plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۶۰۲۹

نبرد دیپلماتیک روسیه و غرب در سازمان منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی

نبرد دیپلماتیک روسیه و کشورهای غربی و بویژه آمریکا از روز دوشنبه هفته جاری در سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره بودجه آن شدت خواهد گرفت.
نبرد دیپلماتیک روسیه و غرب در سازمان منع کاربرد سلاح‌های شیمیایی
به گزارش ایصال نیوز، نشست سالیانه «سازمان منع ساخت،به‌کارگیری و گسترش سلاح های شیمیایی» (OPCW) از روز دوشنبه تا روز جمعه برای تصویب بودجه سالیانه 2020 این سازمان در حالی در لاهه برگزار می گردد که در این نشست، برای اولین بار گروه تحقیق آماده می شود تا گزارش خود در باره هویت مسئولین بکارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه را رسما ارائه نماید.

اولین گزارش این گروه تحقیق درباره معرفی هویت افراد مرتکب جنایتِ بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه، اوایل سال آینده میلادی (اواخر دیماه) منتشر خواهد شد.

اگر چه روسیه تهدید کرده است که در این هفته اگر سازمان منع سلاح های شیمیایی بودجه ای برای گروه تحقیق ویژه در سوریه اختصاص دهد، حتی به لایحه بودجه این سازمان رای نخواهد داد، اما آمریکا و فرانسه و انگلیس اعلام کرده اند که در میان 193 کشور عضو این سازمان پشتیبانی لازم برای تامین و تصویب بودجه آن را خواهند داشت. 

اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل در سال 2018 به‌رغم مخالفت سوریه، روسیه و چند کشور دیگر مصوبه ای را از تصویب گذراندند که بر اساس آن گروه تحقیق ویژه نه تنها ماموریت بررسی به‌کارگیری نوع سلاح های شیمیایی بکارگرفته شده در سوریه را دارد بلکه موظف به تعیین و معرفی هویت افراد استفاده کننده از این سلاح های ممنوعه در سوریه نیز شد.

روسیه همان زمان با سیاسی دانستن این تصمیم، سازمان منع ساخت و گسترش سلاح های شیمیایی را به دلیل سیاسی کاری به «کشتی تایتانیک» تشبیه کرده بود که درحال غرق شدن است.

براساس پیش بینی کارشناسان و دیپلمات‌ها، گزارش نهایی و مهم این گروه تحقیق، کمتر از دو ماه دیگر منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/*
۳
مترجم : احمد امینی
مرجع : اسکای نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما