plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۵۴۲۵

البغدادی با همکاری چه کسانی کشته شد

منابع آمریکایی می گویند، نیروهای عملیات ویژه آمریکا، ابوبکر البغدادی رهبر داعش را نیمه شب گذشته در نزدیکی روستای «باریشا» در «استان ادلب» سوریه طی عملیات. تعقیب و گریز کشته اند. در این عملیات تعدادی دیگری از جمله محافظ شخصی و دو همسر وی نیز کشته شدند. آزمایشات «دی ان ای» هلاکت البغدادی را تایید کرد.
البغدادی با همکاری چه کسانی کشته شد
به گزارش ایصال نیوز، نشریه آمریکایی نیوزویک از نخستین رسانه‌هایی بود که خبر انجام عملیات آمریکا علیه البغدادی را منتشر کرد. این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را ذکر نکرده است نوشت که واشنگتن اطمینان زیادی دارد که البغدادی در عملیات نیروهای آمریکایی کشته شده است.
سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد آمریکا نوشت که البغدادی در زمان یورش ارتش آمریکا به محل اختفای او، جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد.

**مدعیان همکاری با آمریکا برای شناسایی محل اختفای ابوبکر البغدادی
*دو مقام عراقی: از کشته شدن رهبر داعش اطلاع داشتیم
همزمان دو منبع امنیتی عراق روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که کشته شدن ابوبکر البغدادی از طریق منابع اطلاعاتی‌ در سوریه به اطلاع بغداد رسانده شده است. یکی از این مقام‌ها که نام او در گزارش رویترز ذکر نشده است گفت: «منابع ما از داخل خاک سوریه به تیم اطلاعاتی عراقی که مامور تعقیب البغدادی بودند، اطلاع دادند که او همراه محافظ شخصی‌اش در ادلب کشته شده است.»
وی افزوده است که البغدادی پس از افشای محل اختفایش تلاش کرد که خانواده خود را از ادلب خارج کند و به سمت مرزهای ترکیه ببرد. همچنین تحسین الخفاجی، سخنگوی فرمانده ستاد عملیات مشترک عراق گفت که این نهاد نقش مهمی در ارائه اطلاعات دست اول به طرف آمریکایی در عملیات علیه البغدادی ایفا کرده است.
از سوی دیگر رویترز در خبری مشابه به نقل از دو مقام ایرانی گفته است که دولت مرکزی سوریه کشته شدن البغدادی را به تهران اطلاع داده است.
یک مقام اطلاعاتی عراق به رویترز گفت که نیروهای اطلاعاتی این کشور مکان دقیق ابوبکر البغدادی را به آمریکایی‌ها خبر داده و راه را برای حمله‌ای که گفته می‌شود در آن رهبر داعش کشته شد، فراهم کرده‌اند. سرویس اطلاعاتی عراق در تشریح جزییات این ماجرا گفت که از مکان البغدادی پس از بازداشت یک زن و مرد عراقی که از حلقه نزدیک رهبر داعش بودند اطلاع یافته‌اند.
طبق روایت این مقام اطلاعاتی، افراد بازداشت شده، نیروهای عراقی را به مکانی مخفی در صحرایی در غرب عراق هدایت کرده‌اند. در این مکان عراقی‌ها به اسناد و اطلاعاتی دست پیدا کردند که به شناسایی دقیق محل اختفای البغدادی منجر شد.
این مقام همچنین به رویترز گفت: «ما به‌طور مداوم با سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) هماهنگ بودیم و اطلاعات ارزشمندی را که سرویس اطلاعات ملی عراق در مورد جابجایی‌ها و مکان‌ اختفای البغدادی داشت در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دادیم.» وی افزود: «این همکاری موفقیت آمیز بود و به نتیجه اصلی که کشتن البغدادی بود رسید.»
*فرمانده نیروهای کُرد: این عملیات نتیجه همکاری مشترک با آمریکا بود
مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در توئیتی گفت که این «عملیات موفقیت آمیز و تاریخی» نتیجه همکاری اطلاعاتی مشترک این نیروها با ایالات متحده آمریکا بود. آقای عبدی در توییت دیگری با اشاره به «ردیابی دقیق و اطلاعات موثق» نوشته است که نیروهای کٌرد در پیدا کردن و از بین بردن رهبر داعش به مدت پنج ماه در عملیاتی مشترک نقش داشته‌اند.
*ترکیه: با آمریکا تبادل اطلاعات داشتیم
وزارت دفاع ترکیه نیز در توئیتر اعلام کرد که پیش از حمله شب گذشته آمریکا به ادلب سوریه، اطلاعات بین مقام‌های ترکیه و آمریکا مبادله شد و هماهنگی نیز صورت گرفت. از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام ارشد ترکیه نیز اعلام کرد که البغدادی حدود ۴۸ ساعت قبل از عملیات آمریکا وارد مکانی شد که گفته می‌شود در آنجا کشته شده است. این مقام ترکیه، همچنین گفت که این کشور از عملیات آمریکا در ادلب خبر داشته است.
البغدادی تا آوریل گذشته (اردیبهشت) به مدت پنج سال از دیده‌ها پنهان بود. داعش در تاریخ ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) با انتشار ویدئویی ۱۸ دقیقه‌ای فردی شبیه البغدادی را نشان داد که روبروی دوربین نشسته بود و می‌گفت که انتقام کشته شدگان و زندانیانش را می‌گیرد. البغدادی از سال ۲۰۱۰ رهبری داعش را بر عهده گرفت. 
انتهای پیام/*
۳
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما