plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۵۲۸۲
دوشنبه سرنوشت ساز

سونامی اعتراضات لبنان را در نوردید

تظاهرکنندگان معترض لبنانی با صدور بیانیه ای امروز دوشنبه را روز «تعیین سرنوشت» نام نهاده اند و با دعوت به اعتصاب و تظاهرات گسترده تر در سراسر لبنان بر خواسته خود برای سقوط حکومت و عدم پذیرش وعده های اقتصادی غیر قابل انجام به دلیل فساد حکومتی تأکید کردند.
سونامی اعتراضات لبنان را در نوردید
به گزارش ایصال نیوز تظاهرات اعتراضی لبنان امروز دوشنبه، در حالی وارد پنجمین روز خود شد که لبنان همچنان شاهد بی سابقه ترین تجمع اعتراضی در بیروت و دیگر شهرها است. تظاهرگنندگان در بیانیه ای،
امروز دوشنبه را روز «تعیین سرنوشت» و روز اعتصاب سراسری نامیده اند و عملا همه دانشگاهها، مدارس، بانکها و ادارات در تعطیلی بسر می برند.
به گزارش «الجزیره» اتحادیه کارگران لبنان هم با صدور اطلاعیه ای به تظاهر کنندگان پیوست. سمیر جعجع رهبر یکی از احزاب مهم لبنان با اعلام استعفای وزیرانش در کابینه سعد حریری، گفت اگر دولت در برابر خواست مردم استعفا ندهد اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.
ولید جنبلاط رهبر یکی دیگر از احزاب مهم لبنان نیز گفت: حزب الله باید مطالبات مردم را درک کند و دست از حمایت جبران باسیل وزیر امورخارجه و داماد رئیس جمهور بردارد تا شاید بتوان با اصلاحاتی از سقوط دولت جلوگیری کرد.
حزب الله ضمن تأیید خواسته های معیشتی مردم لبنان، مشکلات اقتصادی فعلی لبنان را ناشی از سیاستهای غلط انباشت شده می داند اما معتقد است سقوط دولت و حکومت در شرایط فعلی برای لبنان و منطقه زیانبار خواهد بود.
رویترز گزارش داد دولت لبنان به ریاست سعدالحریری احتمالا امروز دوشنبه نشستی را برای تصویب اقدامات اصلاحی برگزار می‌کند.
درحالی که بیش از یک و نیم میلیون معترض لبنانی، حکومت لبنان را بین انتخاب یکی از دو گزینۀ «استعفای داوطلبانه یا سقوط قهرآمیز» قرار داده اند، دولت لبنان می کوشد تا امروز دوشنبه و ظرف ساعات آینده با اعلام بسته اقتصادی مهمی بخشی از خواسته تظاهرکنندگان را برآورده سازد. 
براساس گزارش خبرگزاری ها و شبکه های لبنانی که تظاهرات معترضان را مستقیما پوشش میدهند، خواسته حداکثری معترضان لبنانی استعفای همزمان دولت سعد حریری و میشل عون رئیس جمهور و جبران باسیل دادمادش (وزیر امورخارجه) و تشکیل دولت نجات ملی متخصصان و بدون حضور سران احزاب سیاسی می باشد.
سعد حریری نخست وزیر لبنان می کوشد با کاهش 50 درصدی حقوق مسئولان و مقامات کشوری و کاهش فشار مالیاتی و اقتصادی از دوش طبقه ضعیف مردم، اوضاع را به کنترل درآورد، اما معترضان اعلام کرده اند زمان برای این گونه اقداماتِ دیرهنگام، سپری شده است و دولت اگر اراده و توان این اقدامات را داشت، ماهها قبل بایستی این اصلاحات را انجام می داد.
معترضان لبنانی دیشب در بیانیه خود، برکناری کلّ ارکان حکومتی و دور ماندن سران احزاب سیاسی را به دلیل فساد طبقه سیاسی حاکم خواستار شدند و بر ادامه و گسترش تظاهرات و تجمع اعتراضی خود تاکید کردند.
انتهای پیام/*       
۲
مرجع : الجزیره
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما