plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۷۳۲۶
در مراسم افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی

شریعتمداری: سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع فرهنگی داشتیم

۷۰ میلیون تومان سرمایه برای ایجاد شغل برای هر نفر
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع فرهنگی داشتیم، در حالی که با توجه به جمعیت کشور و بازار جهانی، حجم صادرات می‌تواند بیش از پنج میلیارد دلار باشد.
شریعتمداری: سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع فرهنگی داشتیم
به گزارش ایصال نیوز، «محمد شریعتمداری» امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی که در فرهنگستان هنر برگزار شد، افزود: رشد اقتصادی بخش‌های فرهنگی و خلاق بسیار بالا است. بر اساس آمار یونسکو در سال ۲۰۱۳،   نزدیک ۳۰ میلیون اشتغال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی وجود داشته و حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار نیز گردش مالی در این صنایع ایجاد شده است.

وی افزود: بیشترین سهم آن متعلق به قاره آسیا و اقیانوسیه با ۳۴ درصد سهم از ارزش‌افزوده و ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فرصت شغلی است.

وزیر کار گفت: در طبقه‌بندی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نیز حجم اقتصاد خلاق در سال ۲۰۱۳ بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار معادل پنج درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا بوده است.

وی گفت: در سال ۲۰۱۵ میزان صادرات محصولات و خدمات خلاق و فرهنگی بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار بوده که سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیش از کشورهای توسعه یافته و معادل ۲۶۵ میلیارد دلار بوده است.

وزیر کار گفت: صنایع خلاق و فرهنگی در واقع نقطه تقاطع هنر، کسب و کار و فناوری است و امتیاز آن نسبت به صنایع دیگر هزینه کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر است.

وی افزود: هزینه ایجاد هر شغل پایدار در بسیاری از رشته‌ها بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است، ولی در حوزه صنایع فرهنگی ایجاد یک شغل نیاز به حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه برای هر نفر دارد.

شریعتمداری تاکید کرد: یکی از رکن های اصلی صنایع فرهنگی، انسان و انسان محوری است و تا وقتی خلاقیت انسان وجود دارد، از طریق فرهنگ نیز می شود ثروت آفرینی کرد.

وی ادامه داد: اکنون این انگاره در جامعه حاکم است که برای ایجاد و اجرای یک رویداد فرهنگی حتما باید دولت هرینه کند و این نشان دهنده یک خلا است. متکی کردن برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری به بودجه های دولتی مانع از تحقق این هدف است.

وزیر کار با اشاره به اینکه بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در کشور با حمایت دولت انجام می‌شود، گفت: تشکیل بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی راهی برای ورود محکم بخش خصوصی به حوزه توسعه صنایع فرهنگی با تمرکز بر توسعه فناوری‌های نوین در این حوزه است.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما