کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از چندین سال مناقشه

رأی دیوان عالی هند در دعوای «مسجد بابری» به نفع هندوها

معماری میرباقی اصفهانی در مسجد هندی

ایسنا , 18 آبان 1398 ساعت 11:01

سرانجام دیوان عالی هند رای خود را درباره مناقشه مذهبی در آیودیا اعلام کرد و گفته است این مکان باید در اختیار هندوها قرار گیرد. پس از درگیری‌های حقوقی بسیار، دادگاه عالی هند در ماه آگوست (مردادماه) تصمیم گرفت که به اظهارات نمایندگان دو طرف هندو و مسلمان در مورد سرنوشت مکانی که زمانی مسجد قرن شانزدهمی بابری در آن قرار داشت گوش فرادهد و اکنون رأی نهایی را در این رابطه صادر کرد.


به گزارش ایصال نیوز،به نقل از رویترز هندوها خواهان ساخت یک معبد بجای مسجد در این محل هستند. دیوان عالی هند گفته است باید زمین دیگری به مسلمانان برای ساخت مسجد داده شود.

هندوها بر این باورند که این مکان محل تولد "لرد رام" یکی از خدایان آنهاست. مسلمانان هم می‌گویند آنها برای نسل‌ها در این محل عبادت کرده‌اند.

مسجد بابری (Babri) در قرن شانزدهم میلادی در این مکان بنا شد اما در سال ۱۹۹۲ مورد حمله هندوها قرار گرفت و تخریب شد.

شایان ذکر است،پس از گذشت سال ها و درگیری‌های حقوقی بسیار، دادگاه عالی هند در ماه آگوست (مردادماه) تصمیم گرفت که به اظهارات نمایندگان دو طرف هندو و مسلمان در مورد سرنوشت مکانی که زمانی مسجد قرن شانزدهمی بابری در آن قرار داشت گوش فرا دهد. امروز رأی نهایی را در این رابطه صادر شد. مسلمانان ۱۳ درصد از جمعیت ۱,۳ میلیارد نفری هند را تشکیل می‌دهند.

پیش از اعلام حکم دادگاه عالی درباره پرونده مسجد بابری، چندین سازمان برجسته اسلامی در بیانیه ای از دولت و همچنین شهروندان هند درخواست کرده اند که پس از صدور حکم، صلح، قانون و نظم را حفظ کنند.

از لحاظ تاریخی به نوشته سایت «حجیج» مسجد بابُری (به هندی: बाबरी मस्जिद) نام مسجدی در شهر آیودیا در بخش فیض آباد ایالت اوتارپرادش هند در یکصد کیلومتری شرق شهر لکنو واقع مي باشد و برفراز تپه‌ای به‌نام "رام کوت" به معنی "قلعه رام" واقع مي باشد .

مسجدبابری در زمان ظهیرالدین محمد بابر بنیان‌گذار امپراتوری گورکانیان هند و به دست "میرباقی اصفهانی" اولین حاکم منصوب او در این منطقه ساخته شد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 5700

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/5700/رأی-دیوان-عالی-هند-دعوای-مسجد-بابری-نفع-هندوها

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir