plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۶۹۶۴

مقامات‌ آمریکایی درباره حمله موشکی ایران به عین الاسد چه گفتند؟

اظهارنظرهای اولیه آمریکایی ها درباره حمله موشکی به عین الاسد، حاکی از نگرانی آنها از تشدید بحران ناشی از محاسبات غلط ترامپ و مشاورانش از سویی و قاطعیت تهران در دفاع از خود از سوی دیگر است.
مقامات‌ آمریکایی درباره حمله موشکی ایران به عین الاسد چه گفتند؟
به گزارش ایصال نیوز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعت یک و بیست دقیقه بامداد ۱۸ دی به وقت محلی با موشک‌های بالستیک به پایگاه عین‌الاسد در عراق و پایگاه دیگری در نزدیک فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق حمله کرد.

همزمان نماینده ایران در نامه ای به سازمان ملل اعلام کرد که تهران به دنبال جنگ نیست و درباره هرگونه ماجراجویی نظامی علیه خود هشدار داد.

این حمله پاسخی به ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه توسط نیروهای آمریکایی و به دستور مستقیم رئیس جمهوری آمریکا بود. دونالد ترامپ قابلیت‌های منحصر به فردی برای تنش زایی در جهان دارد، او با بهره گیری از این قابلیتهایش دنیا را به محلی ناامن تبدیل کرده است. این هم واضح است که نتیجه سیاست‌های تنش زای آمریکای ترامپ در نهایت همچون بومرنگی به آمریکا و اقتصاد این کشور بازخواهد گشت.

بعد از حمله تروریستی پهپادهای آمریکایی و شهادت سردار سلیمانی آن هم در حالی که تقریبا کمتر کسی در اراده و قاطعیت تهران در دفاع مشروع از خود تردید دارد، برخی شخصیتها و مقامات خواستار خویشتنداری ایران شدند با این حال با وعده رهبر معظم انقلاب برای انتقام سخت و درخواست میلیونها ایرانی برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی، ایران بامداد امروز و تقریبا در همان ساعاتی که آمریکاییها سردار سلیمانی را به شهادت رساندند با موشکهای بالستیک پایگاه عین الاسد را مورد هدف قرار داد.

در نخستین سری از واکنش مقامات آمریکایی استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد ما از گزارش حمله به تاسیسات نظامی ایالات متحده در عراق آگاهیم. رئیس جمهوری آمریکا نیز اطلاع یافته و وضعیت فعلی را به دقت زیر نظر دارد، و مشغول مشاوره با تیم امنیت ملی خود است.

*دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در توییتی نوشت: «از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.»

*پل مک لیری، خبرنگار فارن پالسی در حساب توئیتری خود به نقل از مقامات پنتاگون نوشت: «نشست خبری وزیر دفاع آمریکا که گفته می‌شد قرار است درباره حمله موشکی ایران برگزار شود لغو شده است.»

واکنش ها به حمله موشکی تهران در آمریکا تاکنون متنوع بوده است؛ عده زیادی ترامپ را مسئول به قهقرا بردن دیپلماسی دانسته اند و عده ای دیگر اعلام کرده اند که مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند.

*سناتور آمریکایی: مردم ایالات متحده خواستار جنگ با ایران نیستند

سناتور الیزابت وارن دموکرات برجسته و یکی از سه نامزد پیشتاز رقابت های این حزب برای مبارزه با دونالد ترامپ در نوامبر آینده توییت کرده که امشب را با دعا برای سلامت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و تمامی مردم این منطقه به پایان خواهد برد و این که دولت این کشور باید به دنبال کاهش تنش ها در خارومیانه برود. او در پایان این توییت نوشته: مردم آمریکا خواستار جنگ با ایران نیستند.

*جان کربی: یافتن راه حلی دیپلماتیک دشوار خواهد شد

سخنگوی سابق پنتاگون در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت ایران حمله به پایگاه های آمریکا در عراق را با استفاده از نیروهای اصلی خود و از خاک خود انجام داد تا به آمریکا نشان دهد توان آسیب زدن به نیروهای این کشور را دارد. او گفت: برای من کاملا روشن است که آنچه ایرانیان انجام دادند کاملا آگاهانه بود و هدفش نه تنها ارسال پیامی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تلافی کشتن سلیمانی بود، بلکه آنها می خواستند نشان دهند توانایی وارد کردن آسیب جدی به نیروهای آمریکایی را دارند. به همین دلیل ایرانیان از این سلاح های خاص استفاده کردند و این حمله را آشکارا از خاک ایران انجام دادند.

به گفته کربی، بنابراین آنها با حمله به پایگاه های آمریکا در عراق به روشنی نشان دادند که توانایی لازم را دارند و اراده استفاده از این توانایی نیز در آنها وجود دارد. فکر می کنم دیدن واکنش رئیس جمهور (ترامپ) به این اتفاق جالب خواهد بود. اما باید توجه داشته باشیم که اکنون حوزه تصمیم گیری ترامپ در خصوص نحوه واکنش به ایران کوچک تر شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش تنش ها گزینه های پیش روی ترامپ محدود تر شده است، گفت: به همین سبب با توجه به اینکه اکنون ایرانیان با استفاده از این سامانه های تسلیحاتی خاص، باعث افزایش سطح تنش شده اند، این نگرانی ایجاد شده است که یافتن راه حلی دیپلماتیک و راه حلی برای کاهش تنش برای دولت آمریکا دشوار خواهد شد.

*مورفی: استراتژی فشار بر ایران شکست خورده است

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی گفت: مساله مقتضی آن است که دولت ترامپ جرأت به خرج داده و اذعان کند که استراتژی افزایش تنش با ایران شکست خورده است. واکنش رند پال به حمله موشکی ایران سناتور آمریکایی رند پال در حساب توئیتری خود نوشت: من امشب برای امنیت نیروهایمان در عراق دعا می‌کنم. من مدت‌ها پیش گفته بودم ترجیح ام این بوده که آن‌ها (نیروهای آمریکایی) خیلی وقت پیش باید به کشور برگردند. ما باید قبل از این که این کار منجر به جنگ بی پایان دیگری در خاورمیانه شود تشدید تنش را متوقف کنیم.

* انتقاد جان کری از ترامپ

جان کری وزیر امور خارجه دولت اوباما گفت: تاسف آور است که به جای دیپلماسی، این دولت (ترامپ) برای تقابل عجله دارد.
*انتقاد شرمن از توئیت ترامپ: همه چیز خوب است!؟

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به پیام توئیتری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در بغداد اعلام کرد همه چیز خوب است! واقعا. دونالد ترامپ هر کس دیگری را که این را گفته، تحقیر می کند. البته خوب است که هیچ تلفاتی وجود ندارد و امیدواریم برای عراقی ها هم همینطور باشد اما شرایط برای دونالد ترامپ جدی است و اکنون وقت افتخار کردن به پیروزی هایمان نیست.

*پلوسی: باید تحریک‌آفرینی‌های بی‌مورد دولت آمریکا پایان یابد

نانسی پلوسی رهبر اکثریت دموکرات مجلس آمریکا در توییتر نوشت: «در پی بمباران نیروهای آمریکایی در عراق، در حال بررسی وضعیت از نزدیک هستم. ما باید از امنیت نیروهای آمریکایی اطمینان حاصل کنیم. از جمله به تحریکات بی‌دلیل از طرف دولت پایان دهیم و از ایران بخواهم که خشونت را پایان دهد. آمریکا و جهان نمی‌توانند هزینه جنگ را تقبل کنند.»

*واکنش سناتور ارشد آمریکایی به حمله موشکی ایران

باب منندز، سناتور ارشد آمریکایی در حساب توئیتری خود نوشت: امشب در مورد حملات ایران با مایک پمپئو گفتگو کردم. من همچنان اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارم و در کنار نیروهای خود خواهیم ایستاد. اطمینان می‌دهم که کنگره کاملاً از اختیارات خود طبق قانون اساسی برای نظارت جدی بر سیاست خارجی کشور استفاده کند.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما