plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۶۲۴۸
در دیدار با نمایندگان تشکل‌های کشاورزی استان اصفهان

رئیسی: حق‌آبه باید با مشارکت و مشورت خود کشاورزان به رسمیت شناخته شود

قانون و مقررات باید حامی کشاورز باشد
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حق‌آبه و حق مالکانه باید با مشارکت و مشورت خود کشاورزان و تولیدکنندگان به رسمیت شناخته شود و مورد احترام باشد.
رئیسی: حق‌آبه باید با مشارکت و مشورت خود کشاورزان به رسمیت شناخته شود
به گزارش ایصال نیوز، رئیس دستگاه قضا در دیدار با نمایندگان تشکل‌های کشاورزی استان اصفهان، با بیان اینکه داعیه بنده در سفرهای استانی دیدن و شنیدن نظرات مختلف از نزدیک است و اعتقاد دارم مسئولان باید در کنار گفته‌ها، شنیده‌هایی هم نسبت به اقشار مختلف جامعه داشته باشند، گفت: گفته‌های کشاورزان حاضر در جلسه بر اطلاعات بنده نسبت به مسائل و مشکلات کشاورزان در استان اصفهان افزود.

استقلال اقتصادی بدون خودکفایی کشاورزی امکانپذیر نیست

وی با تاکید براینکه استقلال اقتصادی بدون خودکفایی کشاورزی امکانپذیر نیست، تصریح کرد: باید در کشاروزی به خودکفایی برسیم و زمینه آن کاملا موجود است.

آیت الله رئیسی افزود: استان اصفهان در برخی از تولیدات مقام اول و یا دوم را دارد و این تضمین وجود دارد که اگر به کشاورزی در این استان توجه شود، این امر نه فقط در تامین نیاز‌های کشور بلکه در بخش صادرات نیز بتواند حرف اول و برتر را داشته باشد.

قانون و مقررات باید حامی کشاورز باشد

رئیس قوه قضاییه، کشاورزی، خودکفایی و توجه به آن را نیازمند حمایت قانونی دانست و اظهار کرد: قانون و مقررات باید حامی کشاورز باشد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه بحث سوء مدیریت مصرف آب باید به حُسن مدیریت مصرف آب تبدیل شود، ادامه داد: البته کاهش نزولات آسمانی داشته‌ایم و برخی از مناطق در خط خشکسالی قرار گرفته است و نمی‌توان به آن بی توجه بود و می‌توان با اقداماتی آن را کاهش داد.

حق‌آبه باید با مشارکت و مشورت خود کشاورزان به رسمیت شناخته شود

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حق‌آبه و حق مالکانه باید با مشارکت و مشورت خود کشاورزان و تولیدکنندگان به رسمیت شناخته شود و مورد احترام باشد.

وی با اشاره به پیشگیری از تخلفات محیط زیستی در جنگل‌ها و منابع طبیعی و نقش مرزبانی که سازمان‌های مسئول در این رابطه به عهده دارند، گفت: سازمان محیط زیست، سازمان جنگلبانی و سازمان‌هایی که مسئول حفظ این ذخایر ملی هستند، باید در این زمینه مرزبانی کنند و نباید بگذارند مرز‌های این ذخایر ملی مورد تعرض قرار گیرد و از هرگونه تعرض به این منابع باید پیشگیری کنند.

موانع تولید به شکل قانونمند از پیش پای تولید کننده و کشاورز برداشته شود

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: موانع تولید به شکل قانونمند باید از پیش پای تولید کننده و کشاورز که حقیقتا مولدی افتخار آفرین برای کشور است، برداشته شود. کشاورزی عبارت است از تولید محصول مورد نیاز مردم که به صورت روزانه و ساعتی مورد نیاز مردم است. خداوند متعال به این کشور برکت آب، خاک، هوای مناسب داده است و همانطور که آقای استاندار گفتند ما هوای سردسیری و گرمسیری در استان داریم که می‌توانیم بررسی کنیم که در این هوا چه چیز‌هایی می‌تواند رشد کند.

وی با بیان اینکه باید حمایت قانونی از کشاورزان صورت گیرد، تاکید کرد: حمایت قانونی یعنی قوانین، حامی کشاورزی و تولید در عرصه کشاورزی باشد. همچنین لازم است حمایت مالی از کشاورزان، پرداخت تسهیلات مورد نیاز به آن‌ها و تولید کنندگان مورد توجه باشد.

آیت الله رئیسی گفت: حمایت مالی یک امر ضروری است؛ یعنی کشاورزی باید از اولویت برخوردار باشد، زیرا امروز مساله خودکفایی کشاورزی بسیار مهم است. حتی توجه به صنعت نیز نباید ما را از توجه به کشاورزی غافل کند.

توجه به صنعت نباید مسئولان را از کشاورزی غافل کند

رئیس قوه قضاییه افزود: البته که باید به صنعت توجه شود؛ اما صنعت که جای کشاورزی را نمی‌گیرد؛ صنعت جای خودش را دارد؛ کشاورزی نیز جای خود را؛ لذا توجه به صنعت نباید مسئولان را از کشاورزی غافل کند.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت حمایت قضایی از کشاورزان یادآور شد: حتما حمایت قضایی باید نسبت به کشاورزان وجود داشته باشد؛ لذا من پیشنهاد آقایان در ارتباط با شورای حل اختلاف را اقدام پسندیده‌ای می‌دانم و موافق آن هستم. حتما شورای حل اختلاف کشاورزان به صورت تخصصی تشکیل و تاسیس شود. در همین زمینه از کشاورزان و ریش سفیدان استفاده کنند تا خیلی از مسائل را در همان شورا‌ها حل و فصل کنند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از کشاورزی گفت: این موضوع برکسی پوشیده نیست؛ یعنی باید سیاست‌های حمایتی دولت از کشاورزان حرف اول را بزند این یک ضرورت است و همه سیاست‌ها باید در جهت حمایت دولت از کشاورزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم حمایت، یعنی حمایت همه جانبه؛ همچنین کشاورزان عزیز ما نیز باید این کشاورزی سنتی را که الان در حال انجام آن بوده و البته بسیار ارزشمند است، با دانش نوین همراه کنند تا مکانیزه شود و مصرف آب نیز به نحوی صورت گیرد تا جلوی اسراف هم گرفته شود.

آیت الله رئیسی گفت: امروزه روش‌های آبیاری در کشاورزی وجود دارد، در همین استان کار‌های خوبی انجام شده است که باید به سمت کشاورزی مکانیزه و استفاده از دانش نوین در کشاورزی سوق داده شود.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: امروزه دانشکده‌های کشاورزی در این استان فعال هستند و فرهیختگان و جوان‌های دانشمند در این بخش صاحبنظر هستند که این‌ها می‌توانند در کنار کشاورزان نظر دهند و به آن‌ها کمک کنند. یعنی جوان‌هایی که بچه‌های همین روستا‌ها و شهر‌ها هستند و به دنبال کسب علم و دانش رفته‌اند، می‌توانند با استفاده از فناوری جدید و دانش نوین، کشاورزی را به یک نقطه مطلوب‌تر برسانند.

آیت الله رئیس یادآور شد: نکته بعد مساله خرید تضمینی محصولات کشاورزی است که امر درستی است و قانون هم آن را پیش بینی کرده و در قوانین نیز آمده است. خرید تضمینی چه نسبت به محصولات کشاورزی، چه نسبت به دام و چه نسبت به محصولات دیگر، امری است که کشاورز را مطمئن می‌کند که نوسان بازار هیچگونه تاثیری بر تولید وی ندارد؛ بلکه تولید او روز به روز رو به افزایش است؛ زیرا یک بخش حمایتی در دولت وجود دارد و با امکانات و تسهیلات دولت بحث خرید تضمینی صورت می‌گیرد.

حمایت از کشاورزی به عنوان خرید تضمینی محصولات کشاورزی امری قانونی است

وی افزود: ما یقین داریم که برخی از محصولات کشاورزی ما یعنی گندم که امروز مساله آن مطرح است اگر از کشاورز خریداری نشود، باید این گندم را با قیمت بالاتر وارد کشور کنیم؛ زیرا نیاز کشور به گندم امر روشنی است و میزان تولید آن مشخص است.

رئیس دستگاه قضا گفت: در سال‌های اخیر با تلاش کشاورزان وضع تولید گندم ما به جایی رسید که استقلال کشاورزی ما و استقلال کشورمان در تولید گندم در مقطعی اعلام شد و اگر این محصول خریداری نشود، دست دلالان می‌افتد و این گندم را از کشور خارج می‌کنند؛ سپس ما نیز نسبت به مصرف گندم کشور دچار مشکل می‌شویم و این مبلغی را که باید به کشاورز بدهیم، به شکل افزون تری به افراد دیگر پرداخت خواهیم کرد و گندم را وارد می‌کنیم.

وی ادامه داد: حمایت از کشاورزی به عنوان خرید تضمینی محصولات کشاورزی امری قانونی است و یک وظیفه است و منابع کشور را صرف منافع مردم خواهد کرد نه خرج موارد دیگر.

تعیین هیات ویژه‌ای برای حل مشکلات کشاورزان

آیت الله رییسی بیان کرد: نکته دیگر مربوط به مسئله آب و رای دیوان عدالت اداری و تصمیمات شورای عالی آب و شورای  عالی امنیت ملی است. به نظرم باید یک بازنگاهی نسبت به آن حتما داشته باشیم. پیشنهاد من این است که هیاتی از افراد که ذی مدخل در این زمینه هستند تشکیل شود؛ هیاتی با عضویت معاون اول قوه قضاییه، جناب آقای محسنی اژه‌ای که هم نسبت به موضوع آشنایی و هم مسئولیت دارند، رییس بازرسی کل کشور که مسئول نظارت بر دستگاه هاست، رییس دیوان عدالت اداری، وزیر نیرو، استاندار اصفهان، رییس کل دادگستری اصفهان، نماینده کشاورزان در حوزه‌های مختلف، رییس شورای نمایندگان استان و آقای محسنی اژه‌ای این جلسه را تشکیل دهند و کار پیگیری شود.

وی افزود: تمام افراد ذی مدخل از قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی در آن هیات باشند و این کارگروه با ریاست جناب آقای محسنی اژه‌ای کار را دنبال کند. وزیر نیرو هم عضو کارگروه باشند. در این کارگروه هم بخش‌های مختلف اجرایی و هم مسئولان نظارتی باید حضور داشته باشند تا کار را به یک سامانی برسانیم و مسائل مطرح شده، دنبال شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: پیگیری این قضیه این است که این کارگروه کار را دنبال کند و به یک نتیجه برساند و ظرف مدت کوتاهی عزیزان هم از نتایجش مطلع باشند و هم دولت در جریان پیگیری این قضیه قرار بگیرد. نمی‌خواهیم بگوییم این جلسه میخواهد حکمی صادر کند؛ نه؛ کار را دنبال کنید که ببینیم گیر کار کجاست. کجای کار مشکل وجود دارد. چه بخشی از آن مربوط به شورای عالی آب است؛ چه بخشی از آن مربوط به دیوان عدالت اداری است و بالاخره مسئولین در راس باید نسبت به این مسأله به تصمیمی برسند. تصمیم عادلانه‌ای که هرکس به حقش برسد و کشاورز هم بتواند بدون دغدغه کار کشاورزی را دنبال کند. بارش هم یکسان نیست؛ یک وقت ما سال پرآبی داریم یک سال سال کم آبی. یک وقت نزولات آسمانی جوری است که زاینده رود پر از آب می‌شود و یک وقت هم ممکن است مشکل داشته باشد. در هر فرضی این موضوع قابل بررسی است.

آیت الله رییسی گفت: نکته دیگر در ارتباط با مسأله واردات است. فرمایشات مقام معظم رهبری با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را شاهد بودید. ایشان نکات بسیار محوری فرمودند، هم برای شما که در عرصه تولید فعالیت می‌کنید و هم مسئولین وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و هم برای ما بعنوان مجموعه قضایی. همه مخاطب ایشان بودیم و کسی نمی‌تواند بگوید که رهبر معظم انقلاب با کسی دیگر حرف زدند؛ نه؛ ایشان با همه ما حرف زدند و همه موظف به اجرای فرمایشان ایشان هستیم. ایشان در رابطه با مسأله واردات اشاره کردند که کالایی که در کشور تولید می‌شود و امکان تولیدش هست، چرا باید وارد کنیم. یعنی پولی که می‌خواهد به واردات داده شود، اگر به مولد و سرمایه گذار داده شود، به نفع کشور، به نفع تولید، به نفع رونق تولید و به نفع اشتغال است و ما یک قدم به طرف استقلال اقتصادی گام برمی‌داریم.

دلالی و واسطه‌ها موضوعی هستند که هم قیمت را افزایش می‌دهند و هم تولید را دچار مشکل می‌کنند
وی ادامه داد: همانطور که آقایان اشاره کردند، اقتصاد مقاومتی در حال تحقق است و این امر کاملا درستی است. اجرای منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با کاهش واردات آن دسته از کالا‌ها به ویژه در حوزه کشاورزی که امکان تولید آن به دست کشاورزان هست، جلوه‌ای از تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه واردات این اقلام، نه با سیاست‌های مصوب نظام می‌سازد، نه با رهنمود‌های رهبری و نه با قوانینی که تحت عنوان برنامه توسعه تصویب می‌شود. باید حتما بخش‌های اجرایی و نظارتی دنبال آن باشند که این کار دنبال شود و مورد پیگیری قرار گیرد.

آیت الله رییسی با اشاره به مسئله واسطه‌ها و دلالان، تصریح کرد: بار‌ها کشاورزان گفته‌اند که آنچه در زمین تحویل می‌دهیم با آن مبلغی که دست مصرف کننده می‌رسد فاصله بسیار دارد و معلوم است که این وسط دلالان و واسطه‌ها هستند.

وی ادامه داد: باید باز نگاهی نسبت به این قضیه بین تولید و مصرف در جهت کوتاه کردن این فاصله به نحوی که به نفع کشاورز و به نفع مصرف کننده باشد، صورت گیرد؛ این حمایت ایجاب می‌کند که ما هم به تولید و تولیدکننده و هم به مصرف و مصرف کننده نگاه کنیم. دلالی و واسطه‌ها موضوعی هستند که هم قیمت را افزایش می‌دهند و هم تولید را دچار مشکل می‌کنند.

برای کسانی که امکان بیان خواسته حق خودشان را ندارند کاملا باید در‌ها باز باشد
وی با تاکید بر تکریم نسبت به کشاورز، تصریح کرد: باید در دستگاه قضایی به گونه‌ای عمل کنیم که اگر کسی پول نداشت وکیل بگیرد و زبان حقوقی هم نداشت که حق خود را بیان کند، درب دادگستری آنچنان روی او باز باشد که با سعه صدر و روی گشاده و با کرامت و صداقت و روحیه خدمت به مردم با او برخورد شود تا آن کسی که امکان ندارد حرف حقوقی خود را درست بزند، بتواند حق خودش را بگیرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه به مردم باید حقیقتا احترام گذاشت، نه به صورت تشریفاتی، گفت: کرامت به کشاورز، کرامت نسبت به تولیدکننده و ارباب رجوع در همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری کشور و از سوی همکاران در دستگاه قضایی باید مورد توجه قرار گیرد. برای کسانی که امکان بیان خواسته حق خودشان را ندارند کاملا باید در‌ها باز باشد و توجه‌ها به نحوی معطوف شود که مردم احساس کنند کاملا می‌توانند در مجموعه اداری کشور به حق خودشان برسند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش گفت: قانون وقتی تصویب شود باید اجرایی گردد؛ قانون ضعیف را اجرا کردن بهتر از بی قانونی است. اگر قانونی در زمینه فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، توجه به کشاورز، تولید و دادن تسهیلات در مجلس تصویب شد حتما باید اجرا شود نمی‌توان فقط آن را بیان کرد، اما به اجرا درنیاورد لذا باید این قوانین مورد اجرا قرار گیرد.

انتهای پیام/*
۶
مرجع : میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما