plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۶۲۰۲
عجیب‌ترین تصمیم سعید مولایی

جودوکار ایرانی تابعیت مغولستانی گرفت

از پناهندگی به آلمان تا تابعیت مغولستان
سعید مولایی در ادامه تصمیم‌های عجیب و ناگهانی خود با اخذ پاسپورت مغولستانی، به تیم ملی مغولستان پیوست تا برای این کشور مبارزه کند. مولایی ضمن دیدار با رییس جمهور این کشور، رسما به عنوان شهروند مغولستان پذیرفته شد
جودوکار ایرانی تابعیت مغولستانی گرفت
به گزارش ایصال نیوز، بیش از ۳ ماه از آخرین حضور سعید مولایی(ملایی) روی تاتامی مسابقات جهانی با پیراهن تیم ملی ایران می گذرد. این جودوکار که تا قبل از این رقابت ها رنکینگ اول دنیا را در وزن ۸۱- کیلوگرم در اختیار داشت، در نیمه نهایی مسابقات جهانی ژاپن شکست خورد و بعد از آن اعلام کرد که این باخت عمدی بوده و خودش هم به ایران بازنگشت.

مولایی(متولد 1370) با صحبت های خود باعث تعلیق جودوی ایران شد و خودش به آلمان رفت و درخواست پناهندگی کرد. چندی پیش بعد درخواست پناهندگی جودوکار ایرانی توسط اداره مهاجرت آلمان تایید شد و او هم زیر پرچم فدراسیون جهانی در گرنداسلم ژاپن شرکت کرد؛ اگرچه به توفیقی دست پیدا نکرد و قبل از رسیدن به مراحل پایانی حذف شد.

با اینکه فدراسیون ایران همچنان در گیر و دار تعلیق به سر می برد و آرش میراسماعیلی با همراهی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در پی رایزنی برای رفع تعلیق هستند؛ شب گذشته یک خبر عجیب منتشر شد. سعید مولایی که به نظر می رسید می خواهد در تیم پناهجویان در المپیک ۲۰۲۰ روی تاتامی برود؛ به یک باره سر از مغلوستان درآورد. گویا این جودوکار ترجیح داده با پرچم کشور مغولستان در المپیک توکیو شرکت کند و به همین خاطر سفری به این کشور داشته است.

مولایی با دعوت رسمی خاتماگین باتولگا رییس‌جمهور مغولستان و رییس سابق فدراسیون جودوی این کشور به اولان‌باتور پایتخت مغولستان رفت و ضمن دیدار با رییس جمهور این کشور، به عنوان شهروند مغولستان پذیرفته شد و گذرنامه این کشور را دریافت کرد. جالب اینکه خیلی زود کنار نام سعید مولایی در سایت فدراسیون هم پرچم کشور مغولستان قرار گرفت و حالا او دیگر به جای یک ایرانی کاملا یک ورزشکار مغولی به شمار می رود.
نام مولایی در جدول مسابقات مسترز چین که چند روز دیگر برگزار می شود، به عنوان ورزشکار کشور مغولستان اعلام شده است.

همچنین وقتی نام سعید مولایی را در سایت فدراسیون جهانی جست و جو می کنید، او به عنوان یک جودوکار مغولی معرفی می شود. با توجه به اینکه مولایی در سال‌های اخیر همواره جزو جودوکاران برتر جهان در وزن ۸۱- کیلوگرم بوده و سابقه کسب مدال طلای جهان را هم دارد، مشخص نیست چرا او کشور مغولستان را انتخاب کرده که نه در سطح ورزش و المپیک صاحب جایگاه و عنوان است و نه کشور پیشرفته به حساب می‌آید.

البته نکته مهم و کلیدی اینجاست طبق قوانین تغییر تابعیت از یک کشور به کشور دیگر باعث حذف امتیازات یک ورزشکار برای کسب سهمیه المپیک می‌شود، اما رییس جمهور مغولستان به دنبال این است که با استفاده از قدرت خود و مکاتبه با فدراسیون جهانی جودو، این مشکل را برطرف کند تا مولایی برای این کشور در المپیک توکیو مبارزه کند. به نظر می‌رسد مذاکرات پشت پرده هم برای انجام این کار نه چندان قانونی صورت گرفته وگرنه سعید مولایی چنین ریسکی را قبول نمی کرد که با قبول شهروندی مغولستان المپیک ۲۰۲۰ را از دست بدهد.

شاید تغییر تابعیت به کشور مغولستان از سوی یک ورزشکار درجه یک ایرانی را بتوان یکی از عجیب ترین اتفاقات تاریخ ورزش ایران دانست. بدون شک پناهنده شدن مولایی در آلمان اینقدر اهالی ورزش را متعجب نکرده بود که حالا باید او را یک ورزشکار مغولی بدانیم.

انتهای پیام/*
۴
مرجع : ورزش سه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما