plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۶۲۸۰

پوتین: روسیه آماده تمدید پیمان هسته‌ای با آمریکا است

رئیس‌جمهور روسیه آمادگی کشورش را برای تمدید یک پیمان هسته‌ای با آمریکا که فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود اعلام کرد.
پوتین: روسیه آماده تمدید پیمان هسته‌ای با آمریکا است
به گزارش ایصال نیوز، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه گفته کشورش آماده است قبل از پایان سال جاری میلادی پیمان «نیو استارت» با آمریکا برای کنترل سلاح‌های هسته‌ای را تمدید کند.

پیمان «نیواستارت» فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. این پیمان، آخرین توافق کنترل تسلیحاتی مهم میان روسیه و آمریکا است.

پوتین که در جلسه‌ای با حضور مقام‌های نظامی حضور داشت گفت روسیه بارها پیشنهاد تمدید این پیمان را به آمریکا داده اما پاسخی از طرف مقابل دریافت نکرده است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «روسیه آماده تمدید فوری پیمان نیواستارت قبل از پایان سال و بدون هیچ پیش‌شرطی است.»

پیمان نیواستارت در سال ۲۰۱۰ میان «باراک اوباما» و «دیمیتری میدویدیوف»، روسای جمهور وقت آمریکا و روسیه امضا شد. این پیمان جایگزین معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت» شد که در سال ۱۹۹۱ منعقد و دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد.

این پیمان دو کشور را ملزم می‌کند تعداد کلاهک‌های هسته‌ای مستقر خودشان را به بیش از ۱۵۵۰ کلاهک افزایش ندهند. شمار موشک‌ها و بمب‌افکن‌های مستقر دو طرف نیز نباید از ۷۰۰ فروند تجاوز کند.

با انقضای نیواستارت، آمریکا و روسیه برای اولین بار بعد از چند دهه هیچ محدودیتی برای افزایش زرادخانه هسته‌ای خودشان نخواهند داشت. پوتین و سایر مقام‌های روسیه بارها از بی‌میلی واشنگتن برای تمدید نیواستارت ابراز نگرانی کرده‌اند.

پوتین پنجشنبه گفت: «طرح ما روی میز قرار دارد، اما هیچ پاسخی از شریکانمان نگرفته‌اند.»

در واشنگتن یک مقام ارشد پنتاگون با یادآوری انقضای این توافق در فوریه ۲۰۲۱ گفت آمریکا عجله‌ای برای تمدید آن ندارد. «جان رود»، معاون وزیر دفاع آمریکا در یک جلسه استماع در مجلس سنا گفت واشنگتن به دنبال مجاب کردن چین و روسیه جهت آغاز کردن مذاکراتی بر سر معاهده‌ای جامع‌تر نسبت به نیواستارت است.

رود گفت: «اگر ایالات متحده با تمدید این معاهده در حال حاضر موافقت کند از احتمال مجاب کردن روسیه و چین برای ورود به مذاکرات بر سر یک توافق گسترده‌تر کاسته می‌شود.».

انتهای پیام/*
 
۲
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما