plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۷۲۴۶
در کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و تحول دیجیتال

استاندار تهران: هر سال حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می شود

استان تهران دومین استان محروم در بخش آموزشی است
محسنی بندپی با اشاره به عدم تناسب جمعیت تهران با زیرساخت های موجود عنوان کرد: تهران در سرشماری سال ۹۰، ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر جمعیت داشته است در حالی که در سرشماری سال ۹۵، ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر برآورد شده است و این نشان می دهد که هر سال حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می شود که قطعا با روش های سنتی و معمولی نمی توان پاسخگوی این رشد جمعیت بود.
استاندار تهران: هر سال حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می شود
به گزارش ایصال نیوز، انوشیروان محسنی بندپی در شانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و تحول دیجتال که در محل سالن اجتماعات دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد با اشاره به افزایش جمعیت شهرنشینی اظهار داشت: با توجه به بحران های شهری، آلودگی های منابع آب، خاک و هوا، بحث ترافیک و غیره ضرورت دارد تا نسبت به رفع این پدیده ها، تدابیر تخصصی، علمی و کارشناسی داشته باشیم.
 
وی با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی کلان شهرها تصریح کرد: نخستین موضوعی که در این راستا مورد توجه قرار می گیرد رشد شتابان جمعیت شهری است که پدیده های غیرقابل پیش بینی را پیش روی برنامه ریزان و سیاستگذاران ملی قرار می دهد.
 
استاندار تهران افزود: علاوه بر این افزایش جمعیت شهرها، شهرنشینان را به صورت جدی و ذاتی با مشکلات بسیاری روبه رو می کند چرا که در بسیاری از مواقع رشد جمعیت همراه با افزایش زیرساخت ها نیست و این امر فشارهای فزاینده ای را برای زیرساخت های جامعه فراهم خواهد کرد.
 
محسنی بندپی ضمن مقایسه رشد جمعیت شهرنشینی در دنیا و ایران بیان کرد: در حال حاضر جمعیت شهری دنیا حدود ۵۷ درصد و جمعیت روستایی ۴۳ درصد است در حالی که براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت شهرنشینی در ایران ۷۶ درصد و جمعیت روستایی ۲۴ درصد بود.
 
وی ادامه داد: این روند افزایش جمعیت شهرنشینی همراه خود دغدغه های بسیاری را به همراه دارد که با روش های سنتی، معمول و جاری قادر به برطرف کردن آن نیستیم.
 
استاندار تهران خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه شهرنشینی دستاورد مثبتی داشته ولی با وجود پیشرفت علم، فناوری و تکنولوژی هنوز مشکلاتی وجود دارد که لاینحل است.

با تاکید بر هوشمندسازی کلانشهرها اظهار داشت: مهم‌ترین زمینه بروز این موضوع در حوزه مسائل زیست محیطی است که امروز در کل دنیا و به ویژه در کشور خود دارای چالش هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه مصرف انرژی به ویژه انرژی‌های فسیلی هم آلاینده ها را وارد محیط می کند افزود: آن چیزی که امروز در سیستان و بلوچستان تحت عنوان سیل و طغیان شاهد هستیم در یک وضعیت نرمال رخ نداده بلکه ناشی از تغییرات آب و هوایی است که میزان بارشی که باید ظرف ۴۸ ساعت ببارد در یک ساعت می بارد و این چنین حوادثی را ایجاد می کند.
 
استاندار تهران در ادامه با اشاره به پدیده سالمند شدن بیان کرد: ضرورت سوم تغییرات جمعیتی است که ما شاهد آن هستیم اینکه متاسفانه جمعیت دنیا به سمت سالمند شدن حرکت می کند.
 
محسنی بندپی همچنیین گفت: میانگین جهانی سالمندی در دنیا حدود ۷.۵ درصد است در حالی که طبق سرشماری سال ۹۵ میانگین سالمندی در کشور ۹.۲۴ درصد می باشد که پیش بینی می شود در ۲۰۵۰ در کشور ۲۹ تا ۳۱ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.
 
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح در هوشمندسازی، اینترنت است تصریح کرد: این امر به عنوان یک توانمندی در جهت ارتقا کیفیت زندگی، ارتقا رفاه، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش مخاطرات برای محیط زیست و بهینه کردن و تخصصی کردن خدمات در ابعاد مختلف از جمله هوشمند کردن ترافیک و بهره وری از آب و خاک و بهره مندی از خدمات اورژانس و غیره مطرح می باشد.
 
استاندار تهران با اشاره به عدم تناسب جمعیت تهران با زیرساخت های موجود عنوان کرد: تهران در سرشماری سال ۹۰، ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر جمعیت داشته است در حالی که در سرشماری سال ۹۵، ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر برآورد شده است و این نشان می دهد که هر سال حدود ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می شود که قطعا با روش های سنتی و معمولی نمی توان پاسخگوی این رشد جمعیت بود.
 
محسنی بندپی ادامه داد: به دلیل کمبود زیرساخت ها در حال حاضر ۳۵ دانش آموز در یک کلاس مقطع ابتدایی در تهران مشغول تحصیل هستند در حالی که میانگین کشوری ۲۴ نفر است.
 
وی با انتقاد از نظر برخی افراد در برخوردار بودن تهران بیان کرد: استان تهران دومین استان محروم در بخش آموزشی است، همچنین در بخش بیمارستانی، فضاهای فرهنگی، در بحث ترافیک، حمل و نقل و مترو نیز شرایط این گونه است که توسعه زیرساخت ها متناسب با افزایش جمعیت نیست.

استاندار تهران با اشاره به منابع آلاینده هوای تهران اظهار داشت: در استان تهران حدود ۶۰.۸ درصد ذرات معلق از منابع متحرک وارد هوا می شود که از این میزان ۳۳ درصد مربوط به ۱۰ هزار خودروی گازوئیل سوز است که اگر از تکنولوژی و هوشمندسازی برخوردار شود قطعا شاهد ۳۳ درصد ذرات معلق توسط این خودروها نخواهیم بود.
 
وی همچنین ادامه داد: بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خودروسواری و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران وجود دارد که در مجموع ۲۳ درصد ذرات معلق در هوا را ایجاد می کند که این موضوع ضرورت توجه به هوشمندسازی، تکنولوژی و دیجیتال در جهت کاهش آلایندگی هوا را دوچندان می کند.
 
استاندار تهران سپس با اشاره به مولفه های کلیدی در آمایش استان تهران تصریح کرد: نخستین موضوع ارتباطات و اطلاعات است، همچنین رقابت پذیری، شهر هوشمند، تمرکززدایی از شهر تهران به شیوه سبک سازی دولت و شهر الکترونیک نیز از دیگر مولفه هاست.
 
محسنی بندپی ادامه داد: کاهش نیاز به تردد در سطح شهر علاوه بر اینکه منجر به کاهش ترافیک می شود سبب کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و حفظ محیط زیست نیز می شود.
 
وی سپس افزود: ایجاد زیرساخت های لازم برای شهر هوشمند، محوری و اساسی است به ویژه در کلانشهر تهران و ترکیب و اتصال و یکپارچگی سیستم ها و زیرساخت ها برای هوشمند شدن یک شهر اساسی ترین مساله است.
 
استاندار تهران خاطرنشان کرد: برای ورود به عرصه شهرهای هوشمند نیاز به توسعه زیرساخت های مخابراتی داریم و تا این موضوع تحقق پیدا نکند ورود به هوشمندسازی شهرها ممکن نخواهد بود.
 
محسنی بندپی در پایان گفت: تولید محتوا و کاربردهای متناسب با نیاز شهروندان باید در اولویت قرار گیرد و به ویژه توجه به قابلیت های انسانی همچون سواد دیجیتال، نهادینه کردن فرهنگ دیجیتال در اولویت سوم قرار دارد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : استانداری تهران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما