کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران‌ساخت

سورنا ستاری: زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته است

حضور بیش از ۳۵۰ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه

26 آذر 1398 ساعت 13:14

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در این نمایشگاه از حرکت بزرگ شکل گرفته در راستای تغییر اقتصاد نفتی سخن گفت و بیان کرد: زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته است و بازیگران متفاوتی در آن نقش آفرینی می کنند. بیش از ۶ هزار استارتاپ، بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان اکنون بخشی از این نقش آفرینان هستند.


به گزارش ایصال نیوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت صبح امروز همزمان با چهارمین روز از هفته پژوهش و فناوری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کار خود را در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرد.

حضور بیش از ۳۵۰ شرکت دانش بنیان که برای عرضه محصولات دانش‌بنیان خود به نمایشگاه بین‌المللی آمده‌اند، از رونق تولیداین محصولات خبر می‌دهد و با وجود هوای سرد، بازار ایران‌ساخت را گرم کرده است. نمایشگاهی که در آن توانمندی های جوانان در ساخت تجهیزات پیشرفته نمایش داده شد.

سورنا ستاری در این نمایشگاه از حرکت بزرگ شکل گرفته در راستای تغییر اقتصاد نفتی سخن گفت و بیان کرد: زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته است و بازیگران متفاوتی در آن نقش آفرینی می کنند. بیش از ۶ هزار استارتاپ، بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان اکنون بخشی از این نقش آفرینان هستند.

ستاری ادامه داد: حوزه آموزش باید نسلی را برای حل مشکلات مردم تربیت کند. در حال حاضر بیشتر از هر زمانی روی آموزش سرمایه گذاری کرده ایم. خوشبختانه جهت گیری دانشگاه ها به خوبی در این حوزه تغییر کرده و برخی تابوها شکسته شده است. تغییر یک زیست بوم اتفاق سختی است اما در کشور ما شروع شده است و اساتید دانشگاهی نیز بخشی از این حرکت هستند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، پژوهش را حاصل فعالیت بخش خصوصی دانست و افزود: دولت در این حوزه تنها باید زیرساخت ها را مهیا کند و بخش خصوصی وارد عمل شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان به ارائه مدل های موفق برای تحقق زیست بوم نوآوری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه نمونه ای موفق از این مدل ها است. اکنون شاهد ارائه دستگاه ها و تجهیزاتی پیشرفته در آن هستیم که برخی قیمت بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند. اگر به ۶ سال پیش بازگردیم شاید این اقدام نشدنی بود. اما نسلی از کارآفرینان و جوانان خلاق در کشور و در این زیست توانمندی های خود را اثبات کردند.

بر اساس این گزارش، در این دوره از نمایشگاه 350 شرکت دانش‌بنیان محصولات خود را عرضه می‌کنند. بیش از 9 هزار مدل محصول دانش‌بنیان در هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت ارائه می‌شود. این نمایشگاه پیرامون ۱۳ موضوع نفت و پتروشیمی، برق، الکترونیک و نرم‌افزار، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالوژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، تجهیزات تست و آزمون صنعتی و خدمات کالیبراسیون است.

همچنین ۱۰ محصول فناورانه که با حمایت معاونت علمی و فناوری طراحی و ساخته شده اند در نمایشگاه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر علوم و تحقیقات رونمایی شد.

تعدادی از این محصولات دانش‌بنیان که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود، مهرماه امسال نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر (ایران ساخت) در حسینیه امام خمینی (ره) به نمایش در آمدند و توسط مقام معظم رهبری بازدید شدند.

میکروسکوپ الکترونی عبوري با قابلیت بزرگ‌نمایی تا 1میلیون برابر، شبیه ساز پل فرماندهی کشتی، چاپگر سه بعدي زیستی (بایوپرینتر)، شبیه‌ساز ماهواره‌هاي مکعبی و  تشخیص مارجین سرطانی از محصولاتی بود که در این نمایشگاه رونمایی شد.

در ادامه همچنین دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی برای استفاده در کارکردهای آموزشی، میکروسکوپ طیف سنجی جذبی-عبوري به منظور آنالیز دقیق مواد و همچنین میکرومانیپولاتور ابزاری که بـراي انجـام عملیاتهـاي تزریـق یـا مونتـاژ فـوق دقیـق روي نمونـه هـاي بسـیار کوچـک زیرمیکروسـکوپ کابرد دارد، دستگاه اندازه‌گیري سطح ویژه و توزیع حفرات با روش پیشرفته، از دیگر تجهیزاتی بود که رونمایی شد.

در پایان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به همراه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در سالن خلیج فارس از دستاوردهای ایران ساخت شرکت های فناور حاضر در این سالن بازدید کردند.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 6534

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/6534/سورنا-ستاری-زیست-بوم-نوآوری-فناوری-کشور-شکل-گرفته

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir