plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۵۷۵۸
در همایش ملی حکمرانی اسلامی

لاریجانی: باید زمینه مشارکت حداکثری در حوزه‌های مختلف کشور فراهم شود

هیچ دولتی عمدی نداشت که حکمرانی مطلوب شکل نگیرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در ذات عدالت رقابت نیاز است و انحصار در حوزه اقتصادی مخل عدالت است. در حکمرانی مطلوب باید زمینه مشارکت حداکثری در حوزه‌های مختلف کشور فراهم شود، در واقع مردم سالاری در نظام اسلامی از درون عدالت ایجاد می‌شود و توسعه سیاسی از درون عدالت مطرح است.
لاریجانی: باید زمینه مشارکت حداکثری در حوزه‌های مختلف کشور فراهم شود
«علی لاریجانی» صبح امروز دوشنبه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با بیان اینکه مفهوم حکمرانی یک امر لایتغیر نیست، اظهار داشت: این مفهوم حالت سیال دارد و به جهات مختلف سوق پیدا می‌کند. در حکمرانی مطلوب حق اظهار نظر و پاسخگویی، عدم خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیم‌گری، حاکمیت قانون و کنترل فساد وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط عصر ما تغییراتی در مفهوم حکمرانی ایجاد کرده است که یکی از این موارد افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به ساختار کشور است، بیان کرد: تاثیر برق‌آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر زندگی‌ مردم، تنوع بسیار زیاد در نیازهای جامعه و درهم تنیدگی مسائل اداری کشور و همچنین دستور از بالا به پایین، از دیگر مواردی است که در عصر حاضر مفهوم حکمرانی را تا حد زیادی دچار تغییر کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه همه دولت‌هایی که پس از انقلاب روی کار آمدند قصد خدمت داشتند، گفت: هیچ‌کدام از دولت‌های پس از انقلاب نمی‌خواستند کاری کنند که حکمرانی مطلوب درجامعه شکل نگیرد.

وی اظهار داشت: من همه ادوار حکومت پس از انقلاب را نگاه می‌کنم هیچ دولتی عمدی نداشت که حکمرانی مطلوب شکل نگیرد اشکال کجا بود، اشکال این بود که تئوری سنجی مطلوب در این زمینه شکل نگرفت یعنی مشکل نظریه‌سنجی وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به آرا حکما و فقهای بزرگ رجوع کنیم که چه نظری داشتند و مدینه فاضله را چگونه تعریف می‌کردند. عجیب این است که در اکثر آرا متفکرین ما که در زمینه فلسفه سیاست یا حکومت سخن گفتند یک نکته مهم براق است و آن محور عدالت است.

وی افزود: اگر به آرا متفکران خودمان مثل فارابی برگردید عدالت محور است، در غرب چگونه به عدالت نگاه می‌شود، در غرب راجع به این واژه نظر دادند، سه گرایش در غرب در مورد عدالت وجود دارد، یکی جریان فایده‌گرایان است که تئوریشان این است ارزش اخلاقی افراد به لذت و شادی و خرسندی جامعه است.

لاریجانی یادآور شد: جریان دیگر اختیارگرایان هستند که می‌گویند آنچه مهم است فضای آزاد و عدالت است. از این دین جریان هرگونه کنترل بازار یک عمل ضد ارزش و عدالتی است، گرایش دیگر شهودگرایان هستند که به اصول اولیه اخلاقی قائل هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سه جریان عدالت امر تبعی است، جز شهودگرایان که گروه اندکی هستند برای مفهوم عدالت اصالت جدی قائل نیستند،

 لاریجانی اظهار داشت: اگر به کتاب الهی رجوع کنیم هدف از ارسال رسل اقامه عدل و صلح بوده است، برای این که بحث عدالت را درست بفهمیم چاره ای نداریم جز اینکه به مقوله مهم اسلامی توجه کنیم که آن مساله فطرت است در سرشت انسان چه در جنبه فهم و درک و چه در ناحیه خواست‌ها یک قابلیتی وجود دارد.  

وی افزود: در حکمرانی مطلوب قانون باید مبنای سلوک اجتماعی باشد و آمایش سرزمینی به نحوی باشد که استعداد افراد شکوفا شود البته در موضوع آمایش سرزمینی جمهوری  اسلامی نقص دارد.

وی تصریح کرد: در این حوزه متاسفانه یک تئوری منجسم حاکم نشده است در موضوع دیگر در حکمرانی مطلوب آزادی فکر و آزادی در رقابت اقتصادی و سیاسی امری حائز اهمیت است تا افراد نتوانند حرکت کنند قابلیت بالفعل شدن استعداد آنها وجود ندارد.

لاریجانی ادامه داد: در ذات عدالت رقابت نیاز است و انحصار در حوزه اقتصادی مخل عدالت است. در حکرانی مطلوب باید زمینه مشارکت حداکثری در حوزه‌های مختلف کشور فراهم شود. در واقع مردم سالاری در نظام اسلامی از درون عدالت ایجاد می‌شود و توسعه سیاسی از درون عدالت مطرح است.

وی ادامه داد: مرز آزادی نکته‌ای است که در برخی مکاتب آن را امنیت افراد و یا امنیت کشور می‌دانند. اما در این جا مرز آزادی این است که به رشد استعداد دیگر لطمه وارد نشود و همه استعدادها متوازان رشد کند. فضای افکار عمومی باید موجب ایجاد زمینه‌های رشد باشد و استعدادها باید در فضای امن فکری و روحی رشد کند.

وی تصریح کرد: اگر شخصی با سخن تند و توهین بگوید به دنبال عدالت هستم به عدالت دروغ می‌بندد. موضوع بعدی این است که باید توجه کنیم نظام آموزشی کشور باید بر مبنای خلاقیت باشد. ما در این حوزه نقص داریم که البته با رهنمودهای مقام معظم رهبری بخشی از مشکلات در این حوزه حل شده است.  

انتهای پیام/*
۴
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما