plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۶۵۲۰
در جریان نشست خبری با خبرنگاران

علی ربیعی: جنگ بی‌صدای آمریکا زندگی همه ایرانیان را هدف قرار داده است

آمریکا به دنبال برهم زدن امنیت روانی جامعه است
سخنگوی دولت تصریح کرد: ما معتقد بودیم و هستیم که این جنگ بی صدای آمریکا - تحریم - از تغذیه کودک بلوچ تا سفره کارگران ، زندگی بازنشستگان و سلامتی بیماران صعب العلاج و زندگی همه ایرانیان را هدف قرار داده است. 
علی ربیعی: جنگ بی‌صدای آمریکا زندگی همه ایرانیان را هدف قرار داده است
به گزارش ایصال نیوز، «علی ربیعی» امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: یکی از موضوعاتی که این روزها اذهان را به خود مشغول کرده استیضاح برخی وزرا در مجلس است. ما به تعبیر امام خمینی مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است اعتقاد داریم و ایمان داریم. از این رو سوال از وزرا و استیضاح از وزرا حق قانونی نمایندگان مجلس می‌دانیم. اما لازم است چند نکته را در این ارتباط برای همه آنهایی که دلسوزانه تصمیم می گیرند، بیان کنیم.

 سخنگوی دولت افزود: در مسئله استیضاح ها باید منافع ملی و مصالح کشور دیده شود چه دولت و چه مجلس به عنوان منتخبان مردم در کنار هم منافع ملی را در نظر داشته باشند.

 وی با بیان اینکه بحث استیضاح چند نفر از وزرای کلیدی کشور مطرح است، گفت: وزیر کشور در اتفاقات ناگوار و دلخراش اخیر در مواجهه با وضعیتی بسیار پیچیده و مبهم در میدان حضور یافت و اگر نمایندگان محترم با نگاهی فراتر به موضوع نگاه کنند و تجربه مدیریت میدانی را نیز با تعامل بنگرند، ریشه ها و عوامل پشت اتفاقات اخیر را هم مرور کنند، احتمالاً می‌توانند با درک شرایط موجود تصمیم دقیق‌تری بگیرند.

 ربیعی خاطرنشان کرد: انتخابات بزرگی در پیش داریم که یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی کشور همیشه به شمار می‌رفته و معتقدیم در شرایط فعلی اهمیت این انتخابات بی بدیل است.

 سخنگوی دولت اظهارداشت: برگزاری هرچه باشکوه تر و با مشارکت بیشتر یک انتخابات سالم آزاد همراه با امنیت امروز هم در مقابل تحریم‌های آمریکا و هم برای عبور از زخمهای داخلی آن قدر مهم هست که طرح مسائلی مانند استیضاح وزیر کشور آن هم در چنین شرایطی می تواند مشکلاتی را در اجرای این رویداد مهم به دنبال داشته باشد.

ربیعی با اشاره به استیضاح وزیر نفت در مجلس گفت: به گواه بسیاری یکی از کارآمدترین وزرای دولت و هم در وزارت نفت با سکانداری آقای زنگنه که تسلط و شناخت کاملی در حوزه انرژی و محاسبات بازارهای بین‌المللی دارند آن هم در شرایط دشوار تحریم که حوزه انرژی را بیشتر از حوزه‌های دیگر هدف گرفته توانسته به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کند.

زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا با ملت ایران است 

وی با بیان اینکه آقای زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی آمریکا با ملت ایران است، گفت: ما به صلاح نمی‌دانیم در چنین جنگ اقتصادی نابرابر و ضد انسانی کشور یکی از اصلی‌ترین سربازان خود را تغییر دهیم زمانی که به اعتراف خود مقامات آمریکایی جنگ اقتصادی علیه ایران هست و تحریم به مثابه جنگ را در ایران دنبال می‌کنند ما حتماً وزرایی مثل وزیر کشور و وزیر نفت که در این شرایط می‌توانند کمک کنند به عبور ایران از دوران سخت و دشوار قطعاً می‌تواند ماندن این ها موثر باشد.
ربیعی گفت: دولت قاطعانه از عملکرد همه وزرای خود حتی کسانی که نام نبردم و در بحث استیضاح اسامی آنها مطرح شده، عملکردهای قابل دفاعی داشتند.
سخنگوی دولت با اشاره به عملکرد وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: وزیر آموزش و پرورش که به تازگی به این وزارتخانه رفته، در دوران کمی هم که در وزارتخانه بوده مسئله رتبه بندی را به نحوی با توجه به تجارب خودش شروع کرده است .
وی زمان بندی کردن مدارس، موضوع گرمایش، مدارس بی خطر و عبور از مدارس غیر استاندارد را از اقدامات حاجی میرزایی عنوان کرد و افزود: به هر حال چون  وزرای دیگر خیلی جدی مطرح نشدند من صرف نظر می‌کنم اما دولت قاطعانه از همه عملکرد اینها دفاع می‌کند و از منتخبین مردم می‌خواهد در کنار هم به دولت کمک کنند تا از این مرحله عبور کنیم.

آمریکا خود را از قوانین دست و پاگیر جنگ رها کرده است

سخنگوی دولت در بخش دیگر از نشست خبری خود  به اعتراف وزیر خزانه داری آمریکا در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته وزیر خزانه داری آمریکا اعتراف بسیار مهمی را انجام داد که این اعتراف باعث شد که در مقدمه سخنگویی به نکاتی اشاره کنم. 
سخنگوی دولت افزود: دولت متبوع او  (منوچین)تحریم را جایگزین جنگ می داند که این یک اعتراف بزرگ و تاریخی است. این نخستین بار است که مقامات آمریکایی با این وقاحت تحریم را همتراز جنگ به رسمیت شناختند. 
ربیعی ادامه داد: آنچه که آمریکایی ها نمی گویند این است که جنگ از راه سلسله مقررات بین المللی، کشتار غیرنظامیان را محکوم کرده است در حالی که آمریکا تحریم را جایگزین جنگ کرده است چون تصور می کند هیچ قانون جهانی برای حمایت از مردم عادی و قربانیان تحریم وجود ندارد. 
وی گفت: آمریکا با جایگزین کردن تحریم به جای جنگ خود را از قوانین دست و پاگیر بین المللی جنگ رها کرده است و مردم را از طریق تحت فشار گذاشتن منابع مالی، دارویی و غذایی هدف قرار داده است. 
سخنگوی دولت گفت: در واقع تحریم نه تنها جایگزین جنگ بلکه جایگزین مدرن  برای نسل کشی، تروریسم و نمونه ای از جنگ بی صدا است. اما آنها نه تنها اشتباه می کنند بلکه مردم آمریکا و جهان را هم فریب می‌دهند. 
ربیعی افزود: آمریکا با فریب افکار عمومی خود می گوید بدنبال جنگ نیست اما مردم آمریکا خواهند دانست. امروز اگر ما دلسوزانه به مردمان  می‌گفتیم که هدف تحریم نه آنچه که آمریکا مدعی است و نه آنچنان که آنها تا به حال می گفتند که حاکمیت را هدف قرار داده اند، بلکه هدف تحریم زندگی، معیشت، سلامت و آرامش و امنیت تک تک ایرانیان هدف قرار گرفته است شاید زحمت تبیین بیشتری را بدنبال داشت. به هر صورت این یک اعتراف تاریخی بود.

 جنگ بی‌صدای آمریکا زندگی همه ایرانیان را هدف قرار داده است


سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما معتقد بودیم و هستیم که این جنگ بی صدای آمریکا از تغذیه کودک بلوچ تا سفره کارگران ، زندگی بازنشستگان و سلامتی بیماران صعب العلاج و زندگی همه ایرانیان را هدف قرار داده است. 
سخنگوی دولت ادامه داد: قطعا مردم آمریکا آنها هم به این ادراک خواهند رسید با این اعتراف بر این که به افکار عمومی خود بگویند ما دنبال جنگ نیستیم قطعا فشارهای این چنینی صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می دهد و این نوعی تحمیل جنگ به انسانهای بی پناه است.

موضوع قطعی اینترنت مطرح نیست

وی در بخش دیگر از سخنانش به بررسی موضوع اینترنت در جلسه شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: درباره اینترنت، نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه به طور مفصل صحبت شده است. خوشبختانه همه اعضای جلسه با تبیین شرایط کشور که اکنون در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال قرار دارد و دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه به دست آمده است، با اجماع کامل بر تداوم تقویت دسترسی مردم به اینترنت آزاد تاکید کرده اند.بنابراین برخلاف برخی‌ها که نگرانی بیهوده تزریق کردند، به هیچ وجه نه تنها موضوع قطع اینترنت مطرح نیست بلکه گسترش دسترسی ایرانیان به اینترنت هم مورد تاکید قرار گرفته است.
ربیعی اظهار داشت: این جلسه و تصمیم مهم که همه اعضای جلسه با اجماع بر این امر تاکید داشتند به اعتقاد من هم به ابهامات پاسخ داده و هم برای سیاست‌گذاری و اقدامات، شرایط مناسبی را فراهم کرده است.
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم نقش بسیار مهم و چشمگیری در توسعه دسترسی ایرانیان به ارتباطات جهانی و گسترش اینترنت و سطح دسترسی مردم به آن در اقصی نقاط کشور، بالا بردن پهنای باند و موارد بسیاری از این قبیل داشته است.
وی با بیان این که این دولت با این رویکرد توسعه‌ای در بحث اینترنت موجب رونق اقتصاد دیجیتال شده است،گفت: ما گزارش‌هایی داشتیم که حتی با وجود تحریم‌ها و موانع، صادرات مناسبی از تولیدات نرم‌افزاری و تولیداتی که در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد، داشته ایم و دولت کماکان معتقد به گسترش و ارتقای زیرساخت‌ها است.
ربیعی برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی در هفته گذشته را مهم ارزیابی کرد و نتایج  آن را برای فعالیت اطمینان بخش برای فعالان حوزه اینترنت دانست و گفت: شبکه اطلاعات ملی مقدمه توسعه دیجیتال و امنیت آن در کشور است.

آمریکا به دنبال برهم زدن امنیت روانی جامعه است

ربیعی درباره هدف فشارحداکثری آمریکا و تحریم شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی ایرانی گفت: پیش بینی می‌کردیم که آمریکا شرکت‌هایی که احساس می‌کند به واردات و صادرات ایران کمک کنند را تحت نظر و فشار قرار دهد. حتی صرافی را در گوشه ای از دنیا احساس کند کاری در این زمینه انجام می‌دهد آن را تحت فشار قرار می‌دهد.
سخنگوی دولت اظهارداشت: این پدیده جدیدی نیست که من بخواهم درباره آن صحبت کنم، وزیر خزانه داری آمریکا در چند روز گذشته به صراحت می گوید ما تحریم را جایگزین جنگ کردیم . در جنگ کشتار می‌کنند و زندگی آدم‌ها را هدف قرار می دهند و دنبال بدست آوردن سرزمین هستند بنابراین وقتی این اعتراف را می‌کند یعنی این که همه این اقدامات برای شکستن، کوچک کردن، شوراندن و تحریک کردن و بهم زدن روان جامعه ایران است. 
وی ادامه داد: تحریم هواپیمایی و کشتیرانی تداوم بخشی از همین برنامه های همزمان است که با فشار اقتصادی به ایران بدنبال برهم زدن امنیت روانی و ذهنیت مردم در داخل کشور و تحریک کردن آنها هستند.
ربیعی خاطرنشان کرد: ما راهمان راه گفت و گو با مردم است البته در این زمینه کسری گذاشتیم باید بیشتر با مردم صحبت می کردیم. زبانه کشیدن مقاومت از دل جامعه مدنی در مقابل آمریکا است که باید ادامه دهیم و معتقدیم که آمریکا توان ادامه دادن به چنین رفتارهایی را نخواهد داشت. 

 پاسخ به ادعای پومپئو

وی در پاسخ به سوال درباره ادعای وزیر خارجه آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران پشت حملات عراق است و از طریق نیروهای نیابتی شیعه این کار را انجام داده و آمریکا پاسخ قاطعی به اقدامات ایران می دهد، گفت: آمریکا اثبات ادعای ناروای خود هیچ مستندی ارائه نکرده حتی یک شاهد نداشته است. اگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا چیزی داشتند قطعاً همان لحظه اول صحبت‌های خود را مستندسازی می کردند.

ربیعی افزود: وقتی شرایط عراق شرایطی است که مردم در خیابان هستند و داعش قدرت می‌گیرد و به لحاظ مداخلاتی که اتفاقاً خود آمریکایی‌ها کردند شرایط مبهمی در عراق ایجاد می‌شود حمله به تاسیسات آمریکایی بسیار طبیعی است اما وقتی سیاستمداران بخواهند خود را راحت کنند همیشه دشمن فرضی برای خود درست می‌کنند.

سخنگوی دولت، دشمن سازی و فرافکنی را سنت‌آمریکایی عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها سیاست‌های خود در داخل عراق را بررسی کنند و هدف آمریکا هم تشدید جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران است و ایران‌هراسی را دنبال می‌کند.
وی اظهارداشت: قطعاً کشورهای منطقه فهمیده‌اند که ایران هیچ هراسی برای مردم منطقه ندارد و اقدام عملیاتی خاصی در داخل هیچ کشوری ندارد.
ربیعی با بیان اینکه ایران طبق اصول ثابت خود در امور داخلی همسایگان خود دخالت نخواهد داشت،گفت: ما به این رجز خوانی ها عادت کرده‌ایم اما لازم است بگویم در صورت اشتباه آمریکا در عملی کردن تهدیدها پاسخ کوبنده و تشدید کننده خواهد گرفت.

سفر رییس جمهوری به ژاپن ربطی به مذاکره باآمریکا ندارد ولی اگر پیام و  ابتکاری باشد خواهیم شنید

سخنگوی دولت پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رئیس جمهوری به ژاپن گفت: ژاپن از کشورهای دوست و شرکای مهم اقتصادی ما است و مذاکرات رئیس جمهوری در توکیودو جانبه و برای گسترش روابط اقتصادی متمرکز خواهد بود و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین هم مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 وی گفت: حضور آقای رئیس جمهور در نشست سران کشورهای اسلامی به میزبانی مالزی مجال مناسبی است که گفت و گوهای دوجانبه زیادی را در آنجا سامان داده شود.
 ربیعی اظهار داشت: سفر آقای رئیس‌جمهور به ژاپن ربطی به مسائلی مثل مذاکره با آمریکا ندارد منتها معمولاً دوستان ژاپنی ما حامل پیام ها و ابتکارعمل‌هایی هستند که ما برای شنیدن آنها استقبال می‌کنیم و با جدیت هم بررسی می کنیم منتها هیچ برنامه از پیش تعیین شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.
وی اضافه کرد: قطعاً سنت انسان‌دوستی ممکن است مسائل مطرح شود که ما گوش خواهیم داد و بررسی خواهیم کرد.
ربیعی با بیان این که وزرای اقتصادی و بانکی و بخش‌های تجاری در این سفر رییس جمهوری را همراهی خواهند کرد،در عین حال گفت: اینکه همراهان رییس جمهوری در چه سطحی باشند اطلاع ندارم ولی حداقل از بانکی و اقتصادی و صنعت در این سفر همراه رئیس‌جمهور خواهند بود.

 بحث استعفای رییس جمهوری به هیچ عنوان مطرح نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مطرح شده برای استعفای رییس جمهوری و اینکه آقای جهانگیری علت آن را موانع پیش روی دولت عنوان کرده و این موضوع که دولت در دو سال باقیمانده از عمر خود و در شرایطی که مخالفانش بسیار جدی هستند به چه نحو می خواهد کار را پیش ببرد، گفت: به هیچ عنوان بحث استعفای رییس جمهوری و کناره‌گیری دولت مطرح نشده و طرفداری ندارد. به دلیل صمیمیتی که با آقای جهانگیری دارم و پیرامون مسائل دولت و مسائل کشور بسیار گفت و گو می‌کنیم، وی تاکنون نه چنین ایده‌ای را مطرح کرده‌ و من نیز چنین صحبتی را نشنیده‌ام و هیچ حرفی در این خصوص از جانب آقای جهانگیری صحت ندارد.

ربیعی با اشاره به دو منظر و رویکرد در زمینه استعفای دولت اظهارداشت: منظر اول منظر اعتراضی است که گفته می‌شود حالا که نمی‌گذارند دولت کار خودش را انجام بدهد، دولت کنار برود و بگذارد کسانی که مدعی هستند بر سر کار بیایند و این منظری است که برخی از این سمت به آن نگاه می‌کنند و می‌گویند دولت زودتر کنار برود و عده‌ای که فکر می‌کنند می‌توانند کشور را بهتر اداره کنند زودتر بیایند و کشور را بگیرند و مصلحت کشور را به این شکل می‌بینند.

 مخالفین سنتی دولت نمی‌خواهند عامل تحریم و فشارها و مقاومت دولت را ببینند

وی بیان کرد: برخی هم که مخالفین سنتی و دیرین دولت هستند و از همان اوایل تشکیل دولت یازدهم عنوان می‌کردند که این دولت باید ۶ ماه دیگر کنار برود. کماکان آنها می‌گویند هر چه زودتر دولت کنار برود و آنها بتوانند زودتر دولت را به‌دست بگیرند و ناکامی‌های گذشته را جبران کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به اعتقاد من این افراد متاسفانه اعتنایی به کارنامه دولت ندارند که در چه شرایط دشوار مدیریتی قرار گرفته است. این روزهای پر از گرد و غبار دلتنگی روزی می‌گذرد و مردم در نهایت قضاوت خواهند کرد.

ربیعی افزود: به هر حال اتفاقات و فشارهایی رخ داده است. من در جایی صحبت کردم ولی امروز در سخنگویی نمی‌خواهم که به این بحث وارد شوم و شاید یکی از مشکلات ما همواره سخن نگفتن و عدم اطلاع‌رسانی بوده است.

وی عنوان کرد: دولتی که طی ۶ سال خود کارنامه قابل قبولی از زندگی و معیشت مردم و به طور نسبی اشتغال متوسط ۵۰۰ هزار شغل و قدرت خرید مردم را داشته است. چرا برخی نمی‌خواهند این عامل مهم را ببینند و آن را کتمان می‌کنند؟ چرا نمی‌خواهند تحریم و عامل تحریم و فشار زیادی که تحریم‌ها وارد کرد و مقاومتی که دولت انجام داد را ببینند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم صورت مساله را پاک کنیم و رنج مردم، ناراحتی و نگرانی مردم، زندگی‌های سخت را نبینیم. اما معتقدیم که این روزها خواهد گذشت و دولت تا آخرین لحظه به تعهد خود به مردم پایبند است و همه تلاش خود را برای عبور از این شرایط بکار خواهد بست.

از بررسی مجدد لوایح سی اف تی و پالرمو در مجمع قدردانی می‌کنیم

ربیعی درباره ارجاع مجدد تصمیم گیری درباره لوایح fatf به جلسات شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: بعید است این لوایح به جلسه سران سه قوه ارجاع شود، چون قبلا یک بار این موضوع در جلسه سران در دوره قبل از ریاست آقای رییسی بر قوه قضاییه بحث شده است و دیدگاه مشخصی نیز به استحضار رهبر معظم انقلاب رسیده است.
وی افزود: به هر حال همکاران من در دولت گزارشی از دور جدیدی از جلسات مجمع ارائه کردند که نشان می‌دهد با ترکیبی از دو کمیسیون بار دیگر بررسی دو لایحه سی اف تی و پالرمو در دستور مجمع قرار گرفته است. به هر حال ما از این تصمیم بررسی مجدد قدردانی می کنیم. آنچه مسلم است تصمیمات ما در این مقطع برای آینده ایران بسیار تعیین کننده و حساس است.

 منتظر تصمیم اعضای مجمع هستیم

ربیعی در ادامه گفت: چون فرصت زیادی وجود ندارد همین جا از همه کارشناسان و نخبگان رسانه ها و افراد دانشگاهی درخواست می‌کنم پیرامون این مساله به جای طرح دعواهای سیاسی بحث‌های فنی و کارشناسی را توسعه دهند.
وی افزود: همچنین از صدا و سیما درخواست می کنم اجازه دهند مخالفان و موافقان این موضوع  در آنجا حضور پیدا کنند و این مساله را بیشتر باز کنند. 
سخنگوی دولت گفت: مدیران ارشد و وزیران ما و کارشناسان بانک ملی و وزارت اقتصاد و بالاترین مقامات وزارت خارجه معتقد هستند که رفتن ایران در لیست سیاه مستقیما زندگی همه ایرانیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ربیعی افزود: همکاران ما در وزارت خارجه نیز معتقدند در صورت رفتن ایران در این لیست سیاه خارج شدن از آن کار مشکلی است و ما را درگیر کشورهایی می‌کند که با جمهوری اسلامی ایران دشمنی ذاتی داشته‌ و دارند و حتی برای دولت‌های آینده هم مشکل ساز خواهد بود.
ربیعی ادامه داد: کارشناسان امنیتی دولت هم معتقدند تحفظ‌های لازم برای حفظ مسایل مرتبط با امنیت ملی ما رعایت شده است به هر حال چین و روسیه هم  قطعا حفظ امنیت ملی خود را در این زمینه لحاظ کردند. 
وی اضافه کرد: کارشناسان سیاست خارجی ما هم معتقدند تصویب نشدن این لوایح باعث نوعی خودتحریمی است حتی مناسبات ما را با کشورهای دوست هم که بخواهند به ما کمک کنند با مشکل روبرو می‌کند.
سخنگوی دولت گفت: این نظر دولت است اما با احترام تمام به نظرات اعضای مجمع منتظر تصمیم آنها هستیم. البته امیدواریم اعضای مجمع هم در فضای آرامی در کنار بحث‌های کارشناسی بتوانند به جمع بندی برسند که مصلحت نظام است.

معوقات مالیاتی ۶۶ هزار میلیارد تومان است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص معوقات مالیاتی که بخشی از آن مربوط به ۱۰ شخص حقیقی و حقوقی است، اظهار داشت: گاهی وقت‌ها ابهاماتی را ایجاد می‌کنید که درست نیست. همه خبرنگاران می‌توانند چند گروه شده و پای سایت بنشینند، اسم ۶۰ میلیون به آنها داده می‌شود و می توانند بررسی کنند و این امکان وجود دارد.
ربیعی بیان کرد: در این مورد رقم دقیق و واقعی معوقات مالیاتی قابل وصول ما  ۶۶ هزار میلیارد تومان است که شامل ۴۴ هزار میلیارد تومان جرایم مالیاتی، ۲۲ هزار میلیارد تومان هم اصل مالیات است. من دقیقا به تفکیک این موارد را بیان می‌کنم.
 وی تصریح کرد: تحقق درآمد پیش‌بینی شده در بودجه با تاکید بر وصول مالیات معوقه است.
سخنگوی دولت درخصوص ابهام دیگر مالیاتی و اینکه شما این مقدار مالیات در بودجه گذاشته‌اید، آیا قرار است، فشار جدیدی به مردم وارد کنید، گفت: اتفاقا بخشی از تحقق این رقم مالیاتی که قرار داده‌ایم، برای وصول مالیات‌های معوقه است که در سطح برنامه‌های عملیاتی سازمان امور مالیاتی قرار دارد.
سخنگوی دولت با بیان این که امسال هم مبالغ قابل توجهی از معوقات مالیاتی وصول شده است،گفت: برخی از این معوقات مالیاتی، متعلق به شرکت هایی است که ستادهای تسهیل استان می‌گویند هم پول تامین اجتماعی و هم پول مالیات و حتی معوقات بانکی را فعلا نگیرید.
ربیعی اضافه کرد: برخی در حال قرارداد و قسط بندی هستند، برخی قلدری کرده و فرار می‌کنند و از راهکارهای فسادآمیز استفاده می‌کنند. قطعا یکی از برنامه های مهم پیش روی آقای دژپسند و همکاران وی در سازمان امور مالیاتی جلوگیری از فرارهای مالیاتی و گرفتن این مالیات‌ها هست.

فرایند قانونی استعفای رییس هلال احمر طی نشده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص ابهامات در ریاست هلال احمر اظهار داشت: اگر در توضیحات من در این خصوص نواقصی وجود دارد تحقیق می‌کنم و توضیحات بیشتری ارائه می‌دهم. تا جایی که اطلاع‌ دارم فرایند قانونی استعفا از جمله پذیرش آن از سوی رییس جمهوری هنوز طی نشده است که این مساله مهمی است.

ربیعی عنوان کرد: طبق اطلاع من، شورای عالی بدون رییس (حیث) جمعیت تشکیل شده و هنوز فرایند استعفای رییس هلال احمر قطعی نشده است. من روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت مطلع شدم که کاندیداهای خارج از شورای عالی نامه‌ای نوشته و اعتراض کرده‌اند که تعارض منافع پیش آمده و برخی از کاندیداها که عضو بودند در جلسه حضور داشتند و البته این اشکال را آنها گرفته‌اند. حدود ۲-۳ نفر کاندیدای دیگری هم که حضور داشتند نیز اعتراض کردند.

وی اضافه کرد: رییس جمهوری مجموعه این اعتراضات و مسائل را به معاونت حقوقی خود ارجاع دادند که وی براساس مستندات قانونی اعلام نظر کند. احتمالا ظرف یکی دو روز آینده معاونت حقوقی رییس جمهوری در این خصوص اعلام نظر می‌کند و تصمیم رییس جمهوری نیز براساس اعلام نظر معاونت حقوقی خواهد بود.

همه ۳۲ خدمه سانچی بر اثر آتش سوزی جان باخته‌اند

سخنگوی دولت درباره طرح ادعاهایی از سوی یک شبکه خارجی فارسی زبان درباره طرح شکایت خانواده جانباختگان نفتکش سانچی در دادگاه‌های فدرال آمریکا، گفت: نفتکش سانچی دی ماه ۹۶ با یک کشتی چینی حامل غلات تصادف کرد و در آب‌های چین غرق شد. متاسفانه با وجود تلاش‌های گسترده ، هر ۳۲ خدمه سانچی بر اثر آتش‌سوزی در فاصله زمانی حدود ۲ تا ۳ دقیقه  جان خود را از دست دادند.

ربیعی با اشاره به حرارت بالای هزار درجه آتش سوزی در نفتکش سانچی اظهار داشت: در همان مرحله اول بر اثر استنشاق گازهای سمی خدمه جان باختند و دو سه جسدی که به دست آمد در عرشه بودند و در زیرکشتی نبود و به همین دلیل پیکر آنها قابل رویت شد، اما این پیکرها کاملا سوخته و آب شده بودند.

وی افزود: یکی از حوادث تلخ زندگی من پی‌گیری و نظارت بر حادثه نفکش سانچی بود، صدای «یا حسین»هایی که می گفتند، صداهایی از آغاز که علامت کاپیتان و یا افسرکه اعلام خطر می‌کند و در جعبه سیاه سانچی ضبط شده و مشخص است.

سخنگوی دولت افزود: پاناما، چین، بنگلادش و هنگ کنگ در محاکم قانونی بخاطر بیمه موضوع را بررسی کردند و کارگروه مشترکی تشکیل شد و گزارش خود را نیز ارائه کرد.

طرح برخی ادعاها نمک پاشیدن به زخم خانواده‌های جانباختگان سانچی است

سخنگوی دولت گفت: آنچه مسلم است و بر اساس گزارش‌های همان زمان، تعدادی از افراد نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند و ‌بسیار طبیعی است؛ برخی هم شواهد و ادعا کردند که تلفن‌های خدمه در حال زنگ خوردن است که موضوع را وزارت اطلاعات پی گیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امکان زنده بودن خدمه نفتکش سانچی وجود نداشته است، گفت: سوال اینجاست که چه معنایی دارد که مثلا جمهوری اسلامی ایران شهروندان خود را برای چه و علیه چه چیزی پنهان کند؟ هیچ شرط عقلی وجود ندارد که ایران این خدمه را  در یک جزیره ای در گوشه‌ای از کشور چین نگهداری ‌کند.

سخنگوی دولت با تسلیت و ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های جانباختن سانچی، گفت: تکلیف رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشال به عنوان یک پترورسانه مشخص است که معمولا این موارد را تکرار می‌کند؛ ورود مجدد به حادثه سانچی نمک پاشیدن به زخم خانواده‌های جانباختگان این حادثه است.

آمریکا از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران درخصوص مصوبه کنگره آمریکا درباره مسلمان چین اظهار داشت: متاسفانه این مساله را مطالعه نکرده‌ام و اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم. ولی معمولا آمریکا از نقض‌کنندگان بزرگ حقوق بشری است و حقوق بشر مانند اهرمی برای کشورهایی است که از آن تبعیت نکنند.

ربیعی گفت: برخی از کشورها که همپیمان این کشور هستند و آمریکا نفت آنها را می‌برد بزرگترین جنایات هم در آن کشورها اتفاق می‌افتد، اما هیچ واکنشی از آمریکا نمی‌بینیم.

وی بیان کرد: ممکن است یک نهاد حقوق بشری و یا جامعه مدنی آمریکا غیر از دولت آمریکا، واکنشی در این خصوص نشان بدهد ولی معمولا در این زمینه دولت آمریکا واکنشی صورت نمی‌دهد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته من در این خصوص اطلاعاتی ندارم ولی از آنجایی که رفتارشناسی آمریکا را می‌دانیم اینطور به نظر می‌رسد که این هم بخشی از نارضایتی آمریکا از رفتار سیاسی آن کشورهاست که چنین مواضعی اتخاذ می‌کنند.

از «تحریم جایگزین جنگ» براحتی عبور نکنیم

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود تحلیل و ریشه‌یابی مسائل اجتماعی جامعه را یک  ضرورت بسیار مهم دانست و از تمام نخبگان و صاحب‌نظران دعوت کرد تا در این زمینه به دولت کمک کنند.

سخنگوی دولت افزود: مسایل معیشتی، اشتغال، احساس نابرابری و حاشیه‌نشینی یک بخش از مسائل مهم جامعه، فقدان توسعه و نرخ رشد کم در سایر حوزه‌ها در چهل سال گذشته وهمچنین از طرف دیگر مسائل تحریم، شکل‌گیری افکارعمومی و انتظار اززندگی‌های جدید، جایگاه خاصی در مطالعات اجتماعی دارد.

وی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از تروریسم اقتصادی که آمریکا می گوید «ما آن را جایگزین جنگ کردیم» به راحتی عبور کنیم، این فقط تحریم نیست که اگر توجه نکینم چنین تحلیلی ساده انگارانه است و نباید از آن غافل شویم.

ربیعی با تاکید بر این که باید با تحلیل صحیح از تبعات تحریم درسی برای آینده و فردای کشور داشته باشیم، گفت: مردم برای ما مهم هستند، برای آمریکا مهم نیست که هزاران کودک در عراق بر اثر کمبود شیرخشک بمیرند؛ اما ریختن یک قطره خون از بینی یک ایرانی برای ما مهم است، و دراین مسائل قطعا نیازمند ریشه‌یابی وعلت‌یابی مسایل اجتماعی هستیم.

وی با بیان این که در تحلیل‌های مسائل اجتماعی نباید یک سونگری شود،افزود:باید سهم هر کدام از عواملی که ناامنی را در جامعه گسترش داده است، مشخص شود و نباید واقعیت‌های اجتماعی را  فراموش کنیم.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما