plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
کد مطلب : ۶۲۲۰
در دیدار جمعی از معلولان کشور

رئیس جمهور: قانون حمایت از معلولین را به حول قوه الهی اجرایی و عملیاتی می کنیم

وظیفه ما توانمندسازی و دادن فرصت برابر است
دکتر روحانی گفت: قانون حمایت از معلولین را به حول قوه الهی اجرایی و عملیاتی می کنیم و در همین امسال که سال بسیار سخت ما بود بیش از هزار میلیارد تومان برای اجرای همین لایحه ای که امسال آیین نامه های آن نوشته شده در هفته های اخیر پرداخت کردیم.
رئیس جمهور: قانون حمایت از معلولین را به حول قوه الهی اجرایی و عملیاتی می کنیم
به گزارش ایصال نیوز از ریاست جمهوری، متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

بسیار ساعت ارزشمندی برای من بود که در محضر شما عزیزانی که دارای نوعی معلولیت هستید در خدمت و محضرتان باشم و از بیانات برخی از عزیزان استفاده و بهره‌برداری کنم.

شاید مهمترین مسأله در این زمینه مسأله دید و نگاه مسئولین و مردم نسبت به این جامعه باشد. جامعه‌ای که افرادش دارای نوعی معلولیت هستند.

عدد این جامعه حدود 10 درصد هم در جوامع دیگر و هم در ایران، جمعیت 10 درصدی است. نگاه ما به این بخش از جامعه باید نگاه انسان‌های والا و فرهیخته‌ای باشد که کمی با مشکلات بیشتر زندگی را می‌گذرانند.

فرق بین این جامعه و بقیه جوامع انسانی این است که این بخش از جامعه با سختی و فشار بیشتر، زندگی خودشان را می‌گذرانند و ممکن است دارای محدودیت‌هایی در فعالیت‌ها باشند.

مقام و جایگاه این عزیزان از دید اسلامی، انسانی و اجتماعی با سایر افراد متفاوت نیست. هیچ‌گونه محرومیتی که از لحاظ اجتماعی و شغلی و فعالیت علمی مد نظرمان است، نباید برای این عزیزان باشد.

اگر وزارتخانه‌ای که همانطور که بعضی از عزیزان بیان کردند محدودیتی را قایل شده، که آن محدودیت دقیق نیست و ناصواب است، وزیر محترم رفاه این را دنبال کند و ما نقص را برطرف کنیم ممکن است در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بخش‌های اجرایی نقایصی وجود داشته باشد، این نقایص را باید برطرف کنیم.

این جای افتخار برای ما است که در کنکور سراسری بیان کردند که 14 نفر از این جامعه دارای رتبه دو رقمی بودند و انسان‌های شایسته‌ای که می‌توانند در دانشگاه‌های برتر کشور حضور داشته باشند.

همه عزیزانی که اینجا خدمت‌شان بودیم و مطالب خودشان را بیان کردند، شخصیت‌های فرهیخته‌ای بودند، شخصیت‌هایی بودند که دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و با منطق و بیان بسیار درست مطالب‌شان را مطرح می‌کردند.

برای دولت افتخار است که بتواند برای مردم، مخصوصاً جوامعی که دارای محدودیت بیشتری هستند، چون ما همه دارای محدودیت هستیم، هیچ انسانی نیست که نامحدود باشد، همه ما در فعالیت‌های اجتماعی، علمی و استعدادی‌مان در قدرت بدنی‌مان در شرایط اجتماعی‌مان ، دارای محدودیت‌هایی هستیم. یکی کمی بیشتر، یکی کمتر.

اینکه بگوییم انسانی داریم که از هر جهت نامحدود باشد، در قامت انسان نیست، در قامت خالق انسان‌ها و عده‌ای از فرشتگان است، در جامعه انسانی همیشه محدودیت‌هایی داریم، این محدودیت‌ها گاهی بیشتر و گاهی کمتر است.

نسبت به این جامعه دولت یازدهم و دوازدهم با حساسیت برخورد کرده است. تلاش ما این بوده که آن مقدار که در تلاش و توان‌مان است، به این بخش از جامعه خدمت بیشتری انجام دهیم.

البته اهدافی که دولت یازدهم و دوازدهم داشت، همه‌شان را نتوانستیم اجرایی و عملیاتی کنیم. در دولت یازدهم می‌دانید که در2 سال اول در تحریم بودیم، بعد که از تحریم خارج شویم، در داستان کاهش قیمت نفت افتادیم. یعنی قیمت نفت از 120 الی 104 دلار ، به کمتر از 30 دلار رسید یعنی یک فشار اقتصادی به دولت وارد شد.

در اواخر سال 94 و 95 یک تنفسی داشتیم ، تنفسی که برجام اجرایی شد و توانستیم نفت بفروشیم و روابط بانکی‌مان را با دنیا برقرار کنیم و تجارت‌ها را بهتر انجام دهیم، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را بهتر جذب کنیم. شرایط بهتری برای‌مان ایجاد شد.

اما در دولت دوازدهم دو مرتبه با مشکلات فراوان مواجه شدیم. برخی از مشکلات، مشکلات طبیعی است. با یک زلزله که در تاریخ ایران کم‌نظیر بود مواجه شدیم که 7 بالای ریشتر بود. در منطقه غرب، کرمانشاه و سرپل ذهاب همه خانه‌هایی که ویران شده بود، ساخته شد خانه‌هایی که بنا بود ترمیم شود، ترمیم شد. کار عظیم و بزرگی در اواخر 96 و 97 بر دوش ما آمد همین که این بار رفت سبک شود.

در اول 98 با یک سیل بی‌نظیر مواجه شدیم ، 25 استان با سیل مواجه شد و همه تلاش ما در این سال این است که بتوانیم خسارت‌های سیل را جبران کنیم، همین دیروز رئیس بنیاد انقلاب اسلامی را خواسته بودم و آمار و ارقام می‌گرفتم راجع به سیل اخیر. الحمدالله دیدم، 70 هزار واحد مسکونی را ترمیم و تکمیل کردند و از 66 هزار واحدی که باید احداث بشود، حدود 55 هزار تقریباً رو به اتمام است و به من قول داد تا پایان امسال همه آن تمام خواهد شد. این مشکلات را هم داشتیم. این حوادث پیش می‌آید.

فشار تحریمی که بر ما وارد شد. یک فشار تحریم بی‌نظیر در تاریخ است. خود آنها می‌گویند سخت‌ترین فشار تحریم در تاریخ بر جمهوری اسلامی ایران است. همه هم فکرشان این بود که این فشار تحریمی که از 97 بر ما وارد شده تا پایان 97 یا اوایل 98 ما را به زانو در بیاورد.نه تنها آمریکا که بانی این حرکت است و جنایت کار بزرگ و تروریست است حتی بقیه کشورها فکر می‌کردند، این چنین باشد.

مردم ما سختی زیادی کشیدند و رویشان فشار زیاد است، تحمل و ایستادگی و مقاومت کردند، عزت و سربلندی‌شان را در تاریخ حفظ کردند.

آنها دنبال ما افتادند که یک راه‌حلی پیدا کنند، آمریکا‌یی‌ها مرتب پیشنهاد می‌دهند، شعارهایشان را ول کنید که در سخنرانی‌ها می‌گویند، پیام‌های خصوصی که برای ما می‌فرستند شرایط دیگری دارد.

آنها فهمیدند، این راه، راهی است که نادرست است و به جایی نمی‌رسند. این را هم خودشان می‌دانند و هم اروپایی‌ها می‌دانند که واسطه این پیام‌ها هستند و هم دیگران می‌دانند.

الحمدالله ملت ما در این مسیر پیروز شد، البته با سختی و مشکلات و فشاری که روی زندگی مردم بود، همه تلاش ما این است که کاری کنیم این فشار بر روی اقشاری که آسیب‌پذیرتر هستند را کم کنیم، باید تلاش کنیم این آسیب کم شود. علت طرحی هم که برای حامل‌های انرژی در بخش بنزین اجرا شد، هدف ما این بود که در شرایط تحریم، اول سال 1400 نیازمند به واردات بنزین نشویم.

یعنی شرایط امسال‌، بیش از 10 درصد (حدود 11 درصد) مصرف بنزین در یکسال افزایش پیدا کرده و با همین روند اگر سال دیگر هم افزایش پیدا می‌کرد، در سال 1400 ناچار بودیم بنزین را وارد کنیم.

برای اینکه بتوانیم روی پای خود بایستیم و خودکفا باشیم و مصرف را کم کنیم، در عین حال درآمدی هم به دست می‌آید تا در اختیار اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار گیرد.هر چه به دست می‌آید.

 پیش‌بینی ما این است که از این تغییر قیمت بنزین حدود 30 تا 31 هزار میلیارد تومان در سال به دست می‌آید همه این پول هم به مردم برگشت داده می‌شود، همین 18 میلیون اقشاری که فکر می‌کنیم متوسط به پایین هستند و وزارت رفاه مسئول آن است. همه تلاش‌ها این است که ما در برابر این فشار بایستیم و ایستادگی کنیم.

اما در عین حال، خط توسعه کشور را فراموش نکردیم، یادمان نرفته که کشور نیاز به توسعه دارد. دلیلش همین راه‌آهنی بود که چند روز پیش افتتاح کردیم. دلیلش همین 5 استانی بود که در عرض یکی دو سال اخیر به راه‌آهن سراسری متصل کردیم ، دلیلش همین طرح‌های بزرگی است که در هر استان افتتاح می‌کنیم.

چند روز پیش در تبریز 20 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح کردیم حالا به اضافه اینکه رقم بالاتری از فعالیت های اقتصادی شروع شده پس ما در مسیر توسعه هستیم البته حرکت توسعه ما کند شده این درست و قبول است.

ما می خواستیم با سرعت بیشتری حرکت کنیم و سریع تر به مقصد برسیم در همین حالتی که هست ما دنبال توسعه چابهار  و راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و داریم این کار را می کنیم که انشالله تا آخر این دولت بتوانیم یا به افتتاح یا نزدیک افتتاح برسانیم.

در همین شرایطی که هستیم این دولت گاز را به زاهدان رساند یعنی سیستان و بلوچستان گاز نداشت ما گازرسانی کردیم و به شهرهای مختلف و بقیه شهرها هم ادامه پیدا می کند.

در همین شرایط بود که همه فعالیت مان را گذاشتیم که خط ترانزیت ریلی ما از جمهوری آذربایجان و روسیه به رشت و قزوین و بندرعباس و در آینده به چابهار ادامه پیدا کند. یعنی خطوط توسعه را فراموش نکردیم اما در عین حال باید به فکر اقشار جامعه خودمان نیز باشیم که در سختی و مشکلات زندگی می کنند.

با تصادفات و حوادث و سیل و زلزله و بیماری هایی که به طور طبیعی یا ژنتیکی و غیرژنتیکی وجود دارد قاعدتا بخشی از جامعه ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهد.

مثلا فرد تا امروز سالم بوده در یک حادثه و تصادف رانندگی پا، دست یا چشم خود را از دست بدهد. هر چیزی ممکن است پیش بیاید یا قطع نخاعی شود همه اینها امکان پذیر است.

در زلزله هم همین طور است ممکن است حادثه ای پیش بیاید و مردم دچار مشکل شوند این یک امر طبیعی در همه جهان است. باید کاری کنیم این علل را کاهش دهیم و فرهنگ بالا برود و جاده ها بهتر شود و قوانین ما کارآمدتر شود و جلوی تصادفات را بگیریم و از لحاظ درمان همین Golden time که فرمودند ساعتی که باید به بیمارستان برسانیم. آمبولانس و هلیکوپترها بتواند به موقع مریض را به اتاق عمل برساند، اتاق عمل مجهز و پزشک آماده باشد اینها همه تاثیرگذار است باید جلوی این علل را بگیریم.

 در زمینه ژنتیکی و غربالگری که کار بسیار بزرگی بهزیستی انجام داده است. در شنوایی در بینایی و در بقیه امور این کار می تواند پیشگیری و جلوگیری کند. کار بسیار عظیم و بزرگی است که انجام گرفته است.

روی این قانون از روزی که دولت یازدهم شروع شد آن زمان آقای دکتر ربیعی بعد آقای دکتر شریعتمداری ،همیشه اصرار ما بر این بود که توان خود را به عنوان یک وظیفه انجام دهیم و هیچ منتی سر کسی نگذاریم. همه معلولین عزیز و سرور ما هستند و ما نوکر و خادم آنها هستیم.

اگر کاری از دست ما برمی آید این وظیفه قانونی، انسانی و شرعی ماست. همه وظیفه داریم. اینکه مردم در این صحنه هستند و اشاره کردند بخش بزرگی از کار در اجرا و عمل توسط سمن‌ها و گروه‌ها و مردم انجام می شود، کار خیلی ارزشمند و بزرگی است.

اولا که در هر خانواده ای اگر امکان پذیر باشد باید مدد برسانیم و کمک کنیم تا آن خانواده خودش بتواند فرد معلول را سرپرستی کند و خانواده بهترین سرپرست است. اگر نشد باید بخش های خصوصی و سمن‌ها را یاری و کمک کنیم.

حال مواردی که دولت یا بهزیستی لازم است وارد شود این کار کارِ بسیار ارزشمند، بزرگ و پرثواب است و من این نکته را بگویم ما از لحاظ فهم و موازین اسلامی می گوییم «أفضل الأعمال أحمزها» نماز خواندن ، یکی مربوط به اخلاص و یکی مربوط به این می شود که به راحتی نماز می خوانم یا به سختی ممکن است با کهولت سن، بیماری یا معلولیت . اگر من همان نماز را با سختی بیشتر بخوانم این اجرش فرق می کند با کسی که راحت می تواند نماز بخواند. هر عملی که سخت تر است پیش خدا مقرب تر و اجرش بالاتر است.

جای تردید نیست که معلولین عزیزی که در صحنه اجتماعی و علمی فعال هستند اجر آنها با یک فرد عادی فرق می کند. به هر حال آنها سختی و مشکل بیشتری دارند و خداوند اجر بیشتری را به آنها می دهد.

برای این کار، اولا همه دستگاه ها وظایفی دارند الان شما می گویید در دانشگاه ها عزیزان ما در کنکور رتبه های بالا بدست آوردند حالا همه دانشگاه های ما آمادگی دارند واقعا همه وسایل برای این عزیزان فراهم است یعنی یک فرد با ویلچر یا عصا به راحتی می تواند از پله ها بالا برود؟

الان بعضی از دانشگاه های ما وضع شان بهتر شده و کارهایی کردند ولی آن وقتی که ما دانشجو بودیم هیچ وسیله ای در دانشگاه تهران وجود نداشت سه طبقه پله را باید بالا می رفتیم و اگر کسی مشکل داشت، آسانسور و پارکینگ ویژه معلولین و یک کمک خاصی برای معلولین نبود. هیچ امکاناتی نبود ما باید این امکانات را فراهم کنیم در همه بخش ها ، در بخش معماری شهری، در پارکها، تفریح گاه ها، پیاده روها در تمام اینها وظایفی داریم که باید انجام دهیم.

به ذهن ما آمد که یک لایحه جامع را تقدیم کنیم این لایحه الحمدالله تهیه و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و  خدمت شما می گویم از دولت یازدهم یک قانون جامعی برای ایثارگران بود که سالها خاک می خورد یعنی قانون تصویب شده بود کسی اجرا نمی کرد چون اجرای آن قانون 6 هزار میلیارد تومان پول می خواست و ما اولین دولتی بودیم که گفتیم این قانون باید اجرا شود و از همان سال اول دولت یازدهم ما این قانون را اجرا و عملیاتی کردیم البته بخشی سال اول و بخشی سال دوم و الان این قانون اجرایی شده است.

قانون حمایت از معلولین را به حول قوه الهی اجرایی و عملیاتی می کنیم و در همین امسال که سال بسیار سخت ما بود بیش از هزار میلیارد تومان برای اجرای همین لایحه ای که امسال آیین نامه های آن نوشته شده در هفته های اخیر پرداخت کردیم.

دیروز در دولت این بحث در تبصره 14 بود که برای سال بعد قدم بعدی را برداریم و بتوانیم ظرف چند سال این قانون را به طور جامع عملیاتی کنیم که وظیفه ما هست و انشالله این کار را خواهیم کرد.

کار بسیار بزرگی شما در جامعه ما انجام دادید این که در صحنه ورزش می بینیم معلولین ما چطور افتخار می آفرینند در صحنه دانشگاه می بینیم مخصوصا الان با این تحولات علمی که درست شده این شرکت های دانش بنیان این عزیزان ما فرصت بسیار خوبی برایشان فراهم شده که فعال تر شوند و بتوانند استفاده کنند.

وظیفه ما توانمندسازی و دادن فرصت برابر است ما اگر توانمندسازی را دنبال کنیم و فرصت برابر را در اختیار این عزیزان بگذاریم این عزیزان خودشان روی پایشان می ایستند و مشکلات خود را حل می کنند و الحمدالله در بسیاری از زمینه ها مدیریت این هم به عهده خود مدیران و معلولین گذاشته شده که خودشان مدیریت را بر عهده بگیرند و تلاش ما این خواهد بود که بتوانیم در باقیمانده امسال و در سال آینده و تا پایان دولت دوازدهم انشاءالله خدمت بیشتری به این جامعه عزیز معلولین داشته باشیم.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما