plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
کد مطلب : ۶۵۴۴
ماهی گرفتن از آب گل آلود حوادث آبانماه

بیانیه جهت دار برخی سازمان‌های حقوق بشری علیه ایران

رسیدگی به خانواده های جان باختگان در ایران
تعدادی از سازمان های بین المللی حقوق بشری خواستار تحقیق و گزارش سازمان ملل در مورد حوادث اخیر ایران شدند. سخنگوی وزارت امورخارجه هفته قبل اعلام کرده بود که اعتراضات مردمی و برگزاری تجمعات از جمله حقوق شناخته شده مردم در جمهوری اسلامی است اما سوءاستفاده از این حق برای غارتگری و حمله به مردم و اماکن عمومی قابل تحمل نیست.
بیانیه جهت دار برخی سازمان‌های حقوق بشری علیه ایران
به گزارش ایصال نیوز، همزمان با انعکاس نحوه مقابله با حوادث اعتراضی آبانماه در داخل کشور و انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عملکرد برخی مسئولان در خصوص نحوه اعلام افزایش قیمت سوخت و حوادث ناشی از آن، سازمان های جهانی و حقوق بشری با جانبداری از گزارشهای غیر موثق به این حوادث واکنش نشان دادند.

بیست و سه سازمان بین المللی ادعایی حقوق بشر از جمله دیدبان حقوق بشر٬ عفو بین الملل و فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر طی اطلاعیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند تحقیقات در رابطه با موارد ادعایی نقض حقوق بشر در تظاهرات اخیر ایران را آغاز و گزارش در این زمینه تهیه کند.

گفتنی است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در 15 نوامبر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت بنزین افزایش یافته و بنزین با سهمیه‌بندی ارائه خواهد شد. این تصمیم منجر به اعتراضات در مناطق مختلف ایران شد. این اعتراضات با سوء استفاده عناصر خرابکار و دشمنان مورد بهره برداری قرارگرفت.
  
عفو بین‌الملل پیشتر مدعی شده بود شمار قربانیان اغتشاشات توأم با اعتراضات 208 نفر است. همچنین ادعا شده است حدود هفت هزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند که به رغم این ادعا، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز (سه شنبه) عنوان کرد که بسیاری از بازداشت شدگان حوادث اخیر آزاد شده اند. 

هنوز مقامات رسمی کشورمان آمار دقیق کشته شدگان این حوادث را رسما اعلام نکرده اند چرا که در حال تهیه گزارش کارشناسی، دقیق و با جزئیات درباره حوادث آبانماه هستند و علت این تأخیر در اعلام تعداد قربانیان، لزوم تفکیک بین افراد بیگناه از مردم عادی با عوامل نفوذی خرابکار اعلام شده است.

چند روز قبل سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هر گونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشور‌های مستقل را مردود می‌داند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: رعایت حقوق مردم برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم سالار یک اصل و از الزامات امنیت ملی است و عملکرد جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته نیز به خوبی نشانگر جدیت کشورمان در جهت ارتقاء حقوق بشر و حفظ حقوق مردم بوده است.

وی گفت: اعتراضات مردمی و برگزاری تجمعات از جمله حقوق شناخته شده مردم در جمهوری اسلامی است؛ اما سوءاستفاده از این حق برای غارتگری و حمله به مردم و اماکن عمومی قابل تحمل نیست.

در این رابطه، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با پیشنهاد شورای عالی امنیت ملی مبنی بر رسیدگی به خانواده آسیب دیدگان و دست گیری از مجروحان و بستگان جان باختگان حوادث آبان ماه موافقت کرده اند و در کشور اقداماتی برای همدلی و همدردی با آسیب دیدگان در حال انجام است. 

انتهای پیام/*   
۱
مرجع : آناتولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما