plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۶۵۴۳

توقف واردات ۳۰ محصول کشاورزی و دامی توسط عراق

وزارت کشاورزی عراق از ممنوعیت واردات ۳۰ محصول کشاورزی و دامی به علت رسیدن به خودکفایی خبر داد. وزیر صنایع و معادن عراق نیز از خودکفایی در زمینه تولیدات لبنیاتی در آینده نزدیک خبر داده است.
توقف واردات ۳۰ محصول کشاورزی و دامی توسط عراق
به گزارش ایصال نیوز، «مهدی القیسی» مشاور ویژه وزیر کشاورزی عراق روز دوشنبه به خبرگزاری رسمی این کشور گفته است که در حمایت از تولید داخلی و رسیدن به خودکفایی، واردات این ۳۰ قلم کالا متوقف شده است. به گفته وی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، هویج، ذرت، سیر، کلم، تخم مرغ، گوشت مرغ و ماهی مهمترین تولیدات کشاورزی و دامی هستند که اکنون واردات آنها ممنوع شده است.

وی میزان تولید گندم عراق را در سال جاری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن عنوان کرده و گفته است که این تولید ۹۰ درصد نیازهای غذایی عراق را پوشش می دهد.
القیسی اضافه کرد که وزارت کشاورزی همچنین ۲۷۷ هزار تن بذرهای اصلاح شده گندم را بین کشاورزان توزیع کرده که این مقدار بذر توزیع شده ۸۵ درصد کشاورزان را در بر می گیرد.

همزمان با این اظهارات، وزیر صنایع و معادن عراق از خودکفایی در زمینه تولیدات لبنیاتی در آینده نزدیک خبر داده است.

«صالح عبدالله الجبوری» روز دوشنبه بعد از بازدید از کارخانه دولتی لبنیات ابوغریب در غرب بغداد گفت که با توجه به تحولی که در چرخه تولید این کارخانه اتفاق افتاده و افزوده شدن محصولات جدید به خط تولید، به زودی عراق در زمینه محصولات لبنی به خود کفایی می رسد.

دولت عراق به دنبال اصرار پاره ای تظاهرکنندگان در میدان تحریر بر حمایت از محصولات بومی، تلاش های خود را اخیرا برای رسیدن به خودکفایی و عدم تکیه بر وادارات تشدید کرده است. اکنون برخی از موسسات غیر دولتی، فعالیت هایی با عنوان حمایت از تولید داخلی در میدان تحریر آغاز کرده اند.

موج حمایت و مصرف تولید داخلی به سطح شبکه های اجتماعی در عراق نیز کشیده شده و برای آن در حال حاضر تبلیغ می شود.

جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین کشورهای صادرکننده کالاهای مختلف از جمله محصولات کشاورزی و لبنی به عراق است.

علاوه بر این ترکیه نیز از صادرکنندگان بزرگ کالا وخدمات به عراق است به طوری که خبر گزاری آناتولی گزارش داد که عراق با بیش از یک میلیارد واردات، در هفت ماهه اول سال جاری میلادی، مهم‌ترین بازار محصولات منطقه آناتولی جنوب‌شرقی ترکیه بوده است. براساس داده های اتحادیه صادرکنندگان آناتولی جنوب‌شرقی ترکیه (GAİB) در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از 5 میلیارد دلار کالا از این منطقه ترکیه به خارج صادر شده است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما