plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۷۲۳۳

دیدار رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور عراق در داووس

ترامپ: ما رابطه خوبی با عراق داریم
رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس با همتای عراقی خود دیدار کرد و با اشاره تلویحی به مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیان خارجی از این کشور گفت: «ما رابطه خیلی خوبی (با عراق) داریم». دفتر ریاست جمهوری عراق درباره محتوای دیدار «برهم صالح» با همتای آمریکایی خود بیانیه ای صادر کرد.
دیدار رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور عراق در داووس
به گزارش ایصال نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با «برهم صالح» همتای عراقی خود در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اعلام کرد، تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به حدود ۵۰۰۰ نظامی کاهش یافته است.

بنا بر گزارش خبرنگاران آمریکایی حاضر در نشست دو جانبه روسای جمهور آمریکا و عراق در داووس، ترامپ به رغم تنش‌ها بین بغداد و واشنگتن و تصویب مصوبه خروج نظامیان خارجی از این کشور گفت: «ما (آمریکا و عراق) یک رابطه بسیار خوبی داریم».

ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره «رابطه خیلی خوب» این کشور با عراق در حالی مطرح شده که به دنبال اقدام واشنگتن در ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس جانشین سازمان الحشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، پارلمان عراق مصوبه خروج نظامیان خارجی از عراق را تصویب کرد و ترامپ در واکنش به این مصوبه، دولت عراق را به تحریم تهدید کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با برهم صالح همچنین اعلام کرد که تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به حدود ۵۰۰۰ نفر کاهش یافته است. ترامپ درباره اینده حضور نظامیان آمریکایی در عراق و یا خروج آنها به گفتن این جمله بسنده کرد: «ما خواهیم دید که چه خواهد شد».

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار امروز با رئیس‌جمهور عراق درباره نفت عراق تاکید کرد: «ما حرف‌های زیادی داریم که باید درباره آنها صحبت کنیم». وی همچنین اعلام کرد، پیش از ترک داووس سوئیس در نظر دارد یک کنفرانس خبری ترتیب دهد.

از سوی دیگر به گزارش سومریه نیوز، در بیانیه صادره از دفتر ریاست جمهوری عراق آمده است: دیدار صالح با ترامپ در چارچوب جدول برنامه ریزی شده رئیس جمهور برای دیدار با سران کشورهای مختلف در حاشیه نشست داووس، انجام شد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: صالح در جریان دیدار با ترامپ بر لزوم افزایش تلاش های بین المللی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه و جهان تأکید کرد.

دفتر ریاست جمهوری عراق تأکید کرد: صالح اعلام کرد که بغداد بر لزوم برقراری روابط متوازن با تمامی دوستان و همپیمانان خود بر مبنای احترام به حاکمیت ملی آن و همچنین تأمین منافع ملت عراق، تأکید دارد.

در ادامه بیانیه آمده است: صالح همچنین به رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که که نمی خواهد عراق به میدانی برای تسویه حساب های سیاسی میان دیگران تبدیل شود.

گفتنی است یکی از گروه های عراقی قبلا نسبت به پیامد دیدار و گفت و گو برهم صالح با ترامپ در داووس هشدار داده بود.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما