plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
کد مطلب : ۶۶۱۲

شمار کشته های تظاهرات اعتراضی هند به 14 نفر رسید

اعتراض به قانون جدید تابعیت که مسلمانان مهاجر را مستثنی می‌کند
تظاهرات روز جمعه مسلمانان هند در اعتراض به قانون جدید شهروندی دستکم چهار کشته برجای گذاشت. 10 نفر نیز روزهای قبل کشته شده بودند. قانون شهروندی جدید هند در صورت اجرا اعطای حقوق شهروندی برای فقط اقلیت‌های غیر مسلمان مهاجر را به رسمیت می شناسد‌
شمار کشته های تظاهرات اعتراضی هند به 14 نفر رسید
به گزارش ایصال نیوز، در تظاهرات روز جمعه در جنوب هند در اعتراض به یک قانون جدید که پناهجویان مسلمان را از دریافت تابعیت مستثنی می‌کند، چهار شهروند کشته شده‌اند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «دویچه‌وله»، علاوه بر اعلام حکومت نظامی در جنوب هند، قطع اینترنت در بخش‌هایی برای مقابله با معترضان مسلمان، تدابیر امنیتی شدیدی نیز حوالی مساجد دهلی‌نو برقرار شده است.

همچنین برای سومین روز پیاپی منع تجمع بالای چهار نفر در پایتخت و چند شهر دیگر برقرار است. علت تشدید تدابیر امنیتی، نگرانی نیروهای امنیتی از تظاهرات مسلمانان هند بعد از نماز جمعه عنوان شده است. با این حال هزاران معترض مسلمان هندی در مسجد جامع دهلی‌نو دست به تظاهرات زدند.

بعدازظهر جمعه پلیس تلاش کرد با کمک خودرو آب‌پاش و پرتاب گاز اشک‌آور مانع از حرکت معترضان به سمت مرکز تجمعات شوند. از سوی دیگر تظاهرات دیگری اطراف دانشگاه جامعه ملی اسلامی هند برگزار شد که حدود ۱۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

گفته می‌شود؛ پلیس هند از زمان آغاز ناآرامی‌ها در هند حدود ۱۲۰۰ نفر را بازداشت کرده است. یک مقام بهداشت و درمان هند روز جمعه اعلام کرد در این روز چهار نفر در خلال اعتراضات کشته شده‌ و ۷ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

وی شمار کلی کشته‌شدگان اعتراضات در این کشور را که بیش از یک هفته ادامه داشته است، ۱۴ نفر عنوان کرد. با وجود اقدامات دولت هند برای آرام کردن اعتراضات، سران تشکل‌های معترض از جمله جنبش‌های دانشجویی، گروه‌های حامی حقوق بشر و جنبش‌های اسلامی اعلام کرده‌اند تا لغو قانون جنجالی شهروندی، به تظاهرات ادامه می‌دهند.

لایحه شهروندی هند در واقع اعطای حقوق شهروندی به اقلیت‌های غیر مسلمان از کشور­های بنگلادش، پاکستان و افغانستان است که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده­‌اند. این لایحه اکنون پس از تصویب در دو مجلس سفلی و علیای هند، درحال اضافه شدن به قانون اساسی این کشور است.

بسیاری از معترضین این قانون، مسلمانان هندی هستند زیرا طی سال­‌های اخیر، این جمعیت به طور گسترده مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌­اند و گروه‌های تندروی هندو چندین شهروند مسلمان را به اتهام­‌های ثابت نشده به قتل رسانده‌­اند. این لایحه عملأ مسلمانان هند را آسیب­‌پذیرتر از قبل می­‌کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما