plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۵۵۹۴
رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت:

سند سلامت مردان برای افق ۱۴۰۴ طراحی می‌شود

کمبود ویتامین دی در ۸۰ درصد جمعیت
دکتر علی دل‌پیشه گفت: سند سلامت مردان برای افق ۱۴۰۴ طراحی می‌شود و ما باید برای رسیدن به سطح مطلوب سلامت، دو عنصر سن و جنس را لحاظ کنیم.
سند سلامت مردان برای افق ۱۴۰۴ طراحی می‌شود
به گزارش ایصال نیوز، پنجمین نشست کارگاهی برنامه‌ریزی استراتژیک سلامت مردان با حضور دکتر دل‌پیشه، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و دکتر برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر علی دل‌پیشه با تشکر از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان برنامه در اهتمام برای تدوین سند سلامت مردان، گفت: نام تمامی افرادی که در طراحی و تدوین سند، نقش داشته‌اند، ثبت خواهد شد.

وی افزود: دو عنصر اصلی و کلیدی در گسترش بیماری‌ها، فاکتور سن و جنس است که قابل قیاس با شغل، تحصیلات، عوامل اجتماعی، بعد خانوار و سایر فاکتورها نیستند.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: سند سلامت مردان برای افق ۱۴۰۴ طراحی می‌شود و ما باید برای رسیدن به سطح مطلوب سلامت، دو عنصر سن و جنس را لحاظ کنیم.

وی با اشاره به این که باید بتوان شرایط را به گونه‌ای پایدار ساخت که امید به زندگی در مردان افزایش یابد، افزود: برای تهیه این سند و رسیدن به نقطه مطلوب، ابتدا باید بررسی وضعیت موجود صورت می‌گرفت که توسط مرکز بیماری‌های غیر واگیر انجام شده و در حال حاضر پیش‌نویسی برای سند تهیه شده که در این جلسات نظرات و پیشنهادهای سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در سلامت مردان در آن لحاظ خواهد شد و در نهایت تبدیل به متنی برای ارایه در نشست شورای عالی سلامت و امنیت غذایی می‌شود.

دکتر دل‌پیشه ادامه داد: این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نیز با حضور رییس جمهور و دیگر وزرای عضو به تصویب خواهد رسید و ضمانت اجرایی خواهد یافت‌.

وی گفت: خوشبختانه همزمان با تدوین این سند، تدوین سند سلامت زنان نیز به پیشنهاد فرهنگستان علوم پزشکی با سرعت یکسانی در جریان است و ان‌شاءالله بعد از طرح و تصویب سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، وارد مرحله اجرایی خواهیم شد و امید داریم با تدوین سند سلامت مردان، قدمی در راستای سلامت مردان کشور برداشته باشیم‌.

برپایه این گزارش، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت نیز در انی نشست اظهار داشت: بیش‌ترین چالش پیش روی کشور در بیست تا سی سال آینده، مساله جمعیت و زیرشاخه‌های آن خواهد بود و در این بین مبحث سالمندی سهم عمده‌ای را به خود اختصاص خواهد داد.

دکتر برکاتی افزود: به دنبال افزایش سن جمعیت، مشکلات خاص این گروه سنی همانند استئوپورز بیش‌تر می‌شود و سهم زیادی از بیمه، هزینه های پیش بینی نشده و پرداختی‌ها را به خود اختصاص خواهد داد.

وی ادامه داد: با توجه به بررسی انجام‌شده در سال‌های ۱۳۹۱-۱۳۹۲ ، ۸۰ درصد جمعیت دچار کمبود ویتامین دی هستند که از عوامل موثر بر آن، آلوگی هوا، تغییرات اقلیمی و سبد غذایی خانوار است.

دکتر برکاتی گفت: چالش‌های حال حاضر ما از ده سال گذشته بیش‌تر شده است و میانسالان کنونی کشور حداقل دچار یک بیماری غیرواگیر هستند که به دلیل تغییر ایجاد شده در سبک زندگی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: طبق آمارهای موجود، پوشش بیمه‌ای و هم‌چنین رجوع به حوزه‌های سلامت از سوی زنان به دلایل مختلف چون نوع طراحی سیستم بهداشتی که اکثر افراد شاغل در آن زنان هستند و برای ارائه خدمت به مادر و کودک آموش دیده‌اند، بیش‌تر است‌.

وی ادامه داد: بحث بعدی، کاهش میزان رشد جمعیت در کشور است که باعث کاهش جمعیت افراد فعال به کم‌تر از ۶۰ درصد در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده خواهد شد‌.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : وبدا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما