plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۶۴۹۰

افتتاح مقر فرماندهی مشترک قطر و ترکیه در دوحه

مقر فرماندهی مشترک قطر و ترکیه در پایگاه نظامی "خالد بن ولید" در دوحه با حضور وزیران دفاع دو کشور افتتاح شد. قطر به عنوان کشور متحد راهبردی ترکیه در شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود.
افتتاح مقر فرماندهی مشترک قطر و ترکیه در دوحه
به گزارش ایصال نیوز، خبرگزاری دولتی قطر (قنا) از افتتاح این مرکز با حضور "خالد العطیه" و "خلوصی آکار" وزیران دفاع قطر و ترکیه خبر داد. براساس این گزارش، طرفین در حاشیه افتتاح این مرکز، روابط نظامی بین دو کشور و راههای توسعه آن را بررسی کردند.

"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه در جریان سفر اواخر نوامبر ( ۴ آذر ۹۸) به دوحه برای شرکت در پنجمین نشست شورای عالی راهبردی دو کشور از تشکیل دومین پایگاه نظامی کشورش در قطر با نام "خالد بن ولید" خبر داد. وی در جریان دیدار از نخستین پایگاه نظامی کشورش در قطر با نام "طارق بن زیاد" گفت: فرقی میان امنیت کشورش با امنیت قطر وجود ندارد.

اردوغان تاکید کرد: برخی خواستار بستن پایگاه نظامی ترکیه در دوحه شدند، اما آنها نمی دانند که ما در شرایط سخت و دشوار دوست قطر هستیم. رییس جمهوری ترکیه ضمن اعلام تاسیس پایگاه نظامی جدید این کشور در قطر با نام خالد بن ولید، درباره فرماندهی نیروهای مشترک ترکیه و قطر گفت: این نیروها الگویی برای نشان دادن روح صداقت و راستگویی در روابط میان کشورها و نه نتیجه سیطره بر منافع یکدیگر است.

اردوغان تاکید کرد که هدف فرماندهی نیروهای مشترک برقراری ثبات و صلح نه تنها در قطر بلکه در سراسر منطقه خلیج فارس است. قطع روابط با ترکیه از جمله ۱۳ شرطی بود که عربستان، امارات، بحرین و مصر برای از سرگیری روابط با قطر مطرح کردند.

قطر به عنوان کشور متحد راهبردی ترکیه در شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود و روابط دو کشور به ویژه بعد از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۱۵ خرداد سال ۹۶ در همه زمینه ها گسترش بیشتری یافته است. ترکیه در اکتبر ۲۰۱۵ سربازان خود را به پایگاه نظامی "طارق بن زیاد" که زیر فرماندهی مشترک آنکارا - دوحه فعالیت دارد، اعزام کرد. از آن روز تاکنون سربازان قطری و ترک حاضر در این پایگاه روزانه مشغول تمرین عملیات نظامی هستند. گفته می شود اکنون بیش از ۵ هزار نظامی ترکیه در خاک قطر مستقر هستند.

 حجم مبادلات تجاری دو کشور از یک میلیارد دلار عبور کرده است. برآورد می شود قطر حدود ۲۰ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده است. گاز مایع که قطر بزرگترین صادرکننده آن در جهان است، ‌از مهمترین اولویت های آنکارا در روابط با دوحه به شمار می رود. مرداد ۹۷ و همزمان با تشدید تنش میان ترکیه و آمریکا، امیر قطر به ترکیه رفت و اعلام کرد که ۱۵ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر گفت: این سرمایه گذاری به صورت بسته ای از پروژه های اقتصادی، سرمایه گذاری و سپرده خواهد بود.

انتهای پیام/*
۴
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما