plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۵۵۲۱
در دیدار رییس اجرایی دولت افغانستان

جهانگیری: دولت افغانستان نسبت به فعالیت داعش در این کشور حساسیت داشته باشد

اعلام حمایت ایران از دولت منتخب افغانستان
معاون اول رئيس جمهور تصریح کرد: دولت افغانستان بايد حساسيت ويژه اي در اين زمينه داشته باشد و از تلاش گروه تروريستي داعش براي ناامن كردن مرزهای مشترک دو كشور جلوگيري كند.
جهانگیری: دولت افغانستان نسبت به فعالیت داعش در این کشور حساسیت داشته باشد
به گزارش ایصال نیوز از معاون اول رئیس جمهوری، دكتر اسحاق جهانگيري عصر امروز (جمعه) در جريان سفر به ازبكستان، در ديدار عبدالله عبدالله رئيس اجرايي دولت افغانستان، اظهار داشت: انتخابات يكي از نمادهاي مردم سالاري است كه اميدوارم پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري افغانستان و استقرار دولت قانوني و منتخب مردم اين كشور، شاهد روند توسعه در اين كشور باشيم و جمهوري اسلامي ايران نيز همانند گذشته از دولت منتخب ملت افغانستان حمايت خواهد كرد.

معاون اول رئيس جمهور همچنين روند صلح افغانستان را نيز موضوعي پراهميت توصيف كرد و افزود: حضور دولت افغانستان به عنوان نهاد رسمي و منتخب اين كشور در روند مذاكرات صلح بسيار پراهميت است و دولت اين كشور نيز بايد در اين مذاكرات نقش تعيين كننده اي داشته باشد.

دكتر جهانگيري با اشاره به تجربه برجام و پشت پا زدن آمريكا به تعهدات خود افزود: آمريكا پس از مدتها مذاكره، زماني كه برجام به نتيجه رسيد همه چيز را بر هم زد و تعهدات بين المللي را زير پا گذاشت.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه به نظر مي رسد گروه تروريستي داعش حالا كه در عراق و سوريه زمين گير شده به دنبال آن است كه نيروهاي خود را به افغانستان منتقل كند خاطرنشان كرد: دولت افغانستان بايد حساسيت ويژه اي در اين زمينه داشته باشد و از تلاش گروه تروريستي داعش براي ناامن كردن مرزهاي مشترك دو كشور جلوگيري كند.

دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به توافق صورت گرفته ميان جمهوري اسلامي ايران، افغانستان و هند براي گسترش همكاري هاي اقتصادي و تجاري در بندر چابهار تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در اجراي اين توافق اهتمام جدي دارد و هم بخش دولتي و هم بخش خصوصي آمادگي دارد سرمايه گذاري و اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دهد.

وي با تأكيد بر اينكه افغانستان و هند نيز بايد با جديت بيشتر در اين زمينه فعال شوند گفت: بندر چابهار مي تواند زمينه ارتباط و تعامل هند با آسياي ميانه را فراهم كرده و دروازه اي براي كشور افغانستان براي ارتباط با كشورهاي مهم دنيا باشد.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه پيش نياز هرگونه تعامل و همكاري اقتصادي روابط و تعاملات بانكي است افزود: تهران و كابل بايد بیش از پیش به دنبال گسترش مناسبات تجاري و اقتصادی باشند.

دكتر جهانگيري سند جامع همكاري ميان ايران و افغانستان را به عنوان نقشه راه مهمي پيش روي مناسبات و روابط تجاري فيمابين دانست و گفت: مقدمات امضاء اين سند جامع به خوبي پيش رفته و مراحل آخر خود را طي مي كند كه اميدوارم هرچه زودتر و پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري افغانستان نهايي شود.

رئيس اجرايي دولت افغانستان نيز در اين ديدار كه در هتل محل اقامت معاون اول رئيس جمهور كشورمان برگزار شد، گزارشي از روند برگزاري انتخابات در اين كشور ارائه كرد و گفت: اميدوارم ظرف دو هفته آينده نتايج ابتدايي انتخابات رياست جهموري اعلام شود.

وی افزود: با وجود تهدیدها و تحرکات طالبان برای ممانعت از برگزرای انتخابات، اما مردم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شرکت کردند و انتخابات به خوبی برگزار شد.

عبدالله عبدالله با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاري و اقتصادي تهران و كابل گفت: اميدوارم پس از اعلام نتايج انتخابات و استقرار دولت جديد موافقت نامه جامع همكاري هاي دو كشور نهايي شود.

وي همچنين با اشاره به تلاش گروه تروريستي داعش براي حضور و فعاليت در افغانستان تصريح كرد: داعش تلاش مي كند فعاليت خود را در شرق افغانستان گسترش دهد كه بايد با همكاري هاي فيمابين از گسترش فعاليت هاي اين گروه تروريستي جلوگيري كنيم.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما