plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۶۱۵۲
در سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW)

مجادله تند بین نمایندگان روسیه و آمریکا درباره سوریه

سوریه؛ قربانی رقابت‌های قدرت‌های فرا منطقه‌ای
آمریکا با طرح مجدد ادعای استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی در جریان جنگ داخلی این کشور، در مقابل روسیه را نیز متهم به کمک به سوریه برای سرپوش گذاشتن بر مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جمله با مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات سازمان منع سلاح های شیمیایی کرد.
مجادله تند بین نمایندگان روسیه و آمریکا درباره سوریه
یه گزارش ایصال نیوز، «کنت وارد» نماینده آمریکا در سازمان منع سلاح های شیمیایی(OPCW) در سخنرانی در این سازمان مدعی شد، مسکو به دمشق کمک کرده تا بر حملاتش با استفاده از گاز های کُلُر و سارین برای کشتن غیرنظامیان سرپوش بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وارد خطاب به نمایندگان حاضر در سازمان منع سلاح های شیمیایی ادعا کرد: "جمهوری عربی سوریه مالک سلاح‌های شیمیایی بوده و از آنها استفاده می‌کند. سالهای زیادی ما به حرفهای جمهوری عربی سوریه در تلاش برای طرح دروغهایش در این سالن گوش کرده‌ایم در حالی که سوریه تصور می‌کرده می‌تواند بر آنچه که رخ می‌دهد سرپوش بگذارد. هر کسی دراین سالُن می‌داند که چه اتفاقی می‌افتد."

وی افزود: "متاسفانه روسیه نقشی محوری در این فرآیند سرپوش‌گذاری داشته است. شاید روسیه و سوریه اینجا کنار ما نشسته باشند اما آنها به شکلی اساسی از ما جدا بوده و به پذیرش سلاح‌های شیمیایی به عنوان یکی از پس‌مانده‌های مضحک قرن بیستم ادامه می‌دهند."

این ادعاهای نماینده آمریکا در سازمان منع سلاحهای شیمیایی واکنش سریع مسکو را در پی داشت. هیات روسیه در این سازمان در پاسخ به این ادعاها گفت، بازرسان خارجی اطلاعاتی را دریافت کردند که با نتایج مربوط به یک گزارش سازمان منع سلاحهای شیمیایی که از کشته شدن بالغ بر 40 تن در شهر دوما صحبت کرده، متناقض بوده‌اند.

آلکساندر شولگین، سفیر روسیه در سازمان منع سلاحهای شیمیایی گفت: آیا این به این معنی است که نتایج کارشناسان هیات حقیقت یاب باعث برآورده شدن توقعاتی که برخی کشورها از کلیت این فرآیند داشتند، نشده است؟ او خاطر نشان کرد: این ارزیابی‌ها بی‌اعتبار هستند. ما با آنها مخالف هستیم. مسکو از این بابت به مخالفت های دو کارمند سابق سازمان منع سلاحهای شیمیایی اشاره کرده که با افشای یک سری اسناد، گفته‌اند این سازمان در نتایج گزارش مربوط به حمله رخ داده در دوما دست برده است.

به گفته سوریه و روسیه، در جریان حمله رخ داده در دوما اجسادی از مکانهای دیگر به آنجا منتقل شده و گزارش سازمان منع سلاحهای شیمیایی درباره این حمله به منظور ایجاد توجیهی برای مداخله نظامی غربی‌ها در سوریه دستکاری شده است.

تیم شناسایی و تحقیق سازمان منع سلاحهای شیمیایی، سال گذشته میلادی بعد از رای‌گیری در میان اعضای این سازمان تشکیل شد و هم اکنون در حال تحقیق درباره مسئولان حمله رخ داده در شهر دومای سوریه و همچنین چند حادثه دیگر بوده و قرار است در سال 2020 گزارش خود را منتشر کند.

انتهای پیام/*
۴
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما