plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲
کد مطلب : ۶۵۴۱

دادگاه ویژه پاکستان پرویز مشرف را به اعدام محکوم کرد

دادگاهی در پاکستان پرویز مشرف، رئیس جمهوری پیشین این کشور را به جرم «خیانت بزرگ» به اعدام محکوم کرد. مشرف ۷۶ ساله مدت هاست که برای درمان به دبی رفته و هنوز بازنگشته است.
دادگاه ویژه پاکستان پرویز مشرف را به اعدام محکوم کرد
به گزارش ایصال نیوز، حکم غیابی این ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان در حالی اعلام شد که او به دلیل بیماری و برای معالجه از سال‌ها پیش تاکنون در خارج از کشورش به سر می‌برد. حکم اعدام دادگاه ویژه اسلام‌آباد با رأی موافق دو قاضی در برابر رأی منفی یکی قاضی دیگر تأیید شد.

بر اساس قوانین پاکستان، این رأی قابل فرجام‌خواهی است. در تاریخ پاکستان این نخستین بار است که یک رئیس جمهوری و رئیس ستاد کل ارتش به اعدام محکوم می‌شود.

جرم پرویز مشرّف ۷۶ ساله که به مدت نه سال زمام امور کشورش را در اختیار داشت، تعلیق قانون اساسی و اعلام وضعیت اضطراری برای حفظ قدرت اعلام شده است.
پرونده پرویز مشرف از سال ۲۰۱۳ در دستگاه قضایی پاکستان گشوده شده، اما محاکمه او هر بار به تأخیر می‌افتاد. هفته پیش نیز با درخواست دولت پاکستان و وکلای آقای مشرف زمان اعلام حکم او برای آخرین بار یک هفته دیگر عقب افتاده بود.

مشرّف که هم‌اکنون در بیمارستانی در دوبی بستری است، پیش از این محاکمه‌اش را «ناعادلانه» خوانده بود. ژنرال مشرف با انجام یک کودتا در سال ۱۹۹۹ علیه نواز شریف به قدرت رسید. او در طول مدت زمامداری خود همزمان رئیس ستاد ارتش هم بود. مشرف در سال ۲۰۰۱ در پی یک همه‌پرسی خود را دوازدهمین رئیس جمهوری پاکستان اعلام کرد. به دنبال فشارها و تهدیدهای رقیبان سیاسی در مجلس پاکستان برای استیضاح و برکناری، پرویز مشرف سرانجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۰۸ (۲۸ مهر ۱۳۸۷) استعفای خود از سمت ریاست جمهوری را اعلام کرد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما