plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۶۲۴۶
با هدف حل بحران سیاسی لبنان

درخواست میشل عون از پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر

توافق اولیه با نخست‌وزیری «خطیب»
رئیس‌جمهور لبنان از نمایندگان پارلمان خواست تا دوشنبه هفته آتی در خصوص انتخاب نخست‌وزیر تشکیل جلسه دهند. معترضان لبنانی هم ضمن انتقاد از میشل عون و طبقه سیاسی حاکم، همچنان به تظاهرات و تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند.
درخواست میشل عون از پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر
به گزارش ایصال نیوز، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان امروز (چهارشنبه) از نمایندگان پارلمان این کشور خواست تا دوشنبه هفته آتی برای مشورت درباره انتخاب نخست‌وزیر تشکیل جلسه دهد.

به نوشته وبگاه النشره، رئیس جمهور لبنان صبح دیروز نیز پس از دیدار «سمیر الخطیب» از نزدیکان الحریری گفت که این کشور روزهای آینده شاهد تحولات مثبتی خواهد بود.

پنج هفته پس از استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان امروز (چهارشنبه) منابع لبنانی اعلام کردند، توافق اولیه بر سر نخست‌وزیری «سمیر الخطیب» از نزدیکان الحریری حاصل شده است.

شبکه الجزیره نیز امروز به نقل از منابع لبنانی اعلام کرد، توافق اولیه بر سر تشکیل دولت تکنو-سیاسی در لبنان با نخست‌وزیری «سمیر الخطیب» و بدون حضور «جبران باسیل» وزیر خارجه به دست آمده است.

با این وجود «نجیب میقاتی»، «فواد سنیوره» و «تمام سلام» نخست‌وزیران پیشین لبنان امروز در بیانیه‌ای با انتقاد از رایزنی‌های «میشل عون» برای انتخاب نخست‌وزیر مدعی شدند که اقدامات عون خلاف قانون اساسی لبنان است که این ادعا با پاسخ دفتر رئیس‌جمهور لبنان همراه بود.

بر اساس گزارش روزنامه «النهار»، «نجیب میقاتی»، «فواد سنیوره» و «تمام سلام» نخست‌وزیران پیشین لبنان امروز در بیانیه‌ای هشدار دادند، هر نامزد نخست‌وزیر تا قبل از آنکه مأمور به تشکیل دولت نشده، نباید وارد رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت شود.

نخست وزیران سابق، در ادامه تحولات و برخی دیدارهای اخیر را نقض توافق «طائف» (که برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان صادر شد) خواندند و گفتند، این اقدام تعرض آشکار به اختیارات نمایندگان پارلمان نیز هست زیرا آنها باید پس از رایزنی‌های پارلمانی الزام آور نخست‌وزیر را مشخص کنند.

این سه نفر در ادامه خواستار «توقف این سیرک مضحک» و احترام به قانون اساسی لبنان شدند.

پاسخ به این بیانیه، دفتر ریاست‌جمهوری لبنان هم بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، اگر نخست‌وزیران سابق متوجه پیامدهای منفی تسریع در رایزنی‌های پارلمانی بودند این بیانیه را صادر نمی‌کردند.

گفتنی است، معترضان لبنانی هم ضمن انتقاد از میشل عون و طبقه سیاسی حاکم، همچنان به تظاهرات و تجمعات اعتراضی خود میدانها و خیابانهای اصلی در بیروت و سایر شهرهای لبنان ادامه می دهند. 

انتهای پیام/*
۲
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما