plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۷۱۱۰
در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین

سید عباس صالحی: جامعه فرهنگی چیزی است که در کلام علوی نمایان است

حرکت امام علی همان مسیر آگاهی بخشی پیامبر بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از زاویه‌های فراوان می‌توان دریچه‌ای باز کرد و گوشه‌ای از نورانیت حضرت علی(ع) دید، امام علی(ع) صدای فرهنگ انسانی نیز بود، جامعه فرهنگی چیزی است که در کلام علوی نمایان است، همه انسان‌ها در این کره خاکی می‌توانند از معارف حضرت علی‌(ع) بهره بگیرند.
سید عباس صالحی: جامعه فرهنگی چیزی است که در کلام علوی نمایان است
به گزارش ایصال نیوز، سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی (ع) اظهار داشت: برای من توفیقی است که در این برنامه حضور دارم. امام علی(ع) به عنوان همراه پیامبر اعظم(ص) اگر سال‌ها و قرن‌ها همه ملائک و انسان‌ها درباره وی بگویند کم می‌آورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از زاویه‌های فراوان می‌توان دریچه‌ای باز کرد و گوشه‌ای از نورانیت حضرت علی(ع) دید، امام علی(ع) صدای فرهنگ انسانی نیز بود، جامعه فرهنگی چیزی است که در کلام علوی نمایان است، همه انسان‌ها در این کره خاکی می‌توانند از معارف حضرت علی‌(ع) بهره بگیرند.

وی افزود: جرج جرداق نویسنده مسیحی و معاصر کتاب معروف «امام علی صدای عدالت انسانی» را نوشت، این تنها یک منظر از وجود حضرت علی (ع) است.

صالحی با بیان این که در ادامه به سه موضوع از معارف علوی اشاره می‌کنم، تشریح کرد: موضوع اول «آگاهی و دانایی» است، فرهنگ اسلامی که از سوی پیامبر (ص) آورده شد و از سوی امیرالمؤمنین (ع) ترویج پیدا کرد مبتنی است بر آگاهی و دانایی.

وی تصریح کرد: این که امام می‌فرمایند شرافتی مانند دانایی نیست، این که می‌فرمایند برای آن که مصیبت‌های اجتماعی پیش نیاید باید با جهالت مبارزه کنیم و امروز در تئوری‌های مدرن گسترش پیدا کرده و به این رسیده که چگونه معرفت در حوزه فردی و اجتماعی می‌تواند آسیب‌زدا باشد، در همین راستا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: درست است که تعالیم نبوی وجود داشت اما ذات جهالت خیز جریانی که فعالیت می‌کرد می‌توانست آگاهی را خفه کند کما اینکه کتابت را ممنوع کردند، حرکت امام چه در دوران خانه‌نشینی و چه در دوره خلافت ادامه همان مسیر آگاهی بخشی پیامبر بود.

وی در ادامه با بیان این که موضوع دیگر «عقلانیت و خردورزی» است، یادآور شد: امام، جامعه فرهنگی را با عقلانیت تعریف کرد، تعبیر امام که تراز انسانیت را با عقلانیت می‌داند و این که دین‌داری افراد را تراز عقلانیت بسنجید، اثبات همین مطلب است؛ این گونه نیست که متدین بود اما خردورزانه عمل نکرد، دین‌داری با چراغ عقل می‌ماند و ادامه پیدا می‌کند.

صالحی عنوان کرد: نکته سوم «کرامت انسانی» است، این مؤلفه در افق معنای معارف علوی جایگاه اساسی دارد؛ هم در رابطه انسان با دیگران و هم در ارتباط با خود، در خصوص ارتباط با دیگران در عهدنامه مالک اشتر یادآوری می‌کند که ساکنان آن دیار یا در دین شبیه تو هستند و یا در خلق، مراودات خود را با شهروندان این گونه تنظیم کن.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شخص نصرانی که به سن بالا رسیده و نیازمند شده بود گفت: حضرت امیر (ع) وقتی آن شخص را در حال گدایی می‌بینند می‌فرمایند در جامعه اسلامی نمی‌توان تحمل کرد، شخصی زمانی که توانمندی دارد کار و خدمتی ارائه کرده باشد اما زمانی که از کار افتاده می‌شود، رها بشود.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در رابطه با خودش هم باید با کرامت رفتار کند، امام به نامه‌ای که به فرزند خود می‌نویسند می‌گویند مراقب گوهر وجودی‌ات باش که آلوده نشود ولو این که نیت‌های پست تو را به مقاصدی هم برساند اما آن ضرری که بر لوح وجودی‌ات می‌زند بیشتر است.

شایان ذکر است در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی (ع)، دکتر عباس رضایی، استاندار اصفهان و آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : استانداری اصفهان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما