plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۵۷۰۴
در نشست شورای دانشگاه قم

وزیر علوم: شبکه علمی میان دانشگاه‌های کشور ایجاد می‌شود

الزام فرزندان برای تحصیل در رشتۀ تجربی خطاست
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست شورای دانشگاه قم و هیئت ممیزه این دانشگاه، ایجاد شبکه علمی در استان‌ها را ازجمله برنامه‌های وزارت علوم ذکر کرد و گفت: محوریت این شبکه با دانشگاه‌های مادر هر استان شکل می‌گیرد و بااتصال تمام مراکز آموزش عالی به یکدیگر استفاده بهینه از امکانات، حذف موازی کاری‌ها، کاهش هزینه‌ها و مأموریت محور شدن دانشگاه محقق می‌شود.
وزیر علوم: شبکه علمی میان دانشگاه‌های کشور ایجاد می‌شود
به گزارش ایصال نیوز از روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست دکتر غلامی با اشاره به تلاش برای بازگشت استقلال به مراکز آموزش عالی اظهار داشت: برنامه وزارت علوم، ارائه آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها است و مراکز علمی که ظرفیت این اقدام را داشته‌اند، این موضوع در آن‌ها محقق شده است.

وزیر علوم، کاهش دانشجویان در حوزه علوم پایه در سال‌های اخیر را نگران‌کننده دانست و گفت: تجمع دانش‌آموزان به سمت رشته‌های تجربی موجب شده است تا نگرانی‌ها و کمبودها در حوزه علوم پایه در کشور تشدید شود.

وی افزود: گرایش خانواده‌ها به الزام فرزندان خود برای تحصیل در رشته تجربی اشتباه است و باید با فرهنگ‌سازی این مسیر اشتباه در کشور اصلاح گردد.

دکتر غلامی، بابیان اینکه تحریم‌ها، فرصت‌ها و چالش‌هایی برای وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور ایجاد کرده است، گفت: چالش‌ها عمدتاً موضوعات مالی است ولی فرصت‌های بسیاری برای مراکز آموزش عالی کشور ایجادشده است.

وی، افزایش احساس نیاز صنعت به دانشگاه‌های کشور را ازجمله فرصت‌های ایجادشده در قبال تحریم‌ها دانست و افزود: احساس نیاز به نقش‌آفرینی دانشگاه برای رفع نیازهای کشور بسیار زیاد شده که این مسئله، فرصت‌های جدیدی برای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در کشور ایجاد کرده است.

وزیر علوم در ادامه گفت: اقدام‌های خوبی در راستای حل مشکل صنعت توسط دانشگاه‌ها انجام‌شده که امضای قراردادهای متعدد میان دانشگاه‌های کشور و وزارت نفت در حوزه اکتشاف و رفع نیازهای صنعت نفت ازجمله این اقدام‌های ارزشمند است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه بدنه دانشگاه نباید از تغییر مدیریت در سطح کلان دچار انفعال شود، اظهار داشت: ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت، تعریف طرح‌های مشترک میان صنعت و دانشگاه و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی ازجمله اقدام‌هایی است که بیش از گذشته در دستور کار است.

دکتر غلامی، بابیان اینکه دانشگاه قم، با توان و ظرفیت خوبی شکل‌گرفته و ادامه فعالیت داده است، گفت: مجموعه‌های آموزش عالی که در قم در ذیل وزارت علوم فعالیت می‌کنند، مجموعه‌های خوب با هیئت‌علمی و برنامه‌ریزی‌های مناسب هستند.

وی بابیان اینکه وزارت علوم به‌صورت سنتی با کمبود بودجه مواجه بوده و در سال‌های اخیر این محدودیت‌ها بیشتر بوده است گفت: سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به تأمین نیازهای آموزش عالی کشور کمال همکاری را داشته ولی استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها باید در دستور کار مدیران دانشگاه‌ها باشد.

همچنین در این نشست دکتر دیرباز، رئیس دانشگاه قم، روسای دانشکده‌ها و اعضای هیئت ممیزه این دانشگاه، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما