرامکو و فرودگاه‌های این کشور در تیررس موشک‌های بالستیک و پهپادهای دور پرواز قرار گرفته‌اند.

برخی منابع نظامی از دستیابی نیروهای مسلح یمن به موشک‌های کروز و جهش چشمگیر در سطح توانمندی‌های تهاجمی کشوری خبر می‌دهند که علیرغم تحریم‌های زمینی، هوایی و دریایی، به یک قدرت برتر منطقه‌ای در برابر سعودی‌های مسلح به تسلیحات روز آمریکایی تبدیل‌شده‌اند.

مدت‌هاست که قواعد نبرد در یمن تغییر کرده و مقاومت در این کشور، به مرحله بازدارندگی نزدیک شده است. یمنی‌ها در دور اول عملیات بزرگ علیه تأسیسات نفتی عربستان در شرایطی در حمله به آرامکو و پس از آن، عملیات ظفرمندانه «نصر من الله» موفق شدند که تحت حملات شدید هوایی ائتلاف سعودی قرار داشتند اما با این حال، کمتر از تعداد انگشتان دست، تلفات دادند.

اکنون یمنی‌ها بخشی از پروژه انتقام سخت ترور بزدلانه فرمانده شهید سپاه قدس هستند و شعار «الموت لاسرائیل» در مخالفت با خیانت به آرمان قدس را با شدت بیشتری سر می‌دهند.

از سوی دیگر، درست یک هفته پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت مناسبات کلیدی ایران و عراق در مقطع فعلی، شاهد راهپیمایی میلیونی مردم عراق در مخالفت با حضور نظامی آمریکا در کشورشان بودیم.

این راهپیمایی از زمان تأسیس بغداد در دوره عباسیان تاکنون بی‌نظیر بود و حماسه اخراج نیروهای اشغالگر انگلیسی پس از 100 سال را این بار درباره نظامیان پنتاگون تکرار کرد.

این در حالی است که حضور گسترده مردم عراق در مراسم تشییع پیکر فرمانده سپاه قدس و «ابو مهدی المهندس»، نائب رئیس حشد الشعبی نشان می‌دهد که برخلاف ادعای مکرر واشنگتن، قاطبه مردم عراق از حشد الشعبی و مقاومت حمایت می‌کنند و مردم و بسیج مردمی در یک صف واحد در برابر اشغالگران قرار دارند.

ضمن اینکه «دونالد ترامپ»‌ که تا پیش از رستاخیز عراقی‌ها، مقامات این کشور را به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه تهدید می‌کرد، در چرخشی آشکار اعلام کرد تعداد نیروهای پنتاگون در همسایه غربی ایران به مرز 5 هزار نفر رسیده و روند کاهشی آن ادامه دارد.

اکنون پس از رفراندوم گسترده مردمی برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، توپ در زمین مقامات اجرایی این کشور است که به حضور خفت‌بار آن‌ها پس از خبط بزرگ ترور شهید سلیمانی پایان دهند.

در افغانستان نیز اوضاع میدانی به نفع آمریکایی‌ها نیست. برای اولین بار، یک فروند هواپیمای نظامی این کشور حامل نیروهای امنیتی  ساقط شد و همه سرنشینانش به هلاکت رسیدند.

علاوه بر این، دو فروند هواپیمای جنگنده آمریکایی با فاصله کوتاهی از این حادثه، سرنگون شدند! از سوی دیگر، مقامات طالبان به‌تازگی اعلام کرده‌اند که اگر آمریکا همچون ارتش سرخ شوروی از افغانستان بیرون نرود، آن‌ها را به خروج از این کشور مجبور خواهند کرد.

این در حالی است که سفارت آمریکا در اسلام‌آباد پاکستان هم پس از اعتراضات گسترده مردم این کشور به ترور سردار سلیمانی، برای دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های خود هشدار امنیتی صادر کرد.

افزون بر این، پیشروی‌های ارتش سوریه سرعت مضاعفی به خود گرفته و به نظر می‌رسد که کار تروریست‌های تحت حمایت آمریکا، عربستان و ترکیه زودتر از موعد مقرر به پایان خواهد رسید.

آزادسازی شهر «خان طومان» در ریف حلب که به دلیل نزدیکی به اتوبان حلب – دمشق از اهمیت بالایی برخوردار است، خون تازه‌ای به ارتش سوریه و متحدانش برای فتح مناطق تحت تصرف تروریست‌ها داده است.

این شهر در اوج ناجوانمردی و درحالی‌که نیروهای مستشاری ایران و ارتش سوریه به آتش‌بس پایبند بودند، با عملیات انتحاری و گسیل تعداد زیادی تکفیری به دست تروریست‌ها افتاد اما بالاخره پاک‌سازی و آزاد شد.

پیشروی چشمگیر ارتش سوریه در غرب حلب کماکان ادامه دارد و به‌موازات عملیات گسترده در ادلب، مواجب‌بگیران تکفیری گام‌به‌گام به عقب رانده می‌شوند.

در کرانه باختری، محمود عباس پس از 15 سال صراحتاً اعلام کرد که مقارن با رونمایی از جزئیات 80 صفحه‌ای معامله قرن، دیگر اعتمادی به آمریکا ندارد که این اتفاق بزرگی در فلسطین به شمار می‌آید.

آمریکا با این تصور که در غیاب بزرگ‌ترین فرمانده ضد اسرائیلی و ضد امپریالیستی، فرصت مغتنمی برای رونمایی از معامله قرن به دست آورده و فلسطینی‌های بدون پشتوانه سردار سلیمانی نمی‌توانند به این طرح «نه» بگویند، در بهترین موقعیت به نفع آرمان قدس، از آن رونمایی و شکاف حاصل‌شده از مذاکرات سازش میان فلسطینی‌ها را پر کرد.

در چنین شرایطی، همه نیروهای فلسطینی در یک جبهه واحد در مقابل اسرائیل و آمریکا قرار گرفتند و احتمال موفقیت و تحقق این توطئه را به زیر صفر رساندند.

به فرموده رهبر معظم انقلاب «قضیه فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلماً ملت فلسطین و همه ملت‌های مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند معامله قرن اتفاق بیفتد... به‌کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام معامله قرن به توفیق الهی هرگز تحقق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت‌المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.» (25 تیر 97)

همان‌گونه که از دل حمایت آمریکا از سبعیت صدام علیه ایران اسلامی، صحنه‌گردانی جنگ یمن، پشتیبانی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و حمله نظامی به افغانستان و عراق، محور مقاومت متولد شد و شاخه‌های آن – حشد الشعبی در عراق، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، انصارالله در یمن و حزب‌الله در لبنان – در برابر هژمونی آمریکا قد علم کردند، اشتباه راهبردی واشنگتن در ترور سردار سلیمانی به‌طور حتم، تیر خلاص را به هیمنه این کشور خواهد زد و مستأجر متوهم کاخ سفید به‌زودی سیلی سخت را دریافت کرده و مجبور به ترک منطقه خواهد شد.

*تحلیل گر مسائل سیاسی 

انتهای پیام/*
۳
مرجع : حمایت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما