کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

خدمت موثر به بیماران واقعی راهبرد بیمه سلامت است

پرونده الکترونیک سلامت در 235 شهر

13 آبان 1398 ساعت 11:46

مهندس طاهر موهبتی در آیین نکوداشت روز ملّی بیمه سلامت گفت: خط قرمز ما کماکان، محرومین و ارائه خدمت مفید و موثر و مطلوب به گروه های نیازمند و بیماران واقعی است و هر یک از این اصلاحات در صورت عدم حمایت تولیت نظام سلامت و وزیر بهداشت، محقق نمی شد و با مشکلات جدی روبرو بودیم.


به گزارش ایصال نیوز، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما که با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: پس از گسترش بیمه سلامت رایگان، با یک استراتژی و رویکرد جدید که مراجعه به بخش دولتی ویژه افرادی بود که از بیمه رایگان بهره مند می شدند، موجب شد که بار مراجعه 44 درصد و هزینه های ما 22 درصد کاهش پیدا کند و انتظار می رفت که همه این بیمه شدگان به بخش دولتی مراجعه کنند اما فقط نیم درصد مراجعه کردند.

وی افزود: صندوقی در سازمان بیمه سلامت وجود داشت که زمانی 4 میلیون و 300 هزار عضو بیمه پرداز داشت اما زمانی که بیمه رایگان راه اندازی شد، همه آنها به سمت بیمه رایگان گرایش پیدا کردند و جمعیت این صندوق 4 هزار نفر بود اما امروز علاوه بر اینکه این افراد 15 درصد حق بیمه پرداخت نمی کنند و 50 درصد پرداخت می کنند، جمعیت آنها به 700 هزار نفر رسیده که از نظر مالی ارزش دو میلیون و 600 هزار نفر از جمعیت قبلی را دارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رفع همپوشانی بین سازمانهای بیمه گر، گفت: مهمتر از رفع همپوشانی بین سازمان های بیمه گر، جلوگیری از همپوشانی های جدید است. در چارچوب تفاهم نامه ای که با سازمان های بیمه ای منعقد شد، همپوشانی کنترل می شود و دو میلیون و 300 هزار نفر فقط در بخش تامین اجتماعی، رفع همپوشانی شد و در زمان دریافت خدمت نیز همپوشانی به دلیل توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات کنترل می شود.

مهندس موهبتی خاطرنشان کرد: روزی در کشور ابلاغ راهنماهای بالینی آرزو بود اما امروز با توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات، 430 راهنمای بالینی ابلاغ و عملیاتی شده است و اگر فردی در موارد غیراورژانسی مراجعه کند، نمی تواند به فاصله یک یا دو روز، خدماتی مانند سی تی اسکن و ام آر آی را دریافت کند. با یک ویرایش در سونوگرافی زمان حاملگی باعث شد که رتبه اول خدمات تصویربرداری که مربوط به سونوگرافی زمان حاملگی بود به رتبه ششم کاهش یابد.

وی افزود: امروز در تعامل با پرونده الکترونیک سلامت به عنوان مهمترین پروژه دولت الکترونیک در حوزه سلامت که با همت و تلاش ارزشمند وزارت بهداشت ایجاد شد توانستیم در ایجاد سازمان الکترونیک بیمه، گام های موثری برداریم. نسخه نویسی الکترونیک به عنوان زیرساخت مهم و اصلی پرونده الکترونیک سلامت، در حال حاضر در 235 شهر کشور اجرایی شده در حالیکه در سال گذشته این پروژه به صورت آزمایشی فقط در استان کرمان اجرایی شده بود و بنا به قول وزیر بهداشت، تا پایان آبان ماه، زیرساخت نسخه پیچی الکترونیکی در تمام داروخانه های کشور فراهم خواهد شد البته قرار بود این اتفاق تا یک سال و نیم آینده رخ دهد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در نسخه پیچی الکترونیک، قواعد بیمه گری کنترل خواهد شد. رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی از مهمترین پروژه های سازمان بیمه سلامت است که سال گذشته به صورت آزمایشی فقط در استان اصفهان اجرایی می شد اما امروز در 440 بیمارستان در تمام استان های کشور، این طرح انجام می شود.

مهندس موهبتی، استقرار سامانه تایید خدمت، توسعه سامانه تایید دارو که 80 درصد از هزینه های دارویی کشور را کنترل می کند را از برنامه های سازمان بیمه سلامت عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح ها، هیچ خدمتی کاهش پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: خط قرمز ما کماکان، محرومین و ارائه خدمت مفید و موثر و مطلوب به گروه های نیازمند و بیماران واقعی است و هر یک از این اصلاحات در صورت عدم حمایت تولیت نظام سلامت و وزیر بهداشت، محقق نمی شد و با مشکلات جدی روبرو بودیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: برای اولین بار هزینه های سازمان بیمه سلامت نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش پیدا کرد در حالیکه از سال 90 هر سال 44 درصد هزینه های این سازمان افزایش می یافت و زیان انباشته این سازمان 50 درصد کاهش یافت و علیرغم محدودیت های مالی اگر تخصیص اعتبارات انجام شود، بدون کمترین آسیب، بحرانها را پشت سر می گذاریم.

مهندس موهبتی با اشاره به طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی از امروز در کشور، گفت: در زمانی که محدودیت اعتباری و وضعیت اعتباری و اقتصادی مردم با مشکل روبرو می شود، توجه به سلامت آنها اجنتاب ناپذیر است چون با اندکی هزینه مردم دچار فقر می شوند و این پوشش اجباری برای این است که مردم را در سختی ها صیانت و حفاظت مالی می کنیم.

وی تاکید کرد: با این طرح، ما به جایگاه اصلی بیمه ها برمی گردیم. نقش بیمه ها حمایتی بوده و خوشبختانه امروز با آغاز این طرح به این کار بزرگ دست پیدا خواهیم کرد البته روزی که سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، همه از موضوعاتی مانند تضاد منافع سخن گفتند اما باور و رویکرد وزیر بهداشت، استقلال بیمه ها است.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سال گذشته در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت از عدم توازن منابع و مصارف بیمه ها به عنوان یک چالش جدی، پیشی گرفتن 120 درصدی مصارف بر منابع خود، زیان انباشته 4400 میلیارد تومانی در سال 95 و 6000 میلیارد تومان زیان انباشته در سال 96 و رشد نرخ سالانه 44 درصدی هزینه ها از سال 90 تا کنون و همچنین از یک مطالعه اقتصادی و آینده پژوهی سخن گفتیم که اگر قرار بود با این مسیر حرکت کنیم، باید به زودی بدهی 15 و 20 هزار میلیارد تومانی را تجربه می کردیم اما امروز از تلاش های ارزشمند انجام شده و گام های برداشته شده در سازمان بیمه سلامت ،با فرماندهی دکتر نمکی، وزیر بهداشت سخن می گویم.

انتهای پیام/*


کد مطلب: 5595

آدرس مطلب :
https://www.isalnews.ir/fa/news/5595/خدمت-موثر-بیماران-واقعی-راهبرد-بیمه-سلامت

ایصال نیوز
  https://www.isalnews.ir