plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۶۱۷۷
توسط شورای عالی قضایی عراق

صدور فرمان پیگرد عوامل حمله به معترضان عراقی

حکم اعدام برای افسر عراقی قاتل معترضان
به دنبال استعفای نخست وزیر عراق، شورای عالی فضایی عراق با صدور فرمانی حکم پیگرد قانونی حمله کنندگان به تظاهرات مردم عراق به ویژه در استان نجف اشرف و استان ذی قار را صادر کرد، دادگاهی در شهرستان کوت عراق نیز روز یکشنبه برای اولین بار پس از تظاهرات عراق، حکم یک افسر عراقی که که در پرونده‌ قتل تظاهرکنندگان محکوم شده بود، را صادر کرد.
صدور فرمان پیگرد عوامل حمله به معترضان عراقی
به گزارش ایصال نیوز، به نقل از خبر گزاری رسمی عراق(واع) «شورای عالی قضایی عراق» امروز یکشنبه ضمن درخواست از خانواده های کشته شدگان تظاهرات در عراق و خصوصا در استان نجف اشرف و استان ذی قار برای ارائه اطلاعات و شکایات خود از عاملان به قتل رساندن فرزندان آنان در تظاهرات چند روز اخیر، با صدور فرمانی حکم بازداشت و تحت تعقیب قرار گرفتن آمران و عاملان یورش به تظاهرات خونین نجف اشرف و ناصریه عراق را صادر کرد.

در حمله نیروهای امنیتی و افراد ناشناس به تظاهرات خونین چند روز اخیر در نجف اشرف و استان ذی قار و مرکز آن شهر ناصریه بیش از 39 نفر کشته و صدها تن زخمی یا بازداشت شده اند. 

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق، حکم دستگیری و ممنوع الخروجی فرمانده نظامی شهر ناصریه «سرتیپ جمیل الشمری» نیز صادر شد. خانه وی نیز توسط تظاهرکنندگان خشمگین به آتش کشیده شد.

از سوی دیگر براساس گزارش سومریه نیوز برخی خبرها از صدور حکم بازداشت برخی مقامات نظامی و سیاسی این دو استان از جمله استاندار نجف اشرف حکایت دارد. «لوی الیاسری» استاندار نجف، ضمن تکذیب این خبر گفت تا این لحظه این خبر فقط یک شایعه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق، با دستور شورای عالی قضایی عراق، گروه تحقیق و بازرسی قضایی با استقرار در شهر نجف، کار تحقیق خود در باره حوادث و کشتار خونین تظاهرات نجف اشرف را آغاز کرد.

این در حالی است که تظاهر کنندگان عراقی ضمن تغییر نام بیمارستان حکیم شهر نجف به بیمارستان شهدای نجف، یک مرکز فرهنگی وابسته به حکیم را محاصره کرده و مدعی هستند بازداشت شدگان در این مکان محبوس هستند. مذاکرات عشایر نجف و تظاهرکنندگان با مسئولان این مرکز برای آزادی آنها ادامه دارد.

از سوی دیگر «سومریه نیوز»، اعلام کرد دادگاه تجدیدنظر استان واسط عراق برای یک افسر متهم به قتل تظاهرکنندگان در جریان تظاهرات در این استان، حکم اعدام وی که توسط دادگاه شهرستان کوت صادر شده بود را تایید کرد. این برای اولین بار است که پس از تظاهرات عراق، حکم اعدام یک افسر عراقی به جرم قتل تظاهرکنندگان صادر می گردد

عراق از ابتدای اکتبر گذشته شاهد اعتراضات گسترده برای بهبود شرایط معیشتی، مبارزه با فساد، برکناری دولت، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است.
کمیسیون حقوق بشر عراق تعداد تلفات در جریان تظاهرات در مرکز و جنوب عراق را بیش از 450 کشته و ۱۹ هزار زخمی اعلام کرد.

در آخرین تحولات در زمینه برخورد با عاملان کشتار تظاهرات عراق، سومریه نیوز گزارش داد برخی نمایندگان پارلمان عراق ضمن حمایت از تظاهرات و اعلام همبستگی با مردم مرکز و جنوب عراق، خواستار شناسایی و محاکمه آمران و قاتلان تظاهرکنندگان نجف و ناصریه عراق شدند. 

انتهای پیام/*
۳
مرجع : واع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما