plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
کد مطلب : ۵۷۳۶

باز پس گیری «باقوره» و «غمر» از رژیم صهیونیستی توسط اردن پس از 25 سال

پادشاه اردن روز یکشنبه به طور رسمی اعمال مجدد حق حاکمیت کشورش بر دو منطقه «باقوره» و «غمر» را که به مدت ۲۵ سال به رژیم صهیونیستی اسرائیل اجاره داده شده بود اعلام کرد.
باز پس گیری «باقوره» و «غمر» از رژیم صهیونیستی توسط اردن پس از 25 سال
به گزارش ایصال نیوز، براساس معاهده صلحی که رژیم صهیونیستی و اردن در سال ۱۹۹۴ میلادی امضاء کرده بودند دو منطقه باقوره و غمر به مدت ۲۵ سال در اختیار این رژیم قرار گرفته بود.

ملک عبدالله، پادشاه اردن روز یکشنبه در پارلمان این کشور گفت: «پایان اعتبار متمم‌های توافق صلح درباره باقوره و غمر و حاکمیت کامل خودمان بر این سرزمین‌ها را اعلام می کنم.»

براساس این گزارش، حصاری زرد رنگ در مقابل مسیر منتهی به باقوره و غمر روز یکشنبه نصب شده بود تا مانع از دسترسی اسرائیلی‌ها به این مناطق شود.

باقوره منطقه‌ای شش کیلومتر مربعی در نزدیکی رود اردن در بخش شمالی مرز اردن با اسرائیل است. غمر نیز حدودا چهار کیلومتر مربع وسعت دارد و در نزدیکی مرز دو کشور در بخش جنوبی قرار گرفته است.

ملک عبدالله سال گذشته اسرائیل را از قصد خود برای بازپس گیری این مناطق مطلع کرده بود. کشاورزان اسرائیلی طی ۲۵ سال گذشته مشغول فعالیت در باقوره و غمر بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی سال گذشته گفته بود که کشورش به دنبال حفظ شرایط موجود در باقوره و غمر است. اما دو طرف بر سر تمدید اجاره این مناطق به توافق نرسیدند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که مذاکراتی برای پرداخت خسارت به کشاورزانی که در این مناطق مشغول فعالیت بودند در جریان است.

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن قرار است روز دوشنبه نشستی خبری در باقوره داشته باشد.

انتهای پیام/*
۲
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما