plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۶۸۰۵

ذخیره سدهای کشور پنج میلیارد متر مکعب بیشتر از پارسال

معاون امور آب و آبفا وزیر نیرو گفت: میزان ورودی و ذخیره مخازن سدهای کشور در زمان حاضر نسبت به سال گذشته پنج میلیارد متر مکعب بیشتر است.
ذخیره سدهای کشور پنج میلیارد متر مکعب بیشتر از پارسال
به گزارش ایصال نیوز، وزارت نیرو آذر امسال اعلام کرد که ظرفیت کل مخازن سدهای ایران ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب و در زمان حاضر بیش از ۵۱ درصد از حجم سدهای کشور پر است و میزان آب ذخیره شده در مخازن یاد شده با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۵.۷ میلیارد مترمکعب رسید.

کشور حدود ۱۹۳ سد بزرگ از جمله زاینده‌رود، داریان، ستارخان، استقلال، لار و ملاصدرا دارد.

قاسم تقی‌زاده خامسی روز سه‌شنبه در حاشیه نخستین دوره مسابقات کشوری مهارت‌های فنی و مهندسی شرکت‌های آب و فاضلاب در اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: امسال از نظر بارندگی شبیه پارسال است و نسبت به دوره نرمال مقداری جلوتر هستیم اما همچنان به مردم برای مصرف درست آب تاکید می‌شود زیرا در کشوری خشک و نیمه‌خشک زندگی می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت آب تاکید کرد: به همه شهروندان قول می‌دهیم که آب سالم در اختیار آنها قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه وزارت نیرو مسوول تامین آب در سراسر کشور است، اظهار داشت: در زمان حاضر وضعیت آب در اصفهان مناسب و ذخیره سازی سد زاینده‌رود بالای ۳۰۰ میلیون متر مکعب است و برف خوبی در بالادست زاینده‌رود انباشته شده است.

تقی‌زاده خامسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه امسال در تامین آب دچار مشکل نشویم، گفت: سد زاینده‌رود در دوره‌ای تا حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب داشت اما اکنون به یک میلیارد رسیده و از طرفی، جمعیت و میزان تقاضا زیاد شده است. به گفته وی، میزان آب تخصیصی از سد زاینده‌رود برای آشامیدنی از ۳۰ به ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته و هنوز هم کم است و جمعیت موجود، آب بیشتری می‌خواهد.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره یکپارچگی مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود، تصریح کرد: این موضوع نیاز به مصوبه مجلس دارد . وی با بیان اینکه در زمان حاضر تغییرات ساختاری را از خود وزارت نیرو آغاز کردیم و اگر به آن نقطه رسیدیم، قطعا انجام می دهیم، افزود: در زمان حاضر برنامه‌ای برای تغییر ساختار استانی نداریم.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: در حال بازنگری ساختار وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب هستیم و هنوز به جمع بندی نرسیده ایم. وی همچنین با تاکید بر اینکه بومی‌سازی در بخش آب و فاضلاب کشور بسیار جلو است، خاطرنشان کرد: پمپ‌های بزرگی که قبلا از خارج وارد می‌کردیم در زمان حاضر در کشور تامین می‌شود و برند ملی روی تاسیسات است.

وی با اشاره به اینکه تعداد تصفیه‌خانه‌های آب در کشور از ۲۷ واحد در اوائل انقلاب اسلامی به ۲۵۰ و تعداد تصفیه‌خانه های فاضلاب از چهار به حدود ۲۵۰ واحد افزایش یافته است، اظهار داشت: ایران دارای شبکه انتقال آب بزرگی به وسعت ۴۶۰ هزار کیلومتر و خطوط جمع‌آوری فاضلاب شامل ۶۶ هزار کیلومتر است به همین دلیل مهارت برای تامین و نگهداری این شبکه عظیم به ویژه در حوادث غیر مترقبه بسیار مهم است.

معاون امور آب و آبفا وزیر نیرو، پاسخی به پرسش‌های خبرنگاران درباره سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ نداد.

نخستین دوره مسابقات کشوری مهارت‌های فنی و مهندسی شرکت‌های آب و فاضلاب روز سه‌شنبه در دانشکده آب و برق وزارت نیرو در اصفهان آغاز شد.

این دوره از مسابقات توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و آب و فاضلاب استان اصفهان با همکاری سازمان یونسکو با حضور ۱۶۷ نفر در قالب ۷۰ تیم از همه استان‌های کشور به مدت ۲ روز تا ۱۱ دی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما