plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
کد مطلب : ۶۴۷۵

وزیر دفاع آمریکا: چین اولویت اول و روسیه اولویت دوم ماست

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در یک اندیشکده ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های واشنگتن علیه پکن و مسکو اعلام کرد، چین و روسیه به ترتیب اولویت‌های اول و دوم پنتاگون در جهان هستند.
وزیر دفاع آمریکا: چین اولویت اول و روسیه اولویت دوم ماست
وزیر دفاع آمریکا ( رئیس پنتاگون) ضمن حضور در نشست اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» و سخنرانی در آن مدعی شد، پکن و مسکو حاکمیت کشورهای کوچک و همسایگان خود را نقض و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

به گزارش روزنامه «ساوت چاینا مرنینگ پُست»، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در ادامه لفاظی‌های تند اخیر خود علیه چین و روسیه، این بار در نشست شورای روابط خارجی آمریکا مستقر در نیویورک گفت: «امروز، نظم قانون محور بین‌المللی که آمریکا و متحدانش به سختی برای ایجاد آن تلاش کردند، مورد آزمون قرار گرفته است».

او که پیش از این در مناسبت‌ها و سخنرانی‌های مختلف، مهم‌ترین اولویت وزارت دفاع آمریکا در جهان را مقابله با «تهدیدات چین و روسیه» خوانده است، در سخنرانی برای این اندیشکده گفته است: «اکنون، در درجه اول چین و در درجه دوم روسیه، اولویت‌های اصلی وزارت دفاع (آمریکا) است».

وزیر دفاع آمریکا مدعی شد: «هر دوی این کشورها (چین و روسیه) به سرعت در حال نوسازی کردن نیروهای مسلحشان و توسعه توانمندی‌ها در حوزه‌های فضا و سایبر هستند و به لطف تقویت توان ارتش‌هایشان جسورتر شده‌اند. پکن و مسکو نه تنها در حال نقض حاکمیت کشورهای کوچک‌تر هستند بلکه به منظور سودجویی خودشان در تلاش برای تضعیف قوانین و هنجارهای بین‌المللی هم هستند».

وی افزود: «تلاش‌های وقیحانه چین برای ارعاب کشورهای کوچک‌تر و اعمال ادعاهای دریایی نامشروع، همسایگانش را تهدید و ثبات بازارهای منطقه را تضعیف می‌کند و ریسک فقر را افزایش می‌دهد».

به ادعای اسپر، اقدامات چین در دریای چین جنوبی حاکی از عدم مراعات کردن هنجارهای موجود بین‌المللی و نقض وضع موجود در منطقه است.

مارک اسپر پیشتر هم در یک سخنرانی در خصوص تهدیدات جهانی که واشنگتن با آن مواجه است، چین و روسیه را تهدیدات اصلی خوانده بود و ضمنا اتهام‌زنی‌های بی سندی علیه ایران مطرح کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا در حالی این حرف‌ها را مطرح کرده که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور بامداد امروز شنبه از مرحله نخست توافق تجاری با چین و لغو تعرفه‌هایی که قرار بود از روز یکشنبه بر ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع شود،‌ خبر داد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما