plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۷۱۹۳
در نشست خبری با خبرنگارن مطرح شد

سید عباس موسوی: هر جا علیه ایران و مقامات ایران توطئه انجام شود آن جا را هدف قرار می‌دهیم

وزیر راه پیام رسمی ایران را به مقامات اوکراینی تحویل می‌دهد
سخنگوی وزارت خارجه در مورد حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد گفت: ما اعلام کرده ایم که از هر جا علیه ایران و مقامات ایران توطئه انجام شود آن جا را هدف قرار می‌دهیم و برای ما  مسجل شده بود که توطئه ترور سردار سلیمانی در پایگاه مورد نظر انجام شده و با اطلاع به مقامات عراقی گفتیم که پایگاهی که در آن علیه سردار سلیمانی توطئه شده است را مورد هدف قرار می‌دهیم.
سید عباس موسوی: هر جا علیه ایران و مقامات ایران توطئه انجام شود آن جا را هدف قرار می‌دهیم
به گزارش ایصال نیوز، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران اعلام کرد: قرار بود که وزیر امور خارجه به کشور سوئیس برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سفر کند ولی به رغم دعوت رسمی  اولیه  و حتی حضوری از ایشان ، برنامه تنظیم شده ایشان  را به هم زدند و ترتیبات دیگری را در نظر گرفتند و در همین چارچوب این  سفر متاسفانه انجام نمی‌شود .

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: رئیس دومای روسیه هفته آینده به تهران سفر می‌کند . وزیر راه نیز به اوکراین سفر کرده است و پیام رسمی جمهوری اسلامی ایران را به مقامات اوکراینی  تحویل می‌دهد.

وی همچنین گفت: وزیر خارجه ونزوئلا نیز شب گذشته به تهران آمد و امروز ظهر هم  با وزیر خارجه دیدار می‌کند .

موسوی افزود : به زودی  یکی از مقامات کشورهای منطقه به ایران می‌آید که بعد از قطعی  شدن اعلام می‌شود .

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد : به رغم خباثتی که در  برخی از کشورهای اروپایی می‌بینیم معتقدیم  که باب  مذاکره بسته نشده است و توپ در زمین کشورهای اروپایی است که خودی نشان دهند و به بیانیه و  ادعاهایی که در بوق و کرنا  در این زمینه مطرح می‌کنند ، عمل کنند.

وی گفت: ما ابتکاراتی را که به ذهنمان رسیده  از دل برجام استخراج کرده‌ایم و به  آنها پیشنهاد کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آنها است که آیا می‌خواهند مستقل باشند یا به حرف‌های قلدری مثل  آمریکا  گوش بدهند .

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان در مورد تصمیم اخیر دولت آلبانی در اخراج تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی از این کشور گفت: آلبانی این اقدام را بدون هیچ دلیل و مدرکی انجام داده و ما آن را محکوم می‌کنیم. احساس می کنیم دولت آلبانی دچار خطاهای پی در پی شده است و قدری تحولات در گوشه و کنار منطقه سوءتفاهم‌هایی را برای این کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: ما به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم که روابط خوب گذشته دو کشور ایران و آلبانی را به کشور ثالثی گره نزنند و روندی که آنها در این زمینه اتخاذ کردند سازنده نیست.

وی ادامه داد: در ارتباط با این موضوع تصمیماتی در حال اتخاذ است البته یک سری اقدامات اولیه انجام شده و اقدامات دیگری نیز در حال نهایی شدن است ولی ما در نهایت امیدواریم که دولت آلبانی از این مسیر کج به راه درست بازگردد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی ممکن است اروپا پرونده ایران در ارتباط با برجام را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد؟ خاطر نشان کرد: در حال حاضر چنین چشم اندازی را نمی‌بینیم دست آنها از لحاظ حقوقی و فنی در این زمینه خالی است و فکر می‌کنم موفقیت آنها در مورد اقدامی که شما به آن اشاره کردید با توجه به ریسکی که در آن وجود دارد بسیار پایین است البته باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این اتفاق افتاد ایران چه می‌کند؟ اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی افتاد ما نیز برنامه‌های خاص خود را داریم و می‌دانیم چه کار کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد مباحث مطرح شده در کشور در ارتباط با اقدام سفیر انگلیس مبنی بر حاضر شدن در تجمعی در دانشگاه امیر کبیر و تقاضای برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش سطح روابط تهران و لندن با توجه به این موضوع گفت: اقدامی که سفیر انگلیس انجام داد خلاف شئونات دیپلماتیک و اقدامی غیرمتعارف بود. در پی این اقدام وزارت خارجه ایشان را احضار کرد و به ایشان و همچنین وزارت خارجه انگلیس اعتراض کرد.

وی با بیان این که در همین چارچوب وزارت خارجه بیانیه واضح و محکمی را منتشر و ابعاد قضیه را بیان کرد  گفت: اقدام صورت گرفته از سوی سفیر انگلیس واقعا غیر قابل قبول  و خلاف شئونات دیپلماتیک بود. ما این  اقدام را مشکوک می‌دانیم و احساس می‌کنیم نوعی تعمد در آن بوده است.

وی ادامه داد: مردم ما نیز با توجه به سوابق دولت انگلیس، مطالباتی را در این زمینه داشته‌اند که به این مطالبات توجه شده ولی شما باید توجه کنید آداب  دیپلماتیک روند خاص خود را دارد.

موسوی با بیان این که نمی‌دانم خروج ایشان از ایران موقت بوده یا این که طبق بیانیه وزارت خارجه انگلیس ایشان بار دیگر به تهران برمی‌گردد افزود: سفیر و دولت انگلیس به بند پایانی بیانیه‌ای که ایران در این زمینه منتشر کرد توجه کنند چرا که ما در آن بیانیه گفتیم که در صورت تکرار این گونه اقدامات موضع ما صرفا احضار نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: دیپلمات‌های خارجی مقیم ایران طبق قوانین بین المللی و داخلی از احترام برخوردارند تا جایی که قوانین و  مقررات را رعایت کنند. ایران حافظ امنیت آنها و اماکن دیپلماتیک‌شان است ولی آنها نیز باید توجه کنند که اقدامات خلاف دیپلماتیک مرتکب نشوند و امیدواریم آنها پس از این اتفاق متوجه قاطعیت ایران در این گونه مسائل شوند و دیگر این گونه اتفاقات تکرار نشود.

وی همچنین در مورد احضار بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس از سوی وزارت خارجه این کشور گفت: بعد از اعتراض تند ما به دولت انگلیس به خاطر رفتار سفیر این کشور در تهران و احضار سفیر آنها در ایران، آنها نیز احساس کردند که باید کاری کنند و در همین چارچوب سفیر ما را احضار کردند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در مجامع بین المللی از سوی وزارت خارجه گفت: پیگیری این موضوع به نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل محول شده است.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد این موضوع از جمله ارسال نامه به دبیر کل سازمان ملل و رایزنی تلفنی وزیر خارجه با آنتونیو گوترش ادامه داد: این موضوع دارای ابعاد مهم بین‌المللی است هم ما و هم دولت عراق آن را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم به نتیجه مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد نخست وزیر انگلیس مبنی بر این‌که مذاکرات جدیدی بین ایران و غرب برگزار شود و توافق حاصله به عنوان توافق ترامپ نامگذاری شود گفت: همین که بخواهند اسم یک فرد را  روی توافق بگذارند نشان می‌دهد نباید روی چنین مسئله‌ای حساب باز کرد.

وی با بیان این که در زمینه برجام نیز جمهوری اسلامی با اوباما توافق نکرد بلکه توافق با دولت آمریکا بود اظهار کرد: چنین پیشنهادی برای ما مسموع  نیست.

وی ادامه داد: مبنای کار ما برجام است و برجام می‌تواند نجات پیدا کند اگر همه کشورها به تعهدات خود عمل کنند.

موسوی تاکیدکرد: فکر نمی‌کنم ایران در شرایط حاضر اصلا آمادگی داشته باشد که در مورد موضوعات دیگر و منویاتی که آنها مطرح می‌کند مذاکره کند. ما به آنها توصیه می‌کنیم که به همین برجام توجه کنند و آن را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با موضوع FATF و این که در چند هفته آینده فرصت ایران در ارتباط با این موضوع تمام می‌شود گفت: وزارت خارجه در این زمینه تصمیم‌گیر نیست و کاری نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: در ارتباط با این موضوع وزارت خارجه به عنوان دیده بان نظام آن چه را که  دیده بود و فکر می‌کرد باید به مقامات مربوطه ارائه کند ارائه کرده است و در این راستا با همکاری کارشناسان وزارت اقتصاد و دارایی با بخش‌های مختلف تصمیم گیری کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسات توجیحی داشته است و نکات خود را مطرح کرده ما در این جلسه عواقب و  نگرانی‌های عدم پیوستن به این سازوکار را بیان کردیم تا آن جا که می‌دانیم به دلیل این که مسائل مختلف در کشور پیش آمده نتوانستند به جمع بندی برسند و کشور اولویت‌های دیگری پیدا کرده است اگر چه این موضوع هم یکی از اولویت‌های مهم است.

وی با بیان این که در حال حاضر نمی‌دانم این موضوع در چه وضعیتی قرار دارد گفت: امیدوارم در این فرآیند مصلحت کشور به صورت جدی و دقیق مورد توجه کسانی قرار بگیرد که باید مصلحت کشور  را تشخیص دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد شکایت عراق از ایران به خاطر حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق گفت: اقدام دفاعی ما و پاسخ قاطعی ما به آمریکایی‌ها به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود. ولی علت این که آنها بیانیه دادند و شکایت کردند را بایستی شما از مقامات این کشور بپرسید.

وی ادامه داد: حفظ تمامیت ارضی عراق برای ایران به عنوان یاور و دوست این کشور همواره مهم بوده و ما در این چارچوب همواره خواهان عدم دخالت نیروهای خارجی در این کشور بوده‌ایم.

موسوی ادامه داد: در مقطعی پس از حمله داعش به عراق دولت عراق از ایران برای کمک به این کشور دعوت کرد و ما با اجازه و دعوت رسمی عراق به آنها در این زمینه کمک کردیم و نقش ایران در مبارزه با داعش برای عراقی‌ها واضح و مشخص است.

وی گفت: ما اعلام کرده ایم که از هر جا علیه ایران و مقامات ایران توطئه انجام شود آن جا را هدف قرار می‌دهیم و برای ما  مسجل شده بود که توطئه ترور سردار سلیمانی در پایگاه مورد نظر انجام شده و با اطلاع به مقامات عراقی گفتیم که پایگاهی که در آن علیه سردار سلیمانی توطئه شده است را مورد هدف قرار می‌دهیم.

موسوی در پاسخ به این سوال که طبق برخی از اخبار به نظر می‌رسد برخی از کشورهای منطقه در ترور سردار سلیمانی به دولت آمریکا کمک کرده‌اند و در این موضوع با واشنگتن همکاری داشته‌اند گفت: پاسخگویی به این موضوع مختص دوستان امنیتی و نظامی است و آنها اگر به نتیجه برسند کشوری و یا رژیمی در انجام این اقدام بزدلانه با آمریکایی‌ها همکاری کرده است  فکر می‌کنم تاوانش را می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طی روزهای اخیر شاهد خروج برخی از ایرلاین‌های خارجی از حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران شده‌ایم و آیا وزارت خارجه به سازمان هواپیمایی برای بازگشت این ایرلاین‌ها کمک خواهد کرد گفت: یک سری اقدامات انجام شده است. این ایرلاین‌ها اقدامی شتاب زده انجام دادند و لی با گذشت زمان و مشخص شدن اهمیت آسمان ایران و کلیت ایران آنها بازمی‌گردند.
۰
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما