کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلاش های ناکام برای به حاشیه راندن انصارالله

واکنش‌های جهانی به توافق منصور هادی و نیروهای انتقالی جنوب یمن

گفت و گوی های یمنی - یمنی تنها راه برون رفت از بحران

اسکای نیوز , 15 آبان 1398 ساعت 10:15

مترجم : احمد امینی

پس از ماه‌ها درگیری مسلحانه میان نیروهای وفادار به "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب، سرانجام روز سه شنبه با میانجیگری سعودی ها، توافقی میان طرف‌های یمنی در ریاض به امضا رسید. ترامپ از توافق میان دولت منصور هادی و شورای انتقالی در جنوب یمن استقبال کرد و انصارالله یمن این توافق را فاقد ارزش دانست.


به گزارش ایصال نیوز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از نهایی شدن توافق میان دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب یمن برای پایان دادن به درگیری در عدن و مناطق جنوب استقبال کرد. وی در پیامی توئیتری نوشت: «یک آغاز بسیار خوب! لطفا همه سخت کار کنید تا به یک توافق نهایی برسید.»

«مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن نیز روز سه شنبه از امضای توافق صلح ریاض میان طرف های جنوبی یمن استقبال کرد. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، گریفیتس گفت: توافقی که در عربستان سعودی امضا شد، گامی در جهت حل صلح آمیز بحران یمن به شمار می آید.

از سوی دیگر، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن اظهار کرد توافق ریاض برای مردم یمن اهمیتی ندارد؛ چراکه بین مزدوران دو طرف تجاوز صورت گرفته است. به گزارش المسیره، وی افزود: آنها امضای توافق ریاض را بر کسانی که از خود هیچ اراده ای ندارند تحمیل کردند و آن را دستاوردی برای توقف جنگشان علیه یمن به حساب آوردند.

همچنین،‌ «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در سخنانی مدعی شد که این توافق گامی در جهت راه‌حل سیاسی و پایان جنگ یمن است. بن سلمان با بیان اینکه دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب «برادران» یکدیگر هستند، گفت که دولت سعودی تمام تلاش خود را برای پایان دادن به درگیری‌های میان «برادران» در یمن به کار می‌گیرد.

محمد بن زاید ولیعهد عربستان نیز از این توافق و تلاشهای عربستان حمایت کرد. وزیر خارجه امارات نیز این توافق را یک اقدام تاریخی دانست.

اتحادیه عرب و شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس و امیر کویت نیز از این توافق استقبال کردند.

مراسم امضای توافق میان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب که هر کدام به ترتیب منافع دولت سعودی و امارات را در جنوب یمن پیش می‌برند، سرانجام پس از دو بار تعویق، روز سه‌شنبه در شهر ریاض برگزار شد.

در این مراسم «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی و «محمد بن زاید» همتای اماراتی وی و همچنین «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب نیز حضور داشتند.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض می توان به استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در طی ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

پس از امضای این توافق، سخنگوی دولت منصور هادی گفت که دولت جدید به زودی در مقابل «منصور هادی» ادای سوگند خواهد کرد.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 5633

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/5633/واکنش-های-جهانی-توافق-منصور-هادی-نیروهای-انتقالی-جنوب-یمن

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir